Forum > Algemeen Forum

Contract Voorbeeld

(124 reacties. Pagina 4 van 13)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-8-2005 15:01
Wat ik hier en daar zo lees vindt ik zowiezo "vaag".
Stel, "iemand" geeft een feest op een zeer mooie lokatie. Hij moet dus zorgen dat er genoeg tafels staan en ruimte is. Ik vraag mij af in hoeverre die "iemand" tafels gaat regelen bij de zaaleigenaar.
Probleem is de zaaleigenaar heeft zéér mooie tafels, en denk maar niet dat jij die mag gebruiken.

Tafels regel je zelf, en kan het niet dan heb je pech.

Ook in het verhaal van Tom mis ik een goed stuk overleg, dat b.v. een bruidspaar het diner in dezelfde zaal geeft als het feest is goed mogelijk. Ik vindt dat je met dit soort dingen niet moet aankomen bij de ceremonie meester maar bij de zaal eigenaar zelf. Dergelijke dingen bespreek ik vooraf wel met het bruidspaar maar tevens met de zaaleigenaar. Ik kan b.v. wel krachtstroom willen hebben maar daar verveel ik de klant niet mee, maar de zaaleigenaar wel.

Heeft er echter een zaalverandering/indeling plaatsgevonden door overmacht dan is de situatie uiteraard anders.

In veel situaties bespreek ik partijen samen met de organisator en de zaaleigenaar.

Een soortgelijke situatie als Tom heb ik binnenkort ook, ik bouw dus op ruim voor aanvang van het diner en pak op die manier dus ook het diner mee.

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-8-2005 15:13
En in dat opzicht heb ik (nogmaals: voor mijn formaat show) liever een helder gesprek met alle partijen in plaats van een onduidelijk contract.

Wat mij hier brengt:

renesnelleman schreef:

wil me verder niet mengen in het wel of niet verstrekken of gebruiken van een contract, maar was, zoals de topic aangeeft op zoek naar eventuele voorbeelden zodat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden door een collega dj... dus gaarne info omtrent topic-onderwerp
Of je gaat aan de gang met wat Victor schreef, en dan zonder al te veel bijverzonnen toeters en bellen, of je gaat naar een jurist (en wijzigt daarna niets meer, want dan sla je de plank dus mis), of je neemt gewoon geen contract.

Ik denk dat een hoop kleinere dj's/drive-inns een contract hebben dat niet in alles voorziet. Een hobbybob-contract. En dan dus liever geen contract.
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
12-8-2005 15:20
Ja, op zich hebben jullie wel gelijk, het contract is misschien nogal vaag en streng op sommige punten maar ik zie dit meer als een stok achter de hand mocht iemand heel moeilijk doen.
(nog nooit aan de hand gehad)

Maar in de praktijk leest meer dan de helft dat contract niet eens en wordt er altijd in samenspraak met de klant problemen opgelost.
Als er bijvoorbeeld te weinig plaats is dan heeft de klant meestal zelfs liever dat ik het compact hou zodat de dansvloer ruim genoeg blijft dan dat ik alle apparatuur neerzet.
Dat er tafels moeten zijn is wel expliciet zo. Ik doe ook aan verhuur dus heb alles in compacte losse cases en niet in een meubel. De tafels van de zaal worden wel netjes afgerokt met zwarte backdrop.

Ook bij carnaval heb ik zitten te spelen met een schommelende aggregaat die afhankelijk van het volume tussen de 250v en 190v schommelde. Dit is ook niet goed voor het materiaal maar dan heb je tenminste iets in de hand als je besluit het volume te minderen of iets uit te schakelen doordat dit in de algemene voorwaardes staat.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
12-8-2005 15:24
Zowel tafels als een GOEDE agregraat zijn in overleg met de klant te bespreken...Ik zie in dit geval het nut van voorwaardes en contracten niet zo...!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
12-8-2005 15:24

kvm schreef:

Wat ik hier en daar zo lees vindt ik zowiezo "vaag".
Ook in het verhaal van Tom mis ik een goed stuk overleg, dat b.v. een bruidspaar het diner in dezelfde zaal geeft als het feest is goed mogelijk. Ik vindt dat je met dit soort dingen niet moet aankomen bij de ceremonie meester maar bij de zaal eigenaar zelf. Dergelijke dingen bespreek ik vooraf wel met het bruidspaar maar tevens met de zaaleigenaar.
Er is overleg van te voren geweest met alle partijen, ook over de plaats waar we op zouden gaan stellen.
Ik was in dit geval zelfs langs de zaal gegaan een paar weken van te voren en heb met de eigennaar alles netjes doorgesproken en afgesproken.
Als zijn (blijkbaar eigenwijze) vrouw dan op het laatste moment (uur voor wij binnen kwamen) de indeling veranderd, en denkt: das lekker makkelijk zo'n lange buffettafel op de kop van de zaal, dan kan ik er ook niks aan doen, lijkt me.
Op dat moment ga je niet de zaal in naar het (toch al bol van de stres staande van alles vandaag foutgegaan; koets, kerk, regen, foto's, enz...) bruidspaar, dan ga je naar de zaal houder en de ceremonimeester, en treed je zo onopvallend mogelijk in overleg.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
12-8-2005 15:35

larzzzie schreef:

Zowel tafels als een GOEDE agregraat zijn in overleg met de klant te bespreken...Ik zie in dit geval het nut van voorwaardes en contracten niet zo...!
Tafels wordt altijd besproken met de klant, het is niet zo dat dit enkel in kleine letters te vinden is.
Goede aggregaat wordt ook besproken. Er was in dat betreffende geval niet voldaan aan de benodigde stroomeisen omdat er uit budgetoverweging een goedkopere aggregaat gehuurd is dan vooraf gemeld werd. Ook als je een goede aggregaat hebt maar ik meet 270volt op mijn stopcontact sluit ik mijn spullen niet aan hoor :)

Een contract is inderdaad in het gros van de gevallen niet nodig. Er wordt in een contract echter wel vanalles opgevangen dat logisch lijkt als alles goed geregeld is maar dat je niet expliciet tegen de klant zegt.
bijv. Stel je klant heeft een zaal gehuurd op de 2de verdieping en er is geen lift. Hij meldt dit niet aan jou (terwijl je wel altijd vraagt hoe de zaal er ongeveer uitziet enz) en je komt op je eentje 1 uur op voorhand aan omdat je normaal alles kunt plaatsen op 30-45min. Dan doe je uiteraard je uiterste best om tijdig klaar te zijn met bouwen. Als je dan een half uur te laat klaar bent kun je tenminste nog terugvallen op je contract als de klant hier lastig over zou doen.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-8-2005 15:56
Dat er tafels moeten zijn is wel expliciet zo. Ik doe ook aan verhuur dus heb alles in compacte losse cases en niet in een meubel.
Wat het tafel verhaal betreft moet je zorgen dat je niet afhankelijk bent van derden. Het zou eigenlijk inhouden dat als er geen tafels zijn jij niet kan verhuren.

Bij de locatie vrijwel bij mij naast de deur mag je absoluut geen tafels gebruiken.

Het contract voorbeeld van Victor kom je vaker tegen en bevat genoeg gegevens.

Natuurlijk heb ik zelf ook wel eens problemen gehad zonder contract. Bij de grotere feesten vraag ik altijd om een vast podium.
Helaas bij aankomst bleek dat de band op het vaste podium stond, en ik in de zaal op losse tafels mocht staan. Heb ze toen duidelijk vermeld dat losse tafels geen vast podium is, en juist als de zaal volledig gevuld is met mensen, voor levens gevaarlijke situaties kan zorgen. (verwacht publiek was plm 800/1000 man)
Eenvoudig de keuze gegeven, of op het podium naast de band of rechtsomkeert naar huis. Dan is een keuze opeens wel gemakkelijk en snel gemaakt sneaky :V

@Tom
Het belangrijkste heb je niet gequote,
Heeft er echter een zaalverandering/indeling plaatsgevonden door overmacht dan is de situatie uiteraard anders.
In jouw geval had het als ik het zo lees weinig uitgemaakt,
Als zijn (blijkbaar eigenwijze) vrouw dan op het laatste moment (uur voor wij binnen kwamen) de indeling veranderd, en denkt: das lekker makkelijk zo'n lange buffettafel op de kop van de zaal, dan kan ik er ook niks aan doen, lijkt me.
Eventueel ergens anders in de zelfde kleine zaal van 6x10 meter opbouwen was ook niet zo geslaagd als iedereen zit te eten.
Hieruit maak ik op dat hoe je het went of keert het diner zowiezo in de zaal zou zijn.

Martin.
kvm entertainment
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
12-8-2005 15:57
Wat ik altijd doe is een aantal weken/dagen voor het feest op de locatie gaan kijken, alles met de eigenaar/organisator doornemen en bespreken, totdat alles duidelijk is. Een contract is dan niet nodig.

Ik kan me voorstellen dat als wij ook een grotere drive-inn hebben (nu nog bezig met apparatuur sparen), een contract de kleine onenigheden in jouw voordeel oplost.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
12-8-2005 17:07
diner zou wel in die zaal zijn, maar tegen andere wand.......
Hadden expliet afgesproken achterwand voor ons.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-8-2005 20:11

DJ Delay schreef:

Wat ik altijd doe is een aantal weken/dagen voor het feest op de locatie gaan kijken, alles met de eigenaar/organisator doornemen en bespreken, totdat alles duidelijk is.
Als die lokatie in of kort bij de stad is waar ik woon (Utrecht) of werk (Amsterdam), dan doe ik dat soms als ik er nog niet eerder ben geweest. Als ik er al eens heb gedraaid, of ben geweest als bezoeker dan begin ik er niet aan, en als het vele kilometers rijden is ook niet. Ik zou niet weten waar ik op dit moment de tijd vandaan zou moeten halen.

Bellen met de zaaleigenaar lost het meeste wel op. Dat gaat enerzijds om het doorspreken van praktische zaken (vooral niet met de toevallig op dat moment aanwezige barman doen die de telefoon opneemt), anderszijds om het even "contact" hebben, om een goede relatie te creëeren zodat je geen scheve koppen over en weer hebt als er iets fout gaat, maar het gewoon samen op kan lossen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)