Forum > Geluid

Reacties op het "welke draaitafel voor welk budget" topic.

(603 reacties. Pagina 2 van 61)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
23-9-2002 22:30
De TTX-1 is UITGEBREID getest en het resultaat daarvan is zelfs in DIT topic terug te vinden. M'n bevindingen zijn teruggekoppeld naar Numark USA (Chris Roman) en een aantal van m'n aanbevelingen worden in een "revised" versie van de TTX1 doorgevoerd.

www.new-line.nl/forum/read/?m=1878#1878
Oeps..voortaan maar even de hele thread lezen...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
XanderStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 3
24-9-2002 20:31
Hey Dre,

Ik vroeg me af of jij die Reloop RP-4000 MK2 wel is hebt getest, en zo ja, wat jouw bevindingen hierover zijn en of je hem ook leveren kan, dit zijn die features die ik vond op een duitse site;

quarzgesteuerter DJ-Plattenspieler mit HIGH TORQUE Direktantrieb
extra schwere Ausführung
erhältlich in anthrazit RP-4000 MK II oder in silber RP-4000 MK II silver
extrem leistungsstarker HIGH TORQUE Motor
statisch balancierter, S-förmiger Tonarm
Pitchbereich +/- 10/20%
Schalter für Vorwärts
und Rückwärtslauf
Quarz Lock
Stroboskop Geschwindigkeitskontrolle
Anschlussmöglichkeit eines Beatcounters
Anschlussmöglichkeit eines Fernstarters
elektronische Motorbremse
schockabsorbierende Füße
ausfahrbare Nadelbeleuchtung
Lieferung inkl. Neopren Slipmat, Reloop Headshell und Ortofon OMB-5 DJ System
Typ: 3 Geschwindigkeiten, voll manuell
Antriebsart: quarzgesteuerter HIGH TORQUE Direktantrieb
Geschwindigkeiten: 33 1/3, 45 und 78 RPM
Start/Stopzeit: < 0,6 Sek.
Startdrehmoment: ~ 2100 g/cm
Gleichlaufschwankungen: ~ 0,08% WRMS
Maße: 450 x 352 x 148,5 mm
Gewicht: 13,2 kg
Der RP-4000 MK II ist das Kraftpaket von Reloop: Die Möglichkeiten des neuentwickelten HIGH TORQUE-Antriebs können durch den auf +/- 20% hochschaltbaren Pitchbereich, die umkehrbare Laufrichtung und den Quarz Lock voll ausgeschöpft werden. Für den anspruchsvollen DJ!
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
24-9-2002 22:44
reloop 4000 = akiyama 3000 = jb systems Q30 = DAP 2500 enz.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
24-9-2002 22:56

Xander schreef:

Hey Dre,

Ik vroeg me af of jij die Reloop RP-4000 MK2 wel is hebt getest
Hoi Xander.

Op pagina 1 van dit topic kun je het volgende lezen:
Een stapje hoger vinden we de JB-Systems Q-30, Reloop RP-4000, DAP DJ-3500, Akiyama DJ-3000 (als er nog meer merken zijn die deze draaitafel leveren dan hoor ik het graag). Ook hier dus weer hetzelfde verhaal (diverse merken die allemaal dezelfde draaitafel verkopen).
Hopelijk heeft dat je vraag beantwoord?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
XanderStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 3
25-9-2002 16:24
sorry, had er over heen gelezen, maar hoe kan het dan dat die specificaties anders zijn bij die draaitafels onderling? domme vraag misschien, maar ben gewoon nieuwsgierig.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
25-9-2002 17:51

Xander schreef:

sorry, had er over heen gelezen, maar hoe kan het dan dat die specificaties anders zijn bij die draaitafels onderling? domme vraag misschien, maar ben gewoon nieuwsgierig.....
Zal ik je eens omschrijven hoe deze specificaties bedacht worden???

Ergens in een hokje zit een marketing man. Hij heeft nog NOOIT een draaitafel in het echt gezien en moet iets moois bedenken voor hun laatste "inkoop met naam op doos". Hij pakt daarvoor wat gegevens van de ECHTE fabrikant, maakt daar de gebruikelijke spelfouten in (impedance wordt impedence etc. etc. etc.), klopt de getalletjes nog wat op, vermenigvuldigt ze met een getal, deelt ze door nul, gooit het resultaat weg en zuigt dan een volledig nieuw verhaal compleet uit z'n duim.

Jammer maar helaas. Kun je sommige specificaties met een korreltje zout nemen, bij anderen heb je aan de zoutopslag van onze Frima (paar duizend ton zout) nog niet genoeg.

Gelukkig dat sommigen van ons alles zo veel mogelijk zelf na meten ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
2-10-2002 18:11

Tigereye schreef:

Is de torque van de JB-Systems Q30 veel hoger dan die van de Q20. Dat ie duurder is omdat er wat meer features op zitten is logisch, maar die extra features vind ik niet zo belangrijk als de torque.
Die features moet je zien als een bonus (hoewel een quartz aangedreven draaitafel (Q-30) natuurlijk WEL wat stabieler zal zijn dan een "free running RC oscillator" aangedreven draaitafel (Q-20)). De torque van de Q-30 is echter wel aanzienlijk hoger (iets onder die van de PT-2100 van Gemini). Ikzelf vind de torque van de Q-20 kantje boord (je moet ECHT lichte handen hebben om het plateau draaiende te houden tijdens het cue'en). Als je het plateau stilkrijgt bij de Q-30 dan ben je al behoorlijk lomp bezig...

Ook is de spindle lagering (die dus verantwoordelijk is voor de stabiliteit van het plateau) bij de Q-30 zwaarder uitgevoerd. Qua arm is er geen verschil (die is bij beiden goed genoeg voor DJ werk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
2-10-2002 18:16

ghost schreef:

Wanneer komt de lang verwachte review van de pdt-6000 nou???
Zodra ik een gaatje gevonden heb waar ik nog wat vrije tijd uit kan trekken. Nog even geduld dus. Ik kan je wel alvast de conclusie geven (FWIW):

De PDT-6000 zit mechanisch prima in elkaar. Hij is gebaseerd op de PT-2400 (zelfde arm, volgens mij ook dezelfde motor) alleen met een chassis dat wat stiller is. De Master Tempo is redelijk goed, de beatcounter is behoorlijk shit (maar kan uitgezet worden). De onafhankelijke key adjust is een handige feature voor diegene die aan harmonic mixing doen. De start/stop torque adjust zijn leuke gimmicks, net als de 78RPM, 35% pitch range (8%, 16%, 35%).

Je kunt hem dus zien als een PT-2400 met nog meer toeters en bellen (waarbij je voor jezelf de vraag moet beantwoorden of je deze toeters en bellen nodig hebt).

Een ding vind ik echt een verademing: Een draaitafel met LINE UIT. Geen geklooi meer met draaitafel ingangen en WEG met die derde draad.

Het lange verhaal komt ASAP.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NeveltyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2002
Laatste: 11-7-2004
Berichten: 43
15-10-2002 12:35
2 x bewerkt. Laatst door Nevelty op 15-10-2002 12:37
Ondertussen heb ik (eindelijk) het volledige topic eens doorgenomen, wat me vooral opviel is dat de HQ30 nog redelijk goed meevalt voor de meesten.

Ik heb er namelijk ook één en ben er niet helemaal tevreden om. Waarom ?

- mijn schaal (ja hoe noem je zoiets) waar de plaat op komt te liggen is een "beetje" krom, je kan dit goed zien door je vinger langs het plateau te houden, soms raakt hij je vinger niet, soms wordt het plateau zodanig geremd dat het stilvalt

- bij het scratchen blijft de naald niet stevig in de groef liggen (AS OP 0 EN bijna 5 g op mn naald: discmaster)

- de motor kreunt geweldig als je hem afremt

...

Ik ga niet zeggen dat de HQ 30 volledig rommel is maar ik blijf erbij dat het niet één van de betere draaitafels is (of zijn die andere dan nog slechter?).

Ik heb ook gedraaid met een HQ20 en vond die (op de lichtere motor na) BETER dan mn HQ30

Ik heb trouwens ook nog een vraagje: ik ben van plan men oude ETP te vervangen door een nieuw platendraaier. Mijn vraag: ik wil de beste platendraaier voor beatmixen en een heel klein beetje scratchen. En prijs: niet boven 750 euro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
15-10-2002 13:25

Nevelty schreef:

Ondertussen heb ik (eindelijk) het volledige topic eens doorgenomen, wat me vooral opviel is dat de HQ30 nog redelijk goed meevalt voor de meesten.

Ik heb er namelijk ook één en ben er niet helemaal tevreden om. Waarom ?

- mijn schaal (ja hoe noem je zoiets) waar de plaat op komt te liggen is een "beetje" krom, je kan dit goed zien door je vinger langs het plateau te houden, soms raakt hij je vinger niet, soms wordt het plateau zodanig geremd dat het stilvalt
Ik controleer altijd alle draaitafels voor uitlevering. Als het plateau (da's het woord waar je naar zocht ;-) te krom is (wat af en toe wel eens gebeurt) dan wordt er OF een nieuw plateau gepakt OF ik probeer het plateau zelf recht te maken (lukt in 50% van de gevallen) OF de draaitafel gaat retour (als blijkt dat het probleem op de spindle zit). Een kromheid tot zo'n 0.5mm accepteer ik. Overigens geldt hetzelfde voor de Gemini, Numark, Vestax, Stanton etc. etc. draaitafels (en alle andere die ik verkoop tenzij we het over de echte pisbakken (XL-200, TT-1600) hebben; dan geldt de regel "you get what you pay for"). Ook de Technics draaitafels hebben regelmatig een plateau dat een beetje krom is.

Wat in ieder geval belangrijk is is dat je het plateau GOED aandrukt (ik doe dat bijna met m'n volle gewicht). Ook het roteren van het plateau (loshalen, halve of kwartslag draaien en weer op z'n plaats zetten) kan helpen (cumulatieve fabricagetoleranties etc.).
- bij het scratchen blijft de naald niet stevig in de groef liggen (AS OP 0 EN bijna 5 g op mn naald: discmaster)
Ik moet zeggen dat ik de naalddruk een beetje van de pot gerukt hoog vind (maar dat zal wel aan mij liggen). Bij een "simpele" OM Pro element (4 gram) is de Q-30 rete stabiel. Idem met een Shure M44-7 op 2.5 gram en een Ortofon Scratch op 4 gram. Uiteraard is dan WEL eerst de speling van de arm verwijderd.
- de motor kreunt geweldig als je hem afremt
Net als bij Numark, Stanton en vele anderen.
...

Ik ga niet zeggen dat de HQ 30 volledig rommel is maar ik blijf erbij dat het niet één van de betere draaitafels is (of zijn die andere dan nog slechter?).
In deze prijsklasse: JA.
Ik heb ook gedraaid met een HQ20 en vond die (op de lichtere motor na) BETER dan mn HQ30
Heel raar. De Q-20 heeft namelijk dezelfde arm (en nagenoeg dezelfde basis) als de Q-30. Daarnaast is de spindle lagering van de Q-30 steviger dan die van de Q-20. Zou het kunnen dat je jouw Q-30 (gekocht bij een concullega) vergeleken heb met een Q-20 die bij mij vandaan komt (alles netjes afgesteld, speling verwijderd etc. etc.). Indien dat het geval is weet je gelijk wat de toegevoegde waarde is van een GOEDE leverancier...
Ik heb trouwens ook nog een vraagje: ik ben van plan men oude ETP te vervangen door een nieuw platendraaier. Mijn vraag: ik wil de beste platendraaier voor beatmixen en een heel klein beetje scratchen. En prijs: niet boven 750 euro
Per set of per stuk?

Als het per set is dan valt de PT-2400 HELAAS voor je af (800 euro per 2) en zul je genoegen moeten nemen met de PT-2100.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)