Forum > Algemeen Forum

Vanaf 1 januari 2007, 6% BTW voor DJ.

(46 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
26-10-2006 03:13

Martijn schreef:

Dré schreef:

DannyK78 schreef:

Toch is de ondernemer niet graag de belastingvoorschieter voor de overheid.
Uhm... Diezelfde ondernemer rekent ook BTW op zijn verkopen/diensten (en draagt die pas na meer dan een MAAND af aan de overheid (kleinere ondernemers zelfs na meer dan 3 maanden)).
Kleine ondernemers afhankelijk van de grootte zelfs helemaal niet, die vallen onder de kleineondernemersregeling. Tot 1345 euro BTW na aftrek van de voorbelasting (De BTW die jij zou moeten betalen, over bijvoorbeeld grondstoffen) hoef je geen BTW af te dragen, tot 1883 euro is dat een verminderd bedrag.
Klopt, maar je hebt nog wel een paar beperkende maatregelen.
Langleve mijn boekhouder.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
26-10-2006 12:38

Dré schreef:

Over het hoofd gezien? ;-)
Oei, inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Stom van me, weer wat geleerd.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
26-10-2006 13:17

Martijn schreef:

Dré schreef:

DannyK78 schreef:

Toch is de ondernemer niet graag de belastingvoorschieter voor de overheid.
Uhm... Diezelfde ondernemer rekent ook BTW op zijn verkopen/diensten (en draagt die pas na meer dan een MAAND af aan de overheid (kleinere ondernemers zelfs na meer dan 3 maanden)).
Kleine ondernemers afhankelijk van de grootte zelfs helemaal niet, die vallen onder de kleineondernemersregeling. Tot 1345 euro BTW na aftrek van de voorbelasting (De BTW die jij zou moeten betalen, over bijvoorbeeld grondstoffen) hoef je geen BTW af te dragen, tot 1883 euro is dat een verminderd bedrag.
Dat is alleen van toepassing op kleinere bedrijven. Wanneer je daadwerkelijk gaat verdienen (relatief), zul je echt wel moeten betalen.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-6-2012 10:02
En daar gaan we weer... belastingdienst

Nu is het natuurlijk alleen weer de vraag hoe ze omgaan met drive-in shows. Ik ben persoonlijk van mening dat de apparatuur noodzakelijk is om een optreden te kunnen verzorgen en dus ook onder het 6% tarief valt, maar "losse" verhuur van apparatuur is natuurlijk gewoon met 19% belast.

Hoe gaan jullie hiermee om?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
25-6-2012 10:43
Eigenlijk doe ik altijd 19% btw berekenen op het bonnetje.
Dan weet ik zeker dat ik en mijn klant achteraf geen gezeur krijgt.

Maar je kan de factuur natuurlijk splitsen in een hoog en laag tarief, waarbij als je 350 rekent ex btw,
de dj voor € 150 +6%
en de show voor € 200+19% op de factuur komt te staan.
Maar uiteindelijk heb je een hoop gedoe, en vast af en toe discussie met je klant,
en waarschijnlijk ook bij de belastingen achteraf.
Want deze uitleg van de belasting geeft een hoop ruimte voor interpretatie verschillen.

En waar hebben we het nu over: 13% van de gage van de dj: € nog geen 20 euro op de totaalfactuur in het voorbeeld.
Allemaal extra administratie en gevaar.

Het wordt natuurlijk wat anders als je regelmatig een dj moet inhuren die bijvoorbeeld 750 euro kost.
En het cijfer word ook wat interessanter als je bijvoorbeeld 200 boekingen per jaar hebt.
Maar het vergt wel een waterdichte administratie en een goede boekhouder.
Ook denk ik dat je bij een controle van de belasting wel wat meer uit te leggen krijgt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-6-2012 10:54
Ik heb zojuist de belastingtelefoon gebeld maar daar krijg ik uiteraard geen uitspraak over. Ik moet dus een brief sturen naar de inspecteur.

Ik heb daarin vermeld dat ik van mening ben dat drive-in-shows ook gewoon onder het 6% tarief moeten vallen. Ik bied immers een totaalpakket aan inclusief dj en apparatuur. Die apparatuur is noodzakelijk om een optreden te kunnen verzorgen op locaties waar dit niet aanwezig is.

Een band rekent immers ook 6% over het totaalbedrag (voor zover deze de apparatuur in eigen beheer hebben ten minste). Die gaan ook niet 6% voor de muzikanten rekenen en 19% voor de instrumenten en PA (tenzij die PA ingehuurd wordt, dan is het een ander verhaal). Ik zou niet weten waarom wij onze "instrumenten", de drive-in-show dus, wel tegen 19% (en straks dus 21%) zouden moeten belasten.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
25-6-2012 12:36

YourLiVe schreef:

Ik heb zojuist de belastingtelefoon gebeld maar daar krijg ik uiteraard geen uitspraak over. Ik moet dus een brief sturen naar de inspecteur.
En dan maak je meteen een slapende hond wakker wink ;)

En je zal zien dat zelfs die brief je geen sluitende uitspraak zal geven,
en dan blijft er altijd nog ruimte voor de interpretatie van de inspecteur die gecontroleerd.
En dan maak je mee dat ze je de aanslag opleggen, puur om te kijken hoe je reageert.
En met zo'n aanslag heb je de keuze slikken of procederen.
Want in discussie gaan over zo'n aanslag, ik wens je veel succes......................

Ik heb er voor besloten om de rust aan mijzelf te houden en gewoon door te berekenen.
En zeg nu zelf: hoeveel boekingen ga je er door mis lopen?
Want wil je wel zaken doen met mensen die op 20 euro gaan kijken bij een boeking?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-6-2012 13:57
als ik 6% kan berekenen over de complete drive-in show scheelt het natuurlijk al snel behoorlijk wat meer... dan hebben we het al snel over een verschil van € 75,00 op een drive-in show van 500 euro ex btw.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-6-2012 14:12

YourLiVe schreef:

als ik 6% kan berekenen over de complete drive-in show scheelt het natuurlijk al snel behoorlijk wat meer... dan hebben we het al snel over een verschil van € 75,00 op een drive-in show van 500 euro ex btw.
Dat kan niet, aangezien de 6% alleen voor de artiest ( = DJ = niet volledige drive-in show bedrag) geldt, en niet voor de apparatuur.
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
25-6-2012 18:16
precies.
Op verhuur van middelen is het hoge tarief van toepassing.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)