Forum > Webshop

Stevig ?!?

(62 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-12-2025
24-2-2003 15:48
Doorhangen van truss hoef je, bij deze lengtes en dit type truss, ECHT NIET bang voor te zijn. Voordat de truss ook maar een beetje door gaat zakken zijn de statieven reeds in elkaar gedonderd van de veel te zware belasting (want dan hebben we het over een paar honderd kilo).

Als ik de foto goed bekeken heb dan zijn de bijgeleverde statieven de volgende:
www.new-line.nl/v/10969

De importeur geeft ZELF op dat deze maximaal met 18.5kg belast mogen worden. Bij 2 statieven zou dat dan (volgens de regels) 1.5 x 18.5 = 28kg zijn. Zou je de regel "2 x hanteren" (dus uitgaande van een perfecte verdeling van de last over de 2 statieven) dan kun je wellicht stiekum rekenen met 37kg.

De truss zelf (5 meter) zal zo'n 8kg wegen. Dan hou IK dus nog 29kg over. Hoe de importeur aan 45kg komt is me een raadsel (maar ik moet zeggen dat dat voor ALLE merken geldt die geen TUV/GS goedkeuring op hun producten hebben (en dat zijn er nogal wat)).

Nu zullen sommigen zeggen "maar die hobby truss mag volgens de fabrikant 70kg hebben". Tja. Punt 1 is die hobby truss behoorlijk gevaarlijk spul (volgens mij kan het net veilig z'n eigen gewicht omhoog houden) en punt 2 wordt de hobby truss NIET geleverd met wind-ups (want vaak is het mechaniekje van de wind-up de beperkende factor in de bepaling van de belastbaarheid van het statief).

Nu even tijd voor een reality check: Een goede wind-up die zo'n 100kg kan houden kost ongeveer 1200 euro. 5 meter truss met quicklock verhoogt dat totaal nog eens met zo'n 500 euro. Dan nog 2 truss adapters en we komen totaal uit op zo'n 3000 euro. En REKEN DAN MAAR dat je een betere set hebt dan de Showtec combinatie MAAR je hebt dan ook een VEEL groter gat in je begroting geslagen.

Waar kun je deze Truss set voor gebruiken? 2 balkjes licht en een stuk of 4 niet al te zware effecten. Meer ruimte is er niet in de truss en meer ruimte is er ook niet qua belastbaarheid.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
24-2-2003 16:04
heej dre, en bijvoorbeeld dit setje van die links hier bovendat zijn 2 Power Drive Ref-40 statieven, zijn dat nog te betalen statieven of is dat weer in het, voor een 15 jarige niet te betalen statieven happy :) ?
DréAdministrator
24-2-2003 16:08

speakerfreak schreef:

heej dre, en bijvoorbeeld dit setje van die links hier bovendat zijn 2 Power Drive Ref-40 statieven,
Nee, niet echt. De statieven op de voorgrond zijn de bekende U087 statieven:
www.new-line.nl/v/1092

De statieven op de achtergrond (die de achterwand omhoog mogen houden) zijn inderdaad Ref-40 statieven (en wel 15 jaar oude Ref-40's zoals je kunt zien aan de kleur (roestbruin)).
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
24-2-2003 16:14
Zijn die kopie U087 statieven van vergelijkbare kwaliteit? Ik neem aan dat ondanks wat er in de shop staat deze ook maar tot 30Kg belast kunnen worden?
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
24-2-2003 16:25

Peter schreef:

Zijn die kopie U087 statieven van vergelijkbare kwaliteit?
Even zien. Ze kosten minder dan de helft...

Uhm. Als ze dezelfde kwaliteit hadden dan zou ik toch zelf ook lekker de kopie gebruiken? De kopie wordt geleverd ZONDER TUV/GS sticker (dus als je high-profile werk doet, neem dan GEEN kopie). Ook heeft de kopie fiks meer speling op de behuizing (iets wat je vooral merkt tijdens het omhoog draaien). Het is niet voor niets een kopie (lijkend op het origineel maar toch net wat minder van kwaliteit).

Overigens heeft B&K (grootgrutter in Duitsland) een leuk statief laten maken dat tussen de kopie en het origineel in zit qua kwaliteit. Ik heb ze voorgesteld dat ALS ze zo zeer achter hun product staan, ze hem maar moeten laten keuren (TUV/GS). Het zal mij benieuwen of dit ook gebeurt...

De Man Frotto staat gespecificeerd als zijnde 30kg (naar aanleiding van TUV/GS testen). Bij de andere statieven kun je niet meer doen dan doorgeven wat de fabrikant aangeeft MET als kanttekening dat er geen mogelijkheid is om te controleren of die gegevens correct zijn (en aangezien liegen iets is wat marketeers met de paplepel ingegoten krijgen...).

Ik heb zelf een tijdje de kopie gebruikt. Het was zeker geen verkeerd statief MAAR ik ben wel blij dat ik nu gewoon het origineel heb (compleet met goedkeuringsstickers).
MaxStandaard Lid
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 6-11-2025
24-2-2003 16:42
Dus als ik het goed begrijp heb je twee opties:

1] Alle prof. statieven (manfrotto e.d) die dus TUV/GS gekeurd zijn ! máár ook erg duur zijn ze zeker niet geschikt zijn voor de kleine drive-in's (zoals ik ...) vanwege de erg hoge prijzen.

2] matige kwaliteit, dé chineese troep van o.a. Highlite, erg zwakjes en dus zeker niet geschikt voor het drive-in werk ...

correct me if i'm wrong ;-)

ook zijn er dan twee nieuwe highlite's producten die de dré's choise label hebben !

maar als ik nu dus van mijn lichtbrug afwil, kan ik dus het beste gaan voor het 'profi truss systeem' ? of is dit eigenlijk ook niet echt geschikt voor een beetje een redelijke drive-in ??
zijn erook nog andere betaalbare opties ? of kun je bter gaan voor een aantal goede statieven met t-bar ? zoals: www.new-line.nl/v/4170
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
24-2-2003 16:54
Mijn keuze zou uitgaan gaan de kopie U087 met quick-lock truss. 1,5m stukken is wat makkelijker te vervoeren dan 2 meter, dus dat zal het bij mij da ook wel worden. Alleen vind ik die adapters echt asosiaal duur. Is daar geen alternatief voor?
Volgende keer Peter!
MaxStandaard Lid
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 6-11-2025
24-2-2003 16:59

Peter schreef:

Mijn keuze zou uitgaan gaan de kopie U087 met quick-lock truss. 1,5m stukken is wat makkelijker te vervoeren dan 2 meter, dus dat zal het bij mij da ook wel worden. Alleen vind ik die adapters echt asosiaal duur. Is daar geen alternatief voor?
ff een vraagje,
ik ben me nog ene beetje aan het Oriënteren....
wat is Quick-lock truss als ik vragen mag ? en zijn er nog andere ?? en wat is het verschil ??
DréAdministrator
24-2-2003 18:25
De "install" versie wordt met bouten en moeren in elkaar gezet. Bij de quicklock worden de trussdelen gekoppeld d.m.v. een conische koppelbus. In deze conische koppelbus sla je dan in elk trussdeel een conische koppelpen (om zo de boel op te spannen en de speling eruit te halen). Als laatst komt er door elke conische koppelpen een splitpen om ervoor te zorgen dat de koppelpen er niet uit kan vallen.

Hmm. Dit is zo'n voorbeeld waarbij 1 foto meer zegt dan 100 woorden ;-)

Deze week worden de foto's van de quicklock truss toegevoegd. Ook zit ik nog te kijken voor welk merk (of welke merken) truss ik nu definitief moet kiezen. Er zitten namelijk nog wel degelijk kwaliteitsverschillen tussen de verschillende merken.
HesslakokStandaard Lid
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 27-8-2005
24-2-2003 19:49

Victor schreef:

Peter zegt dat niet, hij vraagt zich af of het zo is.
idd....maar Max vatte het op als: "dit is zo", vandaar wink ;)

Victor schreef:

Verder mag een setje van 2 statieven, verbonden door truss, al niet 2x de last hebben van 1 los statief, maar minder. Ik dacht zo'n 20-25% minder zelfs.
Dit klopt ook, dit komt omdat er nu rekening moet worden gehouden met de totale stabiliteit van de 'constructie', en zijn de waarden voor sterkte niet meer maatgevend, maar moet er rekening gehouden worden met "knikken en kippen" shocked 8O (sorry ik kan er ook nix aan doen dat het zo heet) En helaas zijn zetten de fabrikanten dit dus niet op de doos..... sad :(

Peter schreef:

Klopt. En nog iets wat me ook opviel bij deze set. De statieven staan helemaal aan de buitenkant. Het lijkt me slimmer om de statieven een stuk dichter in het midden te zetten ivm. doorhangen etc.
Dat dichter bij elkaar zetten van de statieven komt de stabiliteit ook niet ten goede, om de doorbuiging zal ik mij minder druk maken (als je natuurlijk níet veel meer dan toegestaan eraan hangt... wink ;) )
Let's play that funky music!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)