Forum > Geluid

Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers

(457 reacties. Pagina 38 van 46)
Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
21-2-2013 10:18
Ik snap dat niet. Mij lijk logisch dat je het met een synq, met een enkele voeding, geen hol uitmaakt hoe je welk kanaal belast, want de voeding, 1 stuk, die dus alles voedt, heeft het met elke configuratie even zwaar.

Bij gescheiden voedingen zou je 1 voeding kunnen "overvragen" door het laag op het linkerkanaal en het hoog op het rechterkanaal te zetten. (en lijkt me spreiding wenselijker)
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
21-2-2013 10:48

RoOoYtJuH schreef:

Oke, en deze versterkers hebben maar 1 voeding? Hoe weet ik wat voor versterkers 2 voedingen heeft?
Stiekem naar binnen kijken?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
21-2-2013 10:49

stieno schreef:

Ik snap dat niet. Mij lijk logisch dat je het met een synq, met een enkele voeding, geen hol uitmaakt hoe je welk kanaal belast, want de voeding, 1 stuk, die dus alles voedt, heeft het met elke configuratie even zwaar.
Wat bedoel je hier precies? Dat een gezamenlijke voeding er niet om maalt hoe hard hij moet werken?
Bij gescheiden voedingen zou je 1 voeding kunnen "overvragen" door het laag op het linkerkanaal en het hoog op het rechterkanaal te zetten. (en lijkt me spreiding wenselijker)
Aaah. Dus een gescheiden voeding maalt er wel om hoe hard hij moet werken (je geeft immers aan dat er een mogelijkheid tot "overvragen" is) maar een gedeelde voeding niet.

COOL! Logica is kapot en naar de maan maar verder... Cool! laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
21-2-2013 10:50
Bij een conventionele voeding (trafo, brugcel, elco) zit er een bepaalde "voorraad" energie in de elco's om de tijd dat de netspanning niet maximaal is (de top van de sinus) te overbruggen.

Nu vragen/krijgen subwoofers vaak meer vermogen dan de toppen, deze vragen daardoor meer belasting van de voeding (ze gebruiken meer uit de energie "voorraad"). Stel dat je nu op beide kanalen een subwoofer hebt (en we gaan even uit van een mono laag) kunnen deze allebei 50% van de energie voorraad gebruiken. Omdat een top minder vermogen vraagt gebruikt spreekt deze misschien maar 30% van de voorraad aan en blijft er 70% over voor de subwoofers.

(Als de "voorraad" energie opraakt zal de voedingsspanning en daarmee de uitgangsspanning (en dus vermogen) inzakken. Een versterker zonder clip limiter zal dan gaan clippen).

Dit hele verhaal is bij een schakelende voeding denk minder van toepassing. Hierbij de energievoorraad bijvoorbeeld 1000x per seconde bijgevuld ipv 100x per seconde bij een conventionele voeding.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
21-2-2013 10:53

Brokencore schreef:

Dit hele verhaal is bij een schakelende voeding denk minder van toepassing.
Verwar je schakelende voeding hier wellicht met gestabiliseerd?
Hierbij de energievoorraad bijvoorbeeld 1000x per seconde bijgevuld ipv 100x per seconde bij een conventionele voeding.
Maar de ontwerper van de voeding WEET dat de elco's veel vaker opgeladen worden (en maakt ze daarom ook een fiks stuk kleiner). Gevolg: De bufferende werking van een geschakelde voeding is vaak kleiner dan die van een soortgelijk gedimensioneerde conventionele voeding.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-6-2024
Berichten: 9469
21-2-2013 11:43
Daarom zijn die nieuwe mooie platte lekkere lichte (bijv. Behringer, Synq) versterkers ook zo goedkoop, ondanks dat ze veel vermogen kunnen geven..... En juist ook daarom zijn ze minder degelijk, en gaan hebben ze eerder allerlei problemen......

Of je koop natuurlijk een echte, maar dan betaal je meestal weer precies het zelfde voor de versterker (en vaak ook meer) als bij versterkers met conventionele voedingen
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
21-2-2013 13:36
Voor de betrouwbaarheid van versterkers met een schakelende voeding ben ik niet zo bang, die technologie is in de loop van de jaren (25 jaar?) goed ontwikkeld.

Klasse-D eindtrappen blijf ik een beetje eng vinden, een paar microseconden maakt het verschil tussen een prachtig werkende versterker en een hoop vuurwerk (volle sluiting). En dat heel vaak per seconde, en daarnaast nog allemaal omgevingsvariabelen zoals temperatuur en veroudering.

Daarom ook een paar post's naar boven het advies om sub + top per versterker te doen voor links en rechts. Stel dat je versterker voor de linker kant het begeeft heb je nog steeds muziek (ipv enkel BOEM BOEM BOEM).
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
21-2-2013 23:07

AMX_Pete schreef:

Dat geeft een betere spreiding van opgenomen vermogen uit de voeding. Laag heeft doorgaans het meeste nodig, mid wat minder. als één versterker beide kanten laag doet en een andere beide kanten mid, dan heeft de eerste meer werk. Laag en mid verdeeld over over één versterker maakt dat de voeding iets meer "eten" beschikbaar heeft voor het laag en ook een tandje minder warm zal worden. Is uiteraard alleen van toepassing voor versterkers met één voeding. Bij aparte voeding per kanaal maakt het niet uit wat je eraan hangt.
@ dre : Ik reageer op het bovenstaande- > spreiding is van toepassing op een versterker met een voeding (synq digit) en bij een versterker met gescheiden voeding per kanaal maakt het volgens amx-Pete niet uit wat je er aan hangt. Ik dacht, dat is te kort door de bocht.

Versterk je namelijk met 1 versterker is het andersom. Bij een gescheiden voeding laag op het linker mid hoog op het rechter geeft een situatie waarbij het linkerkanaal en de bijbehorende voeding het meer op zijn donder krijgt dan het rechter.
Het maakt dus wel uit wat je er aan hangt.

Bij een versterker met een voeding is een verdeling laag op het linker, mid hoog op het rechterkanaal wat betreft de VOEDING niet anders dan laag - midhoog op links laag midhoog op rechts (ik ga voor het gemak dan uit van passieve aansturing) (even buitenbeschouwing gelaten dat het passieve filter dan vermogen vreet)

Dit in een situatie met 1 versterker!

Waar ik echter overheen gelezen had*dussss* is dat het ging om een opstelling met 2!! identieke versterkers waar bij of 1 midhoog en een laag of 1 laag/ midhoog en 1 laag mid/hoog moest versterken. In deze opstelling is het wel handiger omdat dan elke versterker dus elke voeding de helft van het totale vermogen moet leveren , in plaats van een verdeling 33 / 67 % wink ;)
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
BradysoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2013
Laatste: 3-8-2013
Berichten: 1
3-8-2013 20:39
Ik werk al jaren met Crown versterkers de Xti en I-tech en ik heb echt geen last van metaal achtige klanken of dat ik niet flink gas kan geven ze hebben heel wat rendement,
VincentsmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
Berichten: 133
3-8-2013 22:59
Maar goed, de Itechs liggen dan ook in een heel anders prijsbereik sneaky :V
Kan er wel met lof over praten, fijn materiaal.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)