Forum > Muziek

Huwelijk in NL- welke feestmuziek up to date?

(73 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
8-5-2012 13:24
Ik heb andere ervaringen... Vooral Rosanne, Jij denkt maar... en bijvoorbeeld Als de nacht verdwijnt zijn toch wel nummers die ook oudere mensen kennen. Het is echter wel zo dat op een gewone bruiloft niet veel mensen meer stijldansen.

Op de twee nummers die jij noemt gaan de meeste mensen inderdaad niet spontaan dansen, maar die nummers draai ik meestal ook voor de openingsdans om de sfeer er een beetje in te brengen. Maar ook op een overduidelijke vierkwartsmaat als I gotta feeling staat de dansvloer niet direct vol met stijldansers, maar daar is dan ook meestal geen plaats meer voor ;-)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
MacmiataStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-5-2012
Laatste: 2-2-2013
Berichten: 30
8-5-2012 16:32

Tom schreef:

Marco Borsato: Meeste dromen zijn bedrog FOXTROT
Rene Froger: Eigen huis FOXTROT
Rene Froger / Goede doel: Alles kan een mens gelukkig maken FOXTROT
Gerard Joling: Maak me gek FOXTROT

macmiata schreef:

Ik herken rumba en chacha nummers als in er een hoor.
Je bedoelt dat die het zelfde zijn/klinken?
Echt niet.
Tom, wat een kritisch man ben je toch. Je leest wat tussen de regels dat ik echt niet schrijf. Maar ik hou wel van kritisch hoor ;)
Ik zal hier nog wat info delen, laat je maar eens gan - ik kan er enkel van leren:

Rumba is een trage dans, zoals will tura hemelsblauw, cha cha is bijvoorbeeld sexbomb tom jones
Ik ben echt geen uil hoor. ;)
In de noorderkempen dansen ze snelle foxtrot op dromen zijn bedrog van borsato. Op alles wat naar dubbel ritme ruikt zou men eerder quickstep dansen, maar de verschillen tussen foxtrot, snelle foxtrot, quickstep zijn allen plaats afhankelijk. Zo is een 'rappe foxtrot' in de noorderkempen paloma blanca van G baker, terwijl een senior komt strijden aan de discobar 'die dansen foxtrot, maar dat is geen foxtrot'
Hij bedoelt onder foxtrot dan dana winner, oude man en zee of zo.
Zoals ik al zei, mensen weten vaak zelf niet of ze nu op 90 bpm of op 125 bpm willen dansen. Ze noemen het allemaal foxtrot, de doelgroep die op één tempo danst is in belgië duidelijk verschillend met de dansers op 118 - 140 bpm.
Heb je ze al eens zien 'swingen' op paradise by dashboard light? - dat rijmt ook niet echt

Heb je al eens zien "foxtrotten" op sultans of swing? Dat zijn dezelfde mensen die dansen op 'paloma blanca' en - 'mooi, leven is mooi - will tura"
In Gilze danste men vroeger op alles wat ruikte naar 80's reggae 'foxtrot' - UB 40 enz
In belgië dansen mensen daar los op...

In België danst met op banger hart los, chacha, of mischien zelfs disco swing. Ik denk dat er zelfs 'rap foxtrot' op gedant wordt. Ik denk dat dat soort foxtrot dat je dan ziet, helemaal anders is dan de foxtrot die de gemiddelde nederlander danst.
Ik had begrepen dat quickstep nu net niet die typische beat maat heeft van dance. Vaak kan je het ritme ook dubbel tellen: bijvoorbeeld 90 / 180 bpm. Op die beat maat (bijvoorbeeld 130 bpm)dansen ze in de noorderkempen net wél 'rappe foxtrot'
Fo Que :)
MacmiataStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-5-2012
Laatste: 2-2-2013
Berichten: 30
8-5-2012 16:49

Frank76 schreef:

YourLiVe schreef:

Ouders, ooms en tantes en andere 50+ ers vinden een paar foxtrotjes aan het begin van de avond altijd wel gezellig, en daarbij zijn het vaak vrolijke, herkenbare nummers die iedereen lekker mee kan zingen. Het voordeel van 50+ ers is dat die de muziek zelf wel herkennen als zijnde een foxtrot, dus je hoeft niet expliciet aan te kondigen dat je een foxtrotje gaat draaien.
Dan moet je echt wel klassiekertjes draaien.
Een 50+-er zal echt niet spontaan een foxtrot gaan dansen op Amy Mc Donald (This is the life), Guanes (commisa negra) etc.
Eerder op "ik meen het" van Hazes en dat soort.
Anders moet je ze echt even aankondigen en is het nog maar zo-zo.
Inderdaad, die ervaring had ik te Gilze ook begin 2000's: daar danste het publiek op die eigenaardige ritmes, zoals Juanes foxtrot. - ook ub 40, of simarik van tarkan, hemel, ze danste zelfs foxtrot op mavericks - dance the night away (de nederlandse stijl foxtrot)
Op een gemiddeld huwelijksfeest in noorderkempen is de kans kleiner dat men daar op gaat foxtrotten. Ik heb wel eens wat kassiekere dingen gebeatmixed met modernere, als afwisseling om niet telkens dezelfde nummers te moeten draaien, maar vaak stopt de vloer dan met dansen. In Gilze werkte dat wél.
Zoals ik al schreef: het is elke keer anders, als je op andere locties draait. Dat maakt het erg moeilijk, maar O zo dankbaar als je er eens "bonk" op zit :)
10 jaar geleden mixte ik 'rock dj' na "In zaire" of sex on the beach en danste de vloer verder de typische "in zaire" -- dat werkt nu niet meer. Ik vermoed dat men in nederland de typische dans op de in zaire niet echt kent. Ik had zo ooit een probleem met belgsiche gasten die smeekten voor de kabouterdans te Gilze. Ze kenden me van een zaal in België. De nederlandse gasten schoten me dood met hun ogen toen ik hun verzoek draaide, de belgen namen het voor me op. Enkele km's uit elkaar, zelfde organisatie, gasten die van zaal naar zaal reizen om te feesten, en toch onbegrip. Ach, het blijft een leerschool. Mooie tijd ook...
Ik kon er ongekende merengue draaien ook, de vloer stond vol. Iets waar ik niet zo in thuis ben: ongekende muziek die toch de vloer doet vollopen. In Gilze kon het echt :)

Ik meen het van Hazes heb ik echter nooit weten werken. De andere dj die met me afwisselde, speelde het wél. Zelfde publiek... Ach, elke keer is anders...
Fo Que :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
8-5-2012 18:05
Nah vooruit dan een cadeautje voor de heren dj's:
Een van mijn foxtrot starters die ik vaak draai als er 40+ publiek tussen zit:
You make me feel like dancing van Leo Sayer

Lekker letterlijke hint, en een overduidelijke rustige foxtrot met een zeer strakke dansschoolbeat.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PimMCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2008
Laatste: 30-5-2013
Berichten: 34
8-5-2012 18:07
Mijn ervaring met het belgische publiek is vooral de muziekkeuzes van diverse bands / artiesten.
Zo zijn de nummers van Simple Minds, Meatloaf, Melissa Etheridge en natuurlijk Michel Sardou met les lacs du Connemara goede pakkers in Belgie. (evenals In Zaire). Echter reageerd het Nederlandse publiek anders op deze artiesten. Dan blijft uit dit rijtje toch Meatloaf en Michel Sardou over dat aanslaat.

Maar om geheel terug te komen op je eerste vraag waar deze topic mee begint.
Goede Nederlandse 'feestmuziek', wat toch goed aanslaat naar mijn idee:

Frans Duijts - Je Denkt Maar Dat Je Alles...
Nick & Simon - Rosanne / De Soldaat (party mix)
Nummers van Rob Ronalds
Eventueel Jetti Pallettie?

Voor de meezingers zou ik gaan voor nummers van Marco Borsato, Guus Meeuwis (Brabant) mocht je gasten hebben uit het Brabantse land, De Dijk.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 1593
8-5-2012 21:35
laugh :D leuk om te lezen over hoe er over ons boeren in Gilze-Rijen wordt gedacht... (Rijen is de goeie kant van de gemeente wink ;) ). Tja, eigenlijke kennen we hier maar 3 dingen: foxtrot, bier drinken en polonaise...

Ik kan bevestigen dat het lijstje van PimMC het goed doet hier in de buurt. Mocht je deze nummers niet op cd hebben, dan kan ik altijd een band voor je regelen die dit allemaal op het repertoire heeft wink ;)
't is maar een hobby...
MacmiataStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-5-2012
Laatste: 2-2-2013
Berichten: 30
9-5-2012 06:35
Dank Tom, ik zal 'm eens testen ;)
Fo Que :)
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
9-5-2012 09:20
Heb de afgelopen tijd ook aardig wat bruiloften gedaan. De standaard bruiloftmuziek van een paar jaar terug komt vrijwel niet meer voorbij. Laatste paar keer was het iedere keer house waar het op uit draaide. Jonge mensen maar ook zeker de oudere (zelfs opa & oma) gaan gewoon allemaal keihard los. Zie die trend overigens niet alleen bij bruiloften maar ook bij bedrijfsfeesten.
Eddy93Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2011
Laatste: 21-1-2016
Berichten: 15
9-5-2012 14:43
even een ''domme'' vraag, maar wat is een foxtrot?
Kan iemand mij dat (in jip en janneke taal) eventueel uitleggen?
Ik zit deze topic door te lezen, maar struikel steeds over dat woord sad :(
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
9-5-2012 16:37
Het is dat ik in een goede bui ben
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)