Forum > Geluid

Fool-proof maken van speaker-amp combinatie

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 9-10-2025
20-9-2025 21:07
Kortweg ben ik zoekende naar manier om passieve speakers in de verhuur aan het ‘gewone’ volk een beetje heel te houden.

Langweg heb ik al heel lang hier wat K112’s van Dap rond liggen die na jaren misbruik, maar niet de geest willen geven. Ik ben geen professional, maar toch staan deze speakers nog af en toe in een gymzaal, kerk of sportveld, met name bij mijn netwerk van bekenden. Vaak ben ik daarbij maar soms ook niet, en moeten mensen het doen met mijn uitleg en waarschuwingen. Is tot nu toe eigenlijk altijd goed gegaan happy :)

Ik ga er -misschien ten onrechte- vanuit dat een actieve speaker een betere afstemming heeft tussen speaker en amp plus slimme dsp. Maar bij een amp+speaker combinatie heb je dat dus niet. En toen bedacht ik me dat ik ooit een setje Dap speakers had (AX15 denk ik) waarbij de hoogdriver werd geknepen door toedoen van een PTC oid. (Wellicht heeft de K112 ook al zoiets?)

Ik moest ook denken aan een behringer powermixer die bij clippend signaal gewoon een seconden of 5 het geluid helemaal dichtkneep. Dan is de les bij de gemiddelde leek ook snel geleerd, maar dat zal moeilijk te integreren zijn. Ik gebruik de speakers met een Amp + AA media Operator BT in een kistje.

Zijn er slimme manieren om speakers of ergens anders in de signaalketen te beschermen tegen oversturen van de speakers, (c.q. beschermen tegen mensen die knoppen alleen maar met de klok meedraaien)
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-12-2025
20-9-2025 22:41
De makkelijkste manier om passieve speakers te beschermen is door een niet te grote versterker te nemen (dus niet die 2 x regel hanteren, die gaat namelijk uit van kunde van de gebruiker en niet van hersenloze slopers). Daarbij is het belangrijk dat de versterker netjes over z'n nek gaat of, nog liever, een clip limiter heeft ingebouwd. Daarmee kun je dan de woofer redelijk beschermen mits er niet te veel laagfrequente signalen naar de woofer gaan (dus een goede subsonic op een Hz of 50 is ook een must).

Daarna kun je de tweeter beschermen met een (automatische) zekering of een lampje. Een 8 Ohm Tweeter kan vaak zo'n 25W verstouwen (1" low budget) dus als je een 1,8A traag zekering pakt dan lijkt me dat een mooi begin. Automatisch zou handig zijn, of met reset functie (of gewoon een glaszekering). Met lampje zul je moeten experimenteren (en daarbij zul je de nodige drivers opblazen voordat je de juiste lamp vindt). Je kunt zo'n zekering optie gewoon testen. Kas goed op z'n flikker geven en als de zekering er niet uitknalt dan zit je aan die kant in ieder geval goed. Demp daarna de Tweeter met 6dB (4 Ohm serie, 8 Ohm parallel) en kijk hoeveel verder je de set open kunt draaien voordat de zekering de geest geeft. Als dat zo'n 2-3dB is boven wat je dacht dat de grens was dan zit je aardig in de buurt. Is het meer dan is die 1,8A te laag (maar bij een beetje 1" driver denk ik dat 1,8A eerder aan de lage kant is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HSStandaard Lid
22-9-2025 12:37
Zo'n antwoord die alleen maar meer vragen oproept laugh :D Wat schat je in aan een niet te grote versterker? Hetzelfde of lager als het rms/max speakervermogen.
Sinds ik een AA V3000 niet meer wilde tillen draaien de K112's op een 2x200Wrms Dklasse van Bax, maar dat geeft bij lange na niet wat deze speakers kunnen hebben(maar is dan misschien wel veilig, ook omdat ze een peak-limiter hebben. Is dat hetzelfde als een clip-limiter?)

En wat bedoel je met 'netjes over z'n nek gaan'? Zonder te clippen gewoon te veel vermogen uitstuurt, of begrijp ik je dan niet goed?

Een zekering op de tweeter vind ik nog wel een projectje waard..
DréAdministrator
22-9-2025 13:36

HS schreef:

Zo'n antwoord die alleen maar meer vragen oproept laugh :D Wat schat je in aan een niet te grote versterker? Hetzelfde of lager als het rms/max speakervermogen.
Maximaal gelijk aan het RMS vermogen van de luidspreker. Bij de K-112 zou dat neerkomen op zo'n 200-250W.
Sinds ik een AA V3000 niet meer wilde tillen draaien de K112's op een 2x200Wrms Dklasse van Bax, maar dat geeft bij lange na niet wat deze speakers kunnen hebben(maar is dan misschien wel veilig, ook omdat ze een peak-limiter hebben. Is dat hetzelfde als een clip-limiter?)
Ja DUH dat een 200W RMS versterker het onderste niet uit de kan haalt (daarvoor zul je een 450W RMS versterker moeten hebben; scheelt toch weer 3dB). wink ;)

Je vroeg om fool-proof maken (en dan is de genoemde versterker prima). Een peak limiter is min of meer hetzelfde als een clip limiter (want 99,999999% van de versterker clipt wel tijdens pieken en nooit tijdens dalen sneaky :V ). Natuurlijk nog wel even checken of er een goede subsonic filtering wordt toegepast (onder de 50Hz doet een K-112 toch helemaal niks dus 50-60Hz subsonic is prima (boost je alles erboven (tot zo'n 120Hz) een paar dB ter compensatie).
En wat bedoel je met 'netjes over z'n nek gaan'? Zonder te clippen gewoon te veel vermogen uitstuurt, of begrijp ik je dan niet goed?
Zonder bijvoorbeeld A-symmetrisch te clippen en zonder te "clampen" (waarbij de voedingsrail dus gekust en even vastgehouden wordt). Maar dat zul je bij een Klasse-D niet snel zien. Die versterker kan dus voor de losse sloopverhuur prima.
HSStandaard Lid
24-9-2025 15:39
Ergo, mijn huidige versterker voldoet, (althans voor verhuur) happy :)
Scheelt weer.

Ach, en tegelijkertijd moet ik wel glimlachen over hoeveel deze kastjes zichzelf al hebben terugverdient. Die dingen kosten destijds nog geen 200,- per stuk. Ooit twee nieuwe drivers in gezet, en verder de grill en paar keer uitgedeukt en gespotenlaugh :D
Verre van een neutraal geluid, maar mijn gemiddelde klant boeit dat niet, en zowel op sportvelden als in kerkjes was de spraakverstaanbaarheid vrij goed.
Goed, tot zover mijn ode aan K112 razz :p
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 5-12-2025
24-9-2025 20:58
Ik gebruik ze graag als dj monitor, bij voorkeur op hun zij op de grond links en rechts van de dj booth. Ze gaan hard genoeg, zijn lekker punchy en het hoog is nog genoeg aanwezig zo.
Free beats!
DréAdministrator
24-9-2025 21:06
Een K-112 hoef je trouwens niet extra te beschermen als deze de ingebouwde FET limiter heeft (schema kun je vinden in de webshop, via optie "niet meer leverbaar"). Eventueel kun je de demping nog wat verder verhogen om zo de HF driver nog meer te ontzien.

www.new-line.nl/nl/luidsprekers-onderdelen-recones/dap-k112-filter-24332.htm

Ca. 3dB demping krijg je door 2.2 Ohm in serie met de HF driver te zetten en 22 Ohm over de HF driver.
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
25-9-2025 21:56
Pas op! Niet alle versies hebben deze beveiliging, even controleren of er een koelblok op het filter zit!
Er zit ook nog een ptc zekering in.

De speakers heb ik nooit kapot gehad maar aan het filter wel al eens moeten klussen wink ;)
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
27-9-2025 20:58

Joepurlings schreef:

Pas op! Niet alle versies hebben deze beveiliging,
Wellicht dat ik daarom zei "als deze de ingebouwde FET limiter heeft". wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)