Forum > Newbie Forum

Beginnersinformatie DMX en Licht

(276 reacties. Pagina 14 van 28)
Moderator(s): Dré
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
3-8-2006 21:14

Douwe schreef:

Wie wil er eigenlijk midi gebruiken om een lichtshow te runnen?
Midi wordt nochtans vrij veel gebruikt in de pro wereld. Denk maar bv aan showcontrol.
exit night into LIGHT
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
3-8-2006 23:10

Douwe schreef:

J.C. Sound & Light schreef:

? dat snap ik niet.

Ik ook niet

Dus je neemt een tweede kabel omdat je anders moeilijk moet doen met dipswitches?
Ja want vind je zelf ook niet dat adress 143 moelijker is dan adress 1
Maar om daar nou een apparte lijn voor aan te leggen?
De laatste doet het licht uit
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
3-8-2006 23:17
1 x bewerkt. Laatst door Fossalta op 4-8-2006 01:42

stekelvarke schreef:

Douwe schreef:

Wie wil er eigenlijk midi gebruiken om een lichtshow te runnen?
Midi wordt nochtans vrij veel gebruikt in de pro wereld. Denk maar bv aan showcontrol.
Zou je hier een voorbeeld van kunnen geven? MIDI is voor zover mij bekend alleen geschikt voor stuursignalen (blackout, next scene, prev scene, audio triggers etc). Midi werkt namelijk met een 7 bits datastroom wat betekend dat je maar kunt instellen van 0-128 i.p.v. 0-255. Alle apparaten waar ik iets mee gedaan heb / van gelezen heb vermenigvuldigen de waarde met 2 om een bereik van 0-255 te krijgen met een halve resolutie.

[edit] OK nevermind... nu snap ik wat je bedoelde... wink ;)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2006 01:22

Douwe schreef:

Je zal wel gelijk hebben heb me er zelf ook niet echt in verdiept. Wat ik me wel afvraag wordt de show dan na een poosje en beetje saai. Het is toch ons werk om er een show van te maken en om het publiek te "entertainen" of niet?
Nee, dat is nu juist de grap. De show loopt via midi retestrak mee, daar kan geen LJ tegen op. Bovendien heeft ieder nummer een aparte midi sturing naar je licht.

Het "entertainment" gehalte zit hem uiteraard in hoe jij je licht in de song programmeert en welke verlichting je gebruikt.

Martin.
kvm entertainment
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
4-8-2006 21:52
Nog even over midi: ik bedoelde dus dat een showcontrol systeem doormiddel van Midi triggersignalen doorstuurd naar allerhande andere apperatuur (bv lichttafel, presets digitale mengtafel, pyro, laser en noem maar op).
exit night into LIGHT
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 1139
5-8-2006 03:42

KVM schreef:

Nee, dat is nu juist de grap. De show loopt via midi retestrak mee, daar kan geen LJ tegen op. Bovendien heeft ieder nummer een aparte midi sturing naar je licht.

Het "entertainment" gehalte zit hem uiteraard in hoe jij je licht in de song programmeert en welke verlichting je gebruikt.

Martin.
Ken jij een band die retestrak speelt??? Wat als er een onvoorspelde solo voorkomt, wat doet midi dan? De LJ is een mens die in kan spelen op onvoorziene gebeurtenissen, of niet?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 1139
5-8-2006 04:01

martijn0012 schreef:

Douwe schreef:

J.C. Sound & Light schreef:

? dat snap ik niet.

Ik ook niet

Dus je neemt een tweede kabel omdat je anders moeilijk moet doen met dipswitches?
Ja want vind je zelf ook niet dat adress 143 moelijker is dan adress 1
Maar om daar nou een apparte lijn voor aan te leggen?
Ja persoonlijk vind ik dat het sneller is om een extra kabel te leggen dan te lang na te denken over een adres. Als bijkomend voordeel komt er een aparte lijn bij je DMX splitter aan, wat storing zoeken vergemakkelijkt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-8-2006 09:22

Douwe schreef:

Ken jij een band die retestrak speelt??? Wat als er een onvoorspelde solo voorkomt, wat doet midi dan? De LJ is een mens die in kan spelen op onvoorziene gebeurtenissen, of niet?
Ja, genoeg. Bij een "Top 40 band" zijn er geen onvoorspelbare solo's. (kijk o.a. maar in het discotheken circuit)
Mochten er wel "onvoorspelbare" solo's zijn, dan zijn ze toch "voorspelbaar".
Denk hierbij ook aan het kostenplaatje, veelal word namelijk de geluidsman en de lichtman uitgeschakeld. (digitale mengtafel, licht via midi)

Uiteraard kan een mens inspelen op onvoorziene gebeurtenissen, en ook dat is eventueel mogelijk als bij een band de handel via midi loopt.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
5-8-2006 13:36

KVM schreef:

Douwe schreef:

Wie wil er eigenlijk midi gebruiken om een lichtshow te runnen? Heb er zelf wel eens mee geknutseld maar verdomt moeilijk.
Ik ken er genoeg, denk o.a. maar aan bands.
Midi is niet extreem moeilijk, als je een geluidsmodule kan aansturen en programmeren, kan je een lichtunit ook mee laten lopen.
Yep. Mooie dingen mogelijk als je in de sequencer gewoon een progje voor het licht mee laat lopen met het geluid (inclusief die "spontane" uiterst goed ingestudeerde drumsolo e.d. ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
5-8-2006 13:38

Douwe schreef:

Nog een keertje.

Ik weet niet of het al gezegd is (was te lui om 12 pagina's door te lezen)wink ;)

Maar: zorg dat als je en ML's en strobes op DMX hebt om de lijnen gescheiden te houden.
Nooit last van gehad (en heb toch echt vaak 4 of meer van die Botex rampenstroomtrekkers gebruikt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)