Forum > Geluid

Ecler HAK320

(81 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
Turntablist VlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2002
Laatste: 11-5-2005
Berichten: 38
19-12-2003 15:44

Dré schreef:

In line: Een tuinslang staat "in-line" met de kraan en de sproeikop. Haal de slang weg en er komt geen water meer uit de sproeikop.

Een mixer staat "in-line" met je draaitafel en je versterker. Haal de mixer weg en je hebt geen geluid meer.

In line: In serie met.
dus met in-line bedoel je nu dat je t dus zo moet aansluiten:

draaitafel->effect->mixer

effect send/return is dus geen in-line?

en een TC zou dus gewoon op send/return werken?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
19-12-2003 17:28
Yep, Yep, Yep.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Turntablist VlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2002
Laatste: 11-5-2005
Berichten: 38
19-12-2003 19:21

Dré schreef:

Yep, Yep, Yep.
kijk dat moest ik nou weten laugh :D
LoinzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2003
Laatste: 1-10-2005
Berichten: 102
22-12-2003 22:23
En de Korg Koas PadII, kan die ook goed op de HAK320 worden aangesloten? Of heeft deze geen wet-dry regeling?
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
23-12-2003 17:26

loinz schreef:

En de Korg Koas PadII, kan die ook goed op de HAK320 worden aangesloten?
Ja. De vraag is maar wat je onder "goed" verstaat.
Of heeft deze geen wet-dry regeling?
Geen idee. Er is een regelaar voorzien "FX-depth" gelabeld. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat het werkelijk een wet-dry regeling is...

Ik denk het eerder wel omdat de Kaoss Pad II ook goed gebruikt kan worden door de (hobby) producer.

Feit is, dat als dit niet het geval zou zijn, je nog steeds de session input kunt gebruiken en daar het ingangssignaal regelen. Is niks mis mee, werkt perfect (ik kan het weten want zo doe ik het ook namelijk).
Turntablist VlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2002
Laatste: 11-5-2005
Berichten: 38
28-12-2003 20:16
sorry dré maar snap t nog steeds niet helemaal wink ;)

TC is idd een merk die t wel snapt maar ik kan dus nergens vinden in de manual dat de TC geen droog uitzendt. jij zei paar posts terug dat t met de TC wel zou werken, dus je weet zeker (neem aan dat je t ergens gelezen hebt ofzo) dat ie dit niet uitzendt?

alvast bedankt!

Vlex
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
29-12-2003 13:53
Even een paar dingetjes. Ook ik haalde wet en dry door elkaar (goh, is het toch nog ingewikkelder dan ik dacht)...

Het "dry" signaal is de benaming van het origineel. Het "wet" signaal is de benaming van het veranderde signaal (het daadwerkelijke effect). Bij sommige effecten MOET er sprake zijn van EN een dry signaal EN een wet signaal (zoals bijvoorbeeld een "ping-pong"). Dat zijn dan ook effecten die alleen geschikt zijn voor gebruik "in line". Andere effecten zoals reverb zijn WEL prima geschikt voor gebruik in een "send/return" set-up. Ook een pitch shifter is een voorbeeld van een effect dat je eigenlijk alleen goed uit kunt voeren als het apparaat "in-line" geplaatst is (je wilt dan immers NIET het origineel terughoren en alleen het effect horen en DUS kan dit effect niet goed uitgevoerd worden in een send/return optie MAAR WEL in een "insert" optie (waarbij het effect "in-line" geplaatst wordt).

Eigenlijk moet je, als je wilt produceren, een tafel hebben die EN een aux bus heeft (voor send/return mogelijkheden via een aparte bus) EN een insert optie heeft (waarbij je dus een of meer effecten "in-line" kunt plaatsen met het (kanaal)signaal (insert optie)).

Voorbeelden waar je een insert optie wilt:

- Compressor
- Pitch Shifter
- Vocorder

Voorbeelden waar je (meestal) een send/return optie wilt:

- Galm (kan gelijk meerdere kanalen voorzien van galm).
- Subharmonic synths.

Oftewel: Als een effect iets toevoegt aan het origineel dan is een send/return de beste methode van aansluiten. Als een effect het origineel bewerkt dan is een "insert" (in-line) de beste methode van aansluiten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Turntablist VlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2002
Laatste: 11-5-2005
Berichten: 38
29-12-2003 14:16

Dré schreef:

Even een paar dingetjes. Ook ik haalde wet en dry door elkaar (goh, is het toch nog ingewikkelder dan ik dacht)...

Het "dry" signaal is de benaming van het origineel. Het "wet" signaal is de benaming van het veranderde signaal (het daadwerkelijke effect). Bij sommige effecten MOET er sprake zijn van EN een dry signaal EN een wet signaal (zoals bijvoorbeeld een "ping-pong"). Dat zijn dan ook effecten die alleen geschikt zijn voor gebruik "in line". Andere effecten zoals reverb zijn WEL prima geschikt voor gebruik in een "send/return" set-up. Ook een pitch shifter is een voorbeeld van een effect dat je eigenlijk alleen goed uit kunt voeren als het apparaat "in-line" geplaatst is (je wilt dan immers NIET het origineel terughoren en alleen het effect horen en DUS kan dit effect niet goed uitgevoerd worden in een send/return optie MAAR WEL in een "insert" optie (waarbij het effect "in-line" geplaatst wordt).

Eigenlijk moet je, als je wilt produceren, een tafel hebben die EN een aux bus heeft (voor send/return mogelijkheden via een aparte bus) EN een insert optie heeft (waarbij je dus een of meer effecten "in-line" kunt plaatsen met het (kanaal)signaal (insert optie)).

Voorbeelden waar je een insert optie wilt:

- Compressor
- Pitch Shifter
- Vocorder

Voorbeelden waar je (meestal) een send/return optie wilt:

- Galm (kan gelijk meerdere kanalen voorzien van galm).
- Subharmonic synths.

Oftewel: Als een effect iets toevoegt aan het origineel dan is een send/return de beste methode van aansluiten. Als een effect het origineel bewerkt dan is een "insert" (in-line) de beste methode van aansluiten.
das dus best raar, dat betekend dat je bij elk multieffect ding maar eigenlijk de helft goed kan gebruiken als je m in effect send/return doet angry en dan moet je nog geluk hebben dat die geen droog uitzendt want dan kan je helemaal nix goed gebruiken sad :( hier is toch wel iets op te verzinnen lijkt me, anders heb je dus eigenlijk nix aan een effect send/return??
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
29-12-2003 19:01
Effe miereneuken:

"Vocorder" bestaat niet, wel "vocoder" en is een bijzonder leuk effect want als je het gebruikt met een microfoon kun je van een mannenstem een vrouwenstem maken (en vice versa), ook de bekende "robotstem" krijg je via een vocoder.

Steeds meer vind je ook een vocoder effect op synthesizers. Je spreekt wat in met een microfoon, en dan ga je op het toetsenbord noten spelen; mooi effect geeft dat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
29-12-2003 23:36

Snake schreef:

Effe miereneuken:

"Vocorder" bestaat niet, wel "vocoder"
Typfout.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)