Forum > Webshop

Vraag over service bij garantie

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
6-5-2003 23:35
Ik heb de mening nodig van de gewaardeerde forumleden ;-)

Bij mij is de garantie als volgt geregeld.

- Als een product bij ontvangst defect is EN als het een defect is waarvan aangenomen mag worden dat wij dit bij controle hadden moeten opmerken dan zijn alle verzendkosten voor onze rekening (dus ook de verzendkosten die de klant maakt om het product weer bij ons te krijgen).

- Als een product na verloop van tijd defect raakt dan zijn de verzendkosten van de klant naar ons toe voor rekening van de klant. Wij betalen dan de eventuele verzenkosten naar de importeur toe (als we het defect niet zelf kunnen herstellen) en de verzendkosten om het product weer bij de klant terug te krijgen. Dit staat ook duidelijk vermeld in de webshop.

Waarom hanteren wij deze methode? Als je bij een "gewone" winkel iets koopt dat na verloop van tijd defect raakt dan komt deze winkel ook niet langs om het af te halen. Je zult dus zelf naar deze winkel toe moeten (auto rijden, parkeren) EN vaak zelfs NOG een keer om het weer op te halen.

Nu heb ik één klant die dit schijnbaar erg onredelijk vindt. Wat vinden jullie?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
6-5-2003 23:41
Bedoel je met de gewaardeerde forumleden de VIP leden? Nou ik ben geen VIP, maar geef toch mijn mening. Ik vind dit een goede, eerlijke en ook logische regeling. Gewoon zoals het hoort dus. Prima zo!
Door internet beperkt
DJ/LJ SavidgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 184
6-5-2003 23:50
Ha Dre,

Lijkt mij perfect toch
(Er is bij mij nog niks stuk laugh :D)
( happy :) als er geen sneeuw ligt kom ik weer eens AAN happy :) )
Lampie erbij??
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
7-5-2003 00:12
Met deze regeling lijkt mij niks mis hoor Dré.
De regel is logisch en deze klant is gewoon een echte hollander.
Als de klant het niet eens is met deze regel dan maakt hij toch geen gebruik van de garantie en laat hij het toch repareren bij de lokale electroboer, waar hij waarschijnlijk toch duurder uit is.

Met vriendelijke groet,
Maarten Vis
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
7-5-2003 00:25
Ik ben het bijna helemaal met je eens,
maar.........
Als het een defect is ontstaan door een aantoonbare echte fabrieksfout,
dan vergoeden wij de klant wél zijn verzendkosten.
Je zou deze kunnen declareren bij de fabrikant, want hij heeft immers een ondeugdelijk aparaat afgeleverd.

Een echte fabrieksfout zou kunnen zijn dat er iets kapot gaat wat haast onmogelijk door een klant kapot kan gemaakt zijn.
Bijvoorbeeld zoiets als schroeven die niet los horen te gaan van een printplaat.
Maar er is helaas altijd een grijs gebied.

Als het defect ontstaat binnen de garantie door intensief gebruik,
dan is het verzenkosten voor de klant niet meer dan redelijk.
Hij heeft immers ook een beetje mazzel dat het gerepareerd word zonder kosten.

Wij hebben zelden (nog geen 5 keer per jaar) een probleemgevalletje met onze matten. Meestal is het dan toch een fout van de klant. Uit coulance geven we dan meestal wel een nieuwe mat, maar leggen er duidelijk bij uit wat deze fout heeft gedaan. Hij moet echter dan wel de verzendkosten vergoeden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
7-5-2003 00:49

Tom schreef:

Ik ben het bijna helemaal met je eens,
maar.........
Als het een defect is ontstaan door een aantoonbare echte fabrieksfout,
dan vergoeden wij de klant wél zijn verzendkosten.
Helemaal mee eens. Dan is het mijn taak om de eventuele kosten maar weer te verhalen op de importeur. MAAR dat kan ik pas weten als ik het product hier heb. Dan ga ik natuurlijk NIET op voorhand toezeggen dat ik wel even voor de verzendkosten opdraai (want voor hetzelfde is het inderdaad een user error).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
7-5-2003 01:32

Dré schreef:

Dan ga ik natuurlijk NIET op voorhand toezeggen dat ik wel even voor de verzendkosten opdraai (want voor hetzelfde is het inderdaad een user error).
Idd, zo doen wij het ook.
Men zal als men een garantieclaim heeft, eerst zelf de moeite moeten nemen.
Er staat ook in onze voorwaarden,
(misschien een tip voor je)
dat ongefrankeerde zendingen,
zonder overleg van te voren,
nooit in ontvangst worden genomen.

Je zult verbaast staan, maar er zijn er dan die het niet terug sturen. Het shift dus meteen een beetje de onzin van de serieuze op die manier.

Als er dus wel een fabrieksfout is aangetoont, dan vergoeden we de kosten achteraf.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-5-2003 11:05
Het hangt er ten eerste vanaf of de koper een particulier is of een ondernemer die iets voor zijn zaak koopt.

Als het een particulier is geldt de nieuwe wet Consumentenkoop die op 1 mei 2003 is ingegaan. Deze regelt de rechten en plichten van de koper, onder andere wat de koper mag verwachten van iets dat hij koopt en waar hij recht op heeft als wat hij gekocht heeft niet voldoet aan de eisen die hij er redelijkerwijs aan mocht stellen.

Bij mijn weten regelt de nieuwe wet niet exact wie er voor de verzendkosten opdraait als er een garantiereparatie moet worden uitgevoerd (en met garantie bedoel ik niet de termijn van de fabrieksgarantie, want die is vaak korter dan waar de wet recht op geeft). Als de wet het niet regelt moet er worden gekeken naar wat redelijk is.

Als de verkoper al wist dat het product niet zou voldoen toen hij het verkocht zit hij fout en dient hij naar mijn idee de kosten van verzending te betalen. Misschien is het ook wel redelijk dat de verkoper de kosten betaalt als het product heel snel stukging. In andere gevallen lijkt het mij redelijk dat de koper het apparaat terugbrengt (of verstuurt op zijn kosten) en de verkoper het terugsturen betaalt. De verkoper kan nooit worden verplicht ongefrankeerde zendingen aan te nemen, dus hooguit moeten achteraf de verzendkosten worden vergoed.

Overigens zegt de wet dat verkoper de kosten die hij voor reparatie maakt kan verhalen op degene van wie hij het heeft gekocht (tenzij de ellende aan de verkoper is te wijten: als Dré een Philips huiskamerplatenspeler aanprijst als scratchbestendig en het ding gaat na 2 minuten scratchen stuk dan kan Dré de kosten niet op Philips verhalen).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
7-5-2003 12:27
Ik vind dit ook een zeer redelijke regeling. Maar ik wil je d'r wel op wijzen dat het veel (jonge) mensen afstoot om iets op het internet te kopen, want als er iets defect raakt moeten zij voor de kosten opdragen (normaal doen de ouders dat). Ik zeg niet dat je dit moet veranderen, ik geef alleen aan hoe er bij mij uit de buurt gereageerd word op deze regeling.

Je kunt dit natuurlijk oplossen door zelf de verzendkosten te betalen maar de reparatie gewoon iets duurder te maken. Hoewel ik dit een hele gemene truc vind, en ik het zelf zeker niet zou doen. Maar dan heb je waarschijnlijk wel meer klanten.
Maar dat is MIJN mening...
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
7-5-2003 13:14
Geen problemen met deze regeling. Normaalste zaak van de wereld.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)