Forum > Geluid

Speakers knallen kapot

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
21-7-2003 21:55
Voor 189Euro per stuk heb je de Wharfedale EVPS-15, leuke speakers voor niet al te veel geld wink ;)
Staat hier op het forum ook wel iets over geschreven, moet je maar eens op zoeken.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
22-7-2003 09:43
Het lijkt me niet verstandig om andere full-rangekasten onder je JBL's (welk type trouwens?) te zetten. Je hebt hebt een groot risico van faseverschuivingen en andere narigheid als twee verschillende kasten hetzelfde frequentiegebied weergeven.

Als het mid en hoog goed is is de enige logische stap een subje eronder. En dit dan het liefst netjes actief gefilterd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VinçonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2003
Laatste: 6-3-2004
Berichten: 40
22-7-2003 10:38

Victor schreef:

Het lijkt me niet verstandig om andere full-rangekasten onder je JBL's (welk type trouwens?) te zetten. Je hebt hebt een groot risico van faseverschuivingen en andere narigheid als twee verschillende kasten hetzelfde frequentiegebied weergeven.

Als het mid en hoog goed is is de enige logische stap een subje eronder. En dit dan het liefst netjes actief gefilterd.
JBL4411. Eigenlijk studio speakers, maar met de vervangen Low freq. speakers nu in gebruik als mijn basis speakers. Ze werken best erg goed. Ik wil op de basis school feesten tot 100 kinderen redelijk geluid laten horen, geen zwaaaaare house, maar meer top pop muziek en niet al te hard. De ouders willen dat op onze school niet. Nast mijn twee speakers wil ik gewoon nog twee extra speakers voor betere vulling van de zaal. Dus mijn boxen op diverse plaatsen kunnen neerzetten. Niet zoals ik eerder schreef als top box. sad :( Daarbij denk ik dan aan full range? Maar als ik mijn JBL kan plaatsen op een sub, voor betere geluid (bass?) kan dat ook. Ik zoek echter niet te zware spullen en binnen mijn spaarpot van max 400 euro per twee.

Actief gefilterd zegt mij ... shocked 8O niets? Heb ik dan extra apparatuur nodig?
DJ Vinçon
VinçonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2003
Laatste: 6-3-2004
Berichten: 40
22-7-2003 10:59

BobW schreef:

Voor 189Euro per stuk heb je de Wharfedale EVPS-15, leuke speakers voor niet al te veel geld wink ;)
Staat hier op het forum ook wel iets over geschreven, moet je maar eens op zoeken.
Ook ik vindt die EVPS-15 erg mooi klinken. Eerder wilde ik ook deze kopen, maar kreeg shocked 8O van iemand te horen dat die dingen niet geschikt zouden zijn voor DJ's omdat het meer zang installatie speakers waren. angry Wat nu ...
DJ Vinçon
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
22-7-2003 11:42
Aha, op die manier.

Betere spreiding in de zaal is voor drive-in werk naar mijn bescheiden mening meestal niet nodig. Immers, het is juist prettig als het vooraan (op de dansvloer) wat harder is dan achterin (bij de bar, waar mensen die niet kunnen dansen staan te kletsen). Is het voor jouw toepassing wel een must dan heb ik niks gezegd.

Ik kwam met de suggestie voor een sub, omdat je zei dat het hoog en mid goed is, maar de speakers wat "ballen" missen in het laag. Logisch trouwens, deze speaker is niet ontworpen voor pompende bass. Door toevoeging van een sub gaat het én harder én klinkt het beter.

Door actieve filtering zorg je dat de JBL het laag dat door de sub wordt weergegeven helemaal niet meer voor z'n kiezen krijgt. De weergave wordt hierdoor strakker. Je hebt aparte versterkers nodig voor de subs en de JBL's plus een crossover.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
22-7-2003 12:01

Vinçon schreef:

Ook ik vindt die EVPS-15 erg mooi klinken. Eerder wilde ik ook deze kopen, maar kreeg shocked 8O van iemand te horen dat die dingen niet geschikt zouden zijn voor DJ's omdat het meer zang installatie speakers waren. angry Wat nu ...
Dit zei je inderdaad al eerder, en toen is er al gezegd dat ze dus NIET voor zang zijn, [als ik het goed heb] mede door de 15/1'' combinatie.
Wel weet ik dat er hier op het forum een aantal mensen zitten die de EVP's met plezier gebruiken [voor disco's], dus als je toch een full range kast wil, toch het overwegen waard wink ;)
VinçonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2003
Laatste: 6-3-2004
Berichten: 40
2-8-2003 20:04
Alles nog verder opgelost. Mijn JBL 4411 zijn weer als nieuw. Mijn vader heeft de originele Low speakers van JBL laten komen (hij was dat gepiel met rottige speakers dus zat) en ze klinken nu weer als nieuw. Thanks Dad. Ook extra Peavey subs 15 pro gekocht als ondersteuning van de bass. OOhhhh dit is ...... (Do) heaven. razz :p Kijk eens op mijn site voor de foto's van deze twee (bij aparatuur). wink ;)
DJ Vinçon

Terug naar forum Reageer (zonder quote)