Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 126 van 130)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 1593
5-12-2012 08:19
Deksels eraf is absoluut geen optie: het achterkamervolume is een cruciaal onderdeel van het ontwerp. Het pvc pijpje zal ook de dynamische eigenschappen veranderen (ruimte achter spreekspoel/poolkap ziet andere druk). Ik kan niet inschatten of dit significant is of verwaarloosbaar... Leverancier op website geeft garantie tot de deur...
't is maar een hobby...
Ik wil meer bassenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2012
Laatste: 7-12-2012
Berichten: 4
5-12-2012 13:23
Haha sorry scheeltjes is dialect voor deksels! happy :)
Dan ga ik toch voor een veilig buizen systeem, tenzij dat er iemand ervaring met punishers heeft en nog een ander manier weet voor te koelen?
Toch merci voor reacties ik wist niet dat het een invloed zou hebben op geluid!
Ik wil meer bassenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2012
Laatste: 7-12-2012
Berichten: 4
5-12-2012 16:34
1) ik heb vernomen dat je dan geen luchtlekken mag hebben maar een pvc buis mag je wel insteken dat is toch ook een luchtlek.... ik snap het ni zo goe....??
2) Ik heb gemailt naar de producent van 12sw's en hij zegt dat de lijm begint te smelten vanaf 100°C! shocked 8O dan ist toch niet alleen de lijm weg, dan ist heel de kast weggebrand...

Kan er iemand mee helpen ik heb geen enkele foto gezien hoe je die moet maken met buizen!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 2052
5-12-2012 16:43
1: Dan heb je niet goed gelezen, in het door jou aangehaalde stukje wordt duidelijk gesproken over afkitten van de luchtlekken.
2: 100 graden is het kookpunt van water, niet alles smelt of is weg bij 100 graden. Wel is het wel heel warm voor je speaker. Je spreekspoel zal dit lekker vinden.
Waarom al die maatregelen en niet gewoon "normale" vermogens loslaten op de speaker?
Ik ken de Punisher zelf niet, maar het lijkt me een fout ontwerp als je er allerlei koelingen op los moet laten om je speakers heel te houden. Of je stookt er teveel vermogen in...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 1593
5-12-2012 17:09

Frank76 schreef:

1: Dan heb je niet goed gelezen, in het door jou aangehaalde stukje wordt duidelijk gesproken over afkitten van de luchtlekken.
En zelfs dan betwijfel ik of je dan niet het gedrag verandert: de luchtdruk achter de poolkap is dan niet meer gelijk aan de luchtdruk in de achterkamer en dus verandert de druk-/krachtenbalans voor en achter de woofer.

Tekortkoming van het punisher ontwerp is dat de lucht in de achterkamer niet snel genoeg zijn warmte kan afstaan aan omgeving (via kastwanden!) waardoor de temperatuur in de achterkamer hoog oploopt. Dat kan ik me best voorstellen als je honderden Watts verstookt in zo'n kleine ruimte.

Als ik de TS was, zou ik kiezen voor een ontwerp zonder problemen, dat makkelijker te bouwen is en ook breder inzetbaar is (niet alleen boenkie-boenkie dicso), bijv een goed berekende bassreflex met 15" of 18" of de Cubo oid.
't is maar een hobby...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 1343
6-12-2012 01:44
Bij mijn weten heeft de Ciare 12.00SW ventilatiegaten in het chassis onder de spider zitten. De lucht onder de spider is via deze ventilatiegaten verbonden met de druk in de achterkamer én via de geventileerde poolkern (in deze nieuwe situatie) met de buitenlucht.

De luchtmassa tussen de ventilatiegaten en de buitenlucht zal waarschijnlijk als een Helmholtzresonator werken (met een complexe structuur). Moeilijk te simuleren, makkelijker te meten maar niet te makkelijk.
Gezien het feit dat deze reflexpoort klein is ( ca. 10 - 15 cm^2) zal het effect op de afstemming klein zijn tenzij er een koppeling met de luchtmassa in de hoorn optreedt (tapped horn anyone?), positief voor de koeling, negatief voor de excursie onder Fc. Ik verwacht zelfs dat door het turbulente karakter van de lucht er weinig sprake zal zijn van een echte Helmholzresonator, eerder een geavanceerd lek

Ik er eerst aan willen meten voordat ik de gok waag ;)

Ene Wayne Parham heeft dit destijds soortgelijk opgelost met een aluminiumbuis die de hitte direct vanaf de poolplaat naar een aluminiumplaat geleid. De plaat zit in de hoorn, de lucht blijft in de kamer. Is PVC geen thermoplast?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Ik wil meer bassenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2012
Laatste: 7-12-2012
Berichten: 4
6-12-2012 21:58
Inderdaad Autokoelbox principe! laugh :D
Ik ga eerst met aluminium zij plaatjes proberen af te dichten! want dat is toch een goede warmtegeleider? Als temperatuur nog te hoog gaat stijgen dan ga ik volledige driver kamer proberen te bezetten met alu plaatjes (boven, onder, zij) en dan verbinden met die buitenste platen zodat warmte dat ook in t midden wordt opgevangen naar buitenste platen wordt geleidt en zo wordt het toch ook gekoeld denk ik dan?! Of is het te ver gezocht happy :)
Dj JixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2007
Laatste: 1-10-2019
Berichten: 16
3-7-2013 20:43
Een vriend van me heeft onlangs een aantal Punishers gekocht. Ik heb hier nog 2 MPA 1100's van JBL staan. Kunnen deze subs per 2 op een MPA 1100 in 4 ohm bridge? De MPA 1100 gooit er dan 2600 watt uit bij 230V gemeten bij 1 khz.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 694
3-7-2013 22:23
Kan wel, maar een minimaal 10 jaar oud beestje op 2 Ohm (stereo) belasten... doe ik liever niet.
Heb zelf een stel MPA`s, maar draai niet onder de 4 Ohm stereo om rampen te voorkomen.
En de onderdeelvoorziening is slecht als `t misgaat, lang niet alle onderdelen zijn nog aan te komen helaas
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
30-12-2013 23:09
Heeft er iemand al eens geprobeerd een andere driver te gebruiken in de punisher?
Ik vroeg me af of de RCF LF12x401 geen optie is

VC is ook 4" en opgegeven vermogen is ook 1kw
Xmax is wel iets lager (8.8mm) Xdamage is wel vrij hoog.
Ik vraag me ergens wel af of de opgegeven xmax van ciare niet al te optimistisch is.

Die rcf lijkt me ook wel een vrij deftige speaker.

Even de TS parameers ter vergelijking.

Ciare:
Qms=6.99
Qes=0.40
Qts=0.38
Fs=43.61Hz
Re=6.73Ohm
Mms=137.3g
Cms=0.00097
Bl=25.28
Sd=0.049m²
Vas=32l
Xmax=11.5mm
Le=2.35mH
SPL=91db

RCF:
Qms=5.4
Qes=0.22
Qts=0.21
Fs=45Hz
Re=5.2Ohm
Mms=100g
Cms=...
BL=26.1
Sd=0.053m²
Vas=50l
Xmax=8.8mm
Le=2.1mH
SPL=96.5

Wat mij opvalt is dat de rcf duidelijk meer rendement heeft en dus wel iets harder zal gaan ook alis het een hoorn.
De Q waarden zijn ook iets lager dan die van de ciare.
Fs is ongeveer gelijk.
Vas scheelt ook niet veel al zal de Rcf misschien een iets grotere achterkamer willen.

Ik heb bijde eens in hornresp proberen te simuleren en tot zover is het resultaat dat de rcf een rechtere karakteristiek geeft en iets meer rendement ook op het laag

Ik heb op dit moment 4 punishers en ben er kontent van maar rcf is voor mij simpeler om aan te geraken. Beyma ook en de hebben dan eventueel de 12lx60v2 maar vermogen is al beperkter dan en deze geeft ook op de simulatie al duidelijk minder laag.
Dus als ik van plan ben om nog punihsers bij te maken zou ik dit graag met rcf doen. En misschien dat ik de huidige ciare drivers dan vervang.
Graag jullie visie. De rcf is in dit geval niet een goedkoper alternatief perse.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)