Forum > Muziek

Hulp gezocht bij maken van playlist voor feest

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Stan.AStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2008
Laatste: 13-2-2008
Berichten: 4
8-1-2008 13:29
Dag,

Ik organiseer een reünie, en ik mag van de zaaleigenaar zelf de muziek verzorgen. Nou ja, mag, als ik niet zelf muziek meeneem dan staat de hele avond de radio aan.

De zaal heeft een behoorlijke geluidsinstallatie. Ik heb een laptop en een heleboel MP3-tjes. Maar ik weet niet hoe een playlist te maken die bij een geslaagde avond hoort. Is er hier iemand die me daarbij kan helpen?

Mijn klasgenoten en ik zijn 43 jaar oud. Toen we eindexamen deden was het 1983, dus er moet zeker muziek uit begin jaren tachtig tussen zitten.

Hartelijk dank voor alle hulp,

Stan
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
8-1-2008 13:39

Stan.A schreef:

Dag,

Ik organiseer een reünie, en ik mag van de zaaleigenaar zelf de muziek verzorgen. Nou ja, mag, als ik niet zelf muziek meeneem dan staat de hele avond de radio aan.

De zaal heeft een behoorlijke geluidsinstallatie. Ik heb een laptop en een heleboel MP3-tjes. Maar ik weet niet hoe een playlist te maken die bij een geslaagde avond hoort. Is er hier iemand die me daarbij kan helpen?

Mijn klasgenoten en ik zijn 43 jaar oud. Toen we eindexamen deden was het 1983, dus er moet zeker muziek uit begin jaren tachtig tussen zitten.

Hartelijk dank voor alle hulp,

Stan
Welke muziek werd er gedraaid op bals en fuifen die tijd? Deze kan je alvast nemen. Ook kan je de playlists van jaren 80 cd's eens nakijken voor eventuele tips. Op de foute cd's van Q Music staat er zeker ook muziek die je kan gebruiken.
Fun is serious business!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 9469
8-1-2008 14:57
laptop met zeer legale muziek neem ik aan.....not waarschijnlijk.
Mag niet, en daar geven we geen medenwerking aan op dit forum.

Neem een (wat oudere) ervaren dj.
En je avond zal beter slagen, dan dat jij je laptop laat draaien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-1-2008 15:27
Muziek is afhankelijk van de sfeer op dat specifieke moment. Je kunt een aantal nummers achter elkaar gooien die het op feest X goed doen maar op jouw feest juist helemaal niet (of niet in die volgorde). Daarbij heeft Tom ook wel een punt...
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Stan.AStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2008
Laatste: 13-2-2008
Berichten: 4
8-1-2008 16:17

Tom schreef:

laptop met zeer legale muziek neem ik aan.....not waarschijnlijk.
Mag niet, en daar geven we geen medenwerking aan op dit forum.

Neem een (wat oudere) ervaren dj.
En je avond zal beter slagen, dan dat jij je laptop laat draaien.
Dag Tom,

Dank voor de reactie. De muziek komt deels van mijn eigen CD-collectie, en is deels gedownload. Voor zover ik weet is dat legaal. De Nederlandse auteurswet staat downloaden toe, zie bv. iusmentis.nl.

Maar daar wil ik geen discussie over opstarten. Als jij zegt dat er voor mijn vraag op dit forum geen plaats is, dan respecteer ik dat. Het inhuren van een DJ is een optie, maar er is geen dansvloer, en dat lijkt me voor zo'n man niet echt leuk. Vandaar.

Stan
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
8-1-2008 16:25
Ach, het is voor een reünie van een middelbare schoolklas begrijp ik? Dan is het toch al voldoende als er gewoon wat achtergrondmuziek speelt? Een DJ inhuren lijkt me wat overdreven in dat geval. Want op een reünie is er een rare trend dat iedereen maar met elkaar praat wink ;) vind je het gek als deze mensen elkaar tientallen jaren niet gezien hebben wink ;)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-1-2008 16:27
Downloaden voor privégebruik is iets heel anders dan gratis gedownloade muziek draaien voor publiek. Dat laatste is dus niet legaal...

Als je wilt dat er gedansd wordt, zou ik het sowieso niet doen met een vooraf samengestelde playlist. Een playlist voelt geen sfeer aan, en in de praktijk ben je je er dan alsnog zelf druk over aan het maken. Gevolg: jij hebt geen leuke, ontspannen avond meer.
Wat dat betreft zou ik het advies van Tom opvolgen.
Er zijn veel dj's die ruime ervaring hebben met draaien voor publiek van 40-50 jaar.

Als je alleen achtergrondmuziek wilt, kan het prima met een sfeervolle playlist.
Maar in dat geval weet je toch zelf het beste wat de hitjes uit "jullie" tijd zijn? Of stuur een mail naar alle deelnemers voor verzoekjes.
Stan.AStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2008
Laatste: 13-2-2008
Berichten: 4
8-1-2008 16:43
Fijn dat jullie positief reageren. Ik kom met m'n eigen LP's en CD's ook een heel eind. Dat zijn er zo'n 150, voornamelijk met popmuziek en uit de jaren tachtig. Wat wil ik nog meer? :-)

Ik wil inderdaad niet de hele avond naar de CD-speler heen en weer lopen. Waarschijnlijk ben ik, als organisator, al veel te druk met naar andere dingen heen en weer te lopen. Ik hoopte op wat tips over bv. opbouw en sfeer die ik op de reünie, maar ook op verjaardagsfeestjes zou kunnen gebruiken. Zo heb ik het gevoel dat het geen kwaad kan om af en toe een "mindere" plaat er tussendoor te draaien. Ik vind de laatste uren van de Top 2000, met al die steengoede nummers, altijd erg vermoeiend :-)
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
8-1-2008 16:43
misschien overbodig, maar ik wil nog wel even melden dat er een verschil in het betalen van rechten zit in diverse feesten. Zo hoef je voor besloten feesten (verjaardagen, trouwerijen, reunies) geen rechten af te dragen. Pas als het een openbaar feest is (met entreegeld) moet de organisator van het feest de rechten afdragen. Uiteindelijk geld er wel dat op ieder feest Buma langs kan komen om de CD-koffer (of mp3 map) te controleren. Per illegaal nummer kan een boetebedrag van 70 euro opgelegd worden.
Paar linkjes:
Wanneer rechten betalen
Muziek in de horeca
Soorten muziekgebruik

Greets Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
8-1-2008 17:28

Sparky schreef:

Per illegaal nummer kan een boetebedrag van 70 euro opgelegd worden.
damn , is dit serieus ? shocked 8O shocked 8O shocked 8O

ik heb zelf nu ook voor een groot deel een illegale collectie , ik probeer om legaal te blijven maar dat is gewoon te duur sad :(

nu maar hopen dat ik nooit van die mensen op de stoep krijg waar ik sta te draaien.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)