Forum > Geluid

Fool-proof maken van speaker-amp combinatie

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 9-10-2025
20-9-2025 21:07
Kortweg ben ik zoekende naar manier om passieve speakers in de verhuur aan het ‘gewone’ volk een beetje heel te houden.

Langweg heb ik al heel lang hier wat K112’s van Dap rond liggen die na jaren misbruik, maar niet de geest willen geven. Ik ben geen professional, maar toch staan deze speakers nog af en toe in een gymzaal, kerk of sportveld, met name bij mijn netwerk van bekenden. Vaak ben ik daarbij maar soms ook niet, en moeten mensen het doen met mijn uitleg en waarschuwingen. Is tot nu toe eigenlijk altijd goed gegaan happy :)

Ik ga er -misschien ten onrechte- vanuit dat een actieve speaker een betere afstemming heeft tussen speaker en amp plus slimme dsp. Maar bij een amp+speaker combinatie heb je dat dus niet. En toen bedacht ik me dat ik ooit een setje Dap speakers had (AX15 denk ik) waarbij de hoogdriver werd geknepen door toedoen van een PTC oid. (Wellicht heeft de K112 ook al zoiets?)

Ik moest ook denken aan een behringer powermixer die bij clippend signaal gewoon een seconden of 5 het geluid helemaal dichtkneep. Dan is de les bij de gemiddelde leek ook snel geleerd, maar dat zal moeilijk te integreren zijn. Ik gebruik de speakers met een Amp + AA media Operator BT in een kistje.

Zijn er slimme manieren om speakers of ergens anders in de signaalketen te beschermen tegen oversturen van de speakers, (c.q. beschermen tegen mensen die knoppen alleen maar met de klok meedraaien)
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-12-2025
20-9-2025 22:41