Forum > Off-Zone

Mega hoge prijzen tape-acts

(52 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-5-2011 18:08

ideedeluxe schreef:

Het opstellen van een compleet andere PA is in mijn ogen nogal eens kolder. Wat ook vreemd is: de artiest wordt betaald incl. A, B of C set, maar als de geluidsset in de bus blijft, vindt er geen restitutie plaats. (Niet gebruiken is ook niet betalen...maar misschien alleen in mijn hoofd... sneaky :V )
Das misschien juist de reden dat ze het wel opstellen: de klant weet immers dat ervoor betaald wordt, dus dan is het een beetje vreemd om het niet op te stellen. Bovendien huurt de artiest of het management ze ook niet voor niets in, als ze elke keer de geluidsset in de bus laten staan komt er een moment dat zo'n artiest of management (terecht) vindt dat de prijs ook wel wat omlaag kan...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
23-5-2011 19:45
Mijn ervaring is helemaal niet dat de tapeboys hun eigen speakers opstapelen. Ik heb afgelopen jaren zowel met de drive-in show, met een bandje als op grotere evenementen vele tapeartiesten op het podium gehad en nog nooit hebben ze hun eigen PA op willen stellen. Bovendien zijn er veel opdrachtgevers die het gewoonweg, terecht, niet tollereren dat er meerdere stapels staan of dat er tijdens het feest nog gebouwd wordt.

Dat ze hun eigen rackje meenemen vind ik niet meer dan logisch. Als artiest geeft het zelfvertrouwen en rust als je geluid op je oortjes meteen vanaf de eerste minuut zo klinkt als ze gewent zijn. Bovendien ben je als technicus toch een beetje gehecht aan je eigen galmpje, geldt datzelfde voor de microfoon van de artiest en zijn er maar weinig bandjes die 2 md-spelers in hun fx-rack hebben zitten.
Maar dat is MIJN mening...
Tomvz20Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2005
Laatste: 12-7-2017
Berichten: 122
23-5-2011 20:25
met veel interesse lees ik deze discussie. Zelf ben ik werkzaam als technicus, voornamelijk tape-acts waarvan ik vast de techniek verzorg.
Ik ben het eens dat de prijzen de pan uitrijzen voor A-artiesten. Let er wel op dat er van dit enorme gage slechts een klein (vast) gedeelte naar het geluidsbedrijf gaat. Het overige gage gaat naar het boekingskantoor, het managment en de artiest zelf.
Het bredrag voor de techniek (<400 euro per optreden) geldt all-in voor alle optredens.
Voor boekingskantoren is dit gemakkelijk omdat zo altijd dezelfde prijs berekend kan worden.
In dit bedrag zit de aanschaf, afschrijving en onderhoud van materiaal (zowel het tape-rack als de eindset), het transport, de opslag en verzekering en de boterham van de technicus.
Hierbij moet je als geluidsbedrijf de prijs voor een optreden niet per stuk zien maar over een geheel jaar. Het gaat bij een beetje artiest dan snel over 150-200 optredens waarbij je gemiddeld 40% van de tijd een eigen set opzet. In de drukke perioden is het heel normaal dat je 2 a 3 optreden op een dag hebt. Het is dan fijn als je van de aanwezige installatie gebruik mag maken.
Waarom neemt een tape-act, altijd, z'n eigen technicus mee? Het gaat in de eerste plaats om het vertrouwen van de artiest, vanaf het eerste moment dat deze begint moet het geluid op z'n oortjes goed zijn zodat hij zich volledig kan richten op de show. Voor de technicus is het gemak, een bekend rack waar je precies weet waar alles zit is nu eenmaal makkelijk, maar ook muzikale voorkeur van bijvoorbeeld de effecten of de klank van een tafel. Tel daarbij op dat menig artiest tegenwoordig over een op maat gestylde, voor het publiek bekende, microfoon heeft waardoor het niet altijd mogelijk is deze te koppelen met de aanwezige techniek.
DJbooths (dot) nl
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 9469
23-5-2011 21:06
met de meekomende technieker heb ik meestal geen problemen
behalve als ze aan mij cros over en dergelijke zaken willen komen.
inpluggen ook geen probleem,
Maar ik verwacht dan wel van de technieker een collegiale niet over de top instelling van een soort haantjes gedrag.
Uiteindelijk zijn hun meestal maar 20 minuten binnen, en ik de rest van de tijd.

Als ik van de opdrachtgever van te voren hoor dat er ook een artiest gaat optreden, bel ik meestal even de artiest in kwestie.
Lekker van te voren alles afgestemd, geeft ook geen onnodige discussie wanneer je druk aan het werk bent.

Maar nogmaals, ik heb nog nooit zo problemen gehad,
En als ze perse hun complete installatie willen neerzetten omdat die "beter" is, gaan ze hun gang maar laugh :D
Ik hoef er geen meter harder voor te lopen.
Ze zoeken dan ook hun eigen stopcontact maar razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
OnnogeelenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 3-4-2018
Berichten: 155
23-5-2011 22:40
Wij komen vaak eenzelfde -hier in Limburg bekende- artiest tegen, en daar zie je dat het ook echt anders kan. Technicus van artiest komt met een 3he rackje met een sd-speler en microfoon, rest gebruikt hij aanwezige apparatuur. Heeft ook geen verdere set/racks bij zich. Artiest is niet te duur, en zéér gewild hier.
VincentsmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
Berichten: 133
23-5-2011 23:30

onnogeelen schreef:

Wij komen vaak eenzelfde -hier in Limburg bekende- artiest tegen, en daar zie je dat het ook echt anders kan. Technicus van artiest komt met een 3he rackje met een sd-speler en microfoon, rest gebruikt hij aanwezige apparatuur. Heeft ook geen verdere set/racks bij zich. Artiest is niet te duur, en zéér gewild hier.
Toevallig Fabrizio? laugh :D
Tijdje terug ook eens mee van doen gehad op een gala.
OnnogeelenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 3-4-2018
Berichten: 155
24-5-2011 17:52
Nee die heeft geen technicus bij zich, maar z'n vriendin met een paar md'tjes, helemaal makkelijk!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
25-5-2011 12:01
Het rackje van Erwin is 2 HE, wel dezelfde inhoud. laugh :D laugh :D

Maar ook die is makelijk.
DPA 2011C - DPA 4099
VincentsmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
Berichten: 133
25-5-2011 23:14
Erg gemakkelijke artiesten idd laugh :D
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2054
25-5-2011 23:45
Maar ze zijn nog steeds best prijzig wink ;)
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)