Forum > Geluid

Naald schudt heftig bij scratchen

(40 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
Iko (CyberDance)Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 19
15-12-2003 16:48
Op onze technicse zitten ook die Ortofoon Pro naaltjes en dat gaat prima. Beetje irritant blijft het wel als ze op een freefloat staan, dan gaan ze ook soms er af. Wat ik dan meestal doe is zo veel mogelijk gewicht er op zetten. Dus ook nog eens het gewichtje anders om op de arm zetten. Dan blijft de hele handel meestel wel op de plaat staan als je beetje normaal draait.. En anders ligt het aan de dj razz :p razz :p

Ik heb nu wel al vrij snel gehad dat het diamantje zeg maar er af in gegaan.. Dus dat je naald gaat "lopen".. was pas na dat deze 3 keer was gebruikt ofzo..

Greetzz Iko
FusioN`--Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-7-2003
Laatste: 2-12-2004
Berichten: 15
16-12-2003 11:34
sounds healthy ;)
Smart people don't need signatures.. *doh*
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
19-12-2003 13:12
Om serieus en strak te kunnen scratchen(misschien ben ik verwend)heb je toch echt twee technics of Vestax draaitafels hebben !
Persoonlijk prefereer ik daarop de reeds zee gewaardeerde Shure M44-7 naalden(ook gebruikt door Q-bert en dj Craze)
De toonarm instelling moet flink omhoog en de antiskate ook flink opschroeven.
En verder zoals eerder gezegd in dit forum....oefenen...oefenen en nog veel harder oefenen, scratchen is een totaal afwijkende dicipline !
En vergis je niet , de mooiste resultaten bereik je natuurlijk door gecontroleerd heen en weer halen van je plaat(beginners of baby scratch)maar minstens even belangrijk, zo niet belangrijker is een mixer (vestax PMC./PCV series )met een lekkere crossfader.
De crossfader doet zeker 65% van het werk, daarmee verkrijg je die leuke kliene intervals
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
19-12-2003 13:15

Mayoda schreef:

Om serieus en strak te kunnen scratchen(misschien ben ik verwend)heb je toch echt twee technics of Vestax draaitafels hebben !
Persoonlijk prefereer ik daarop de reeds zee gewaardeerde Shure M44-7 naalden(ook gebruikt door Q-bert en dj Craze)
De toonarm instelling moet flink omhoog en de antiskate ook flink opschroeven.
Ahum...

Anti-skating is een dwarskracht die de arm naar de armsteun toe trekt. Dit ter compensatie van de naar de spindle gerichte dwarskracht kracht die BIJ NORMAAL AFSPELEN (vooruit dus) veroorzaakt wordt door de wrijving tussen naald en plaat.

Als jij wil adviseren om de anti-skating omhoog te draaien dan kan dit alleen maar betekenen dat je alleen maar vooruit scratcht! laugh :D

In het forum staan wel een aantal topics die uitgebreider omschrijven wat anti-skating precies is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
29-12-2003 13:11
2 dre < je zal ongetwijfels gelijk hebben met deze theorie , maar de praktijk leert bij mij echt anders (Misschien was ik wat kort door de bocht met flink hoog, bij mij staat hij op 2)
Mijn instelling is ;
Hoogte 1,5
Weight 2 grams
Antiskate op 2

Dit in combinatie met de Shure M44-7 (met het element zo ver mogelijk naar voren in de headshell maakt dat bij mij de naald echt niet uit de groef wil , ik kan zelfs een harde zet tegen het dj meubel geven en dan nog gebeurd er niets, je ziet dan alleen de naald een beetje een waggel beweging maken, maar hij speelt gewoon door !
Ik heb het even gestest maar ook met de antiskate op 3 is er iets aan de hand !
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
29-12-2003 13:16
ook met de anti skate op 3 is er niets aan de hand, mischien zijn die shure naalden gewoon mega goed en verslijt ik mijn platen te snel met antiskate op 2?????
Wat adviseer jij ? antiskate op 0 en de rest van de instellingen laten zoals ze zijn, want dat gaat goed !?
Turntablist VlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2002
Laatste: 11-5-2005
Berichten: 38
29-12-2003 13:37

Mayoda schreef:

ook met de anti skate op 3 is er niets aan de hand, mischien zijn die shure naalden gewoon mega goed en verslijt ik mijn platen te snel met antiskate op 2?????
Wat adviseer jij ? antiskate op 0 en de rest van de instellingen laten zoals ze zijn, want dat gaat goed !?
met scratchen anti-skate eigenlijk altijd op 0
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
29-12-2003 13:42
2 Flex:thanks man , ga het meteen op 0 zetten als dat weer een beetje slijtage helpt voorkomen!
RiMaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 20-4-2012
Berichten: 75
27-11-2006 12:50
scratch met antiskating? scratchen zet je m op nul, of Q-Bert mag het fout hebben maar dat zegt hij toch duidelijk op z'n Do It Yourself Scratching DVDs
Technology maybe made it easier to replicate the old shit, but that's no true advancement.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-11-2006 13:23

Mayoda schreef:

met het element zo ver mogelijk naar voren in de headshell
Nog een fikse fout, je gaat nu je overhang groter zitten maken dan nodig, als het ware maak je de arm dus nog een stukje langer met als gevolg een verkeerde aftasthoek van het vinyl.

Gewoon de overhang op 52mm zetten, niets meer niets minder, anti skating op 0 en in het geval van de M44-7 is er al te scratchen met 1.5 gram contragewicht..... maar dan mag je wel een goede techniek in huis hebben.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)