Forum > Algemeen Forum

Dj booth met TV erin

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
9-3-2020 11:08
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe dj booth laten bouwen met een 55 inch TV scherm erin. In die booth moet dan verder alles ingebouwd worden (dj gear, lichtsturing, draadloze micro, wat lades met kabels enzo). Het probleem is echter het gewicht; ik moet de booth in m'n eentje met een rijplaat in en uit de bus kunnen krijgen, en eventueel ook een podium op en af (eveneens met de rijplaat).

Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen of dat te doen is? En hoe kun je de TV bevestiging zonder dat alle onderdelen los trillen als je een keer over klinkers moet?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
9-3-2020 11:59
Alleen is dat niet te doen, je zult dit altijd met 2 moeten doen wil je het ding enige tijd heel houden.
Met 2 personen is het vaak makkelijk in en uit de bus te laden met een ramp, podium idem.
De tv met de standaard vesa mount schroeven vastzetten op de houten plaat van het meubel lijkt me voldoende, schroeven even voorzien van royale ringen en een druppeltje blauwe loctite dan komt dat niet zomaar los.
Connectoren voor dat soort dingen doe ik vaak een druppeltje lijm aan van een lijmpistool.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
9-3-2020 19:49
tja, tv schermen en klinkers das geen goede combinatie.
Is het geen optie om het tv scherm als het ware in een soort opklapbaar voorzetscherm te bouwen?
Dan kan je dat geheel in een goed gefoamde flightcase stoppen en de rest in een of twee normale verrijdbare 19 inch cases/desks
Zo ben je per deel wat lichter, is het geheel wat handelbaarder, en blijft het wat langer heel om dat het bij te slechte ondergrond makkelijker te tillen is.
Ik heb zelf altijd een steekwagen met luchtbanden mee voor dat geval. Zodat het niet op de blue weels hoeft te rijden.

Als je twee 19 inch cases naast elkaar zet, past daar keurig een 50/55 inch scherm voor.

Want vergis je niet, alles boven de 30/50 kilo kan/mag (arbo) je niet meer in je eentje tillen. (ik weet niet hoe sterkt je bent razz :p )
Want jij gaat nu alleen nog maar uit van gelijkvloers, maar wat als je een trap op moet met 12 treden in een mooi statig oud gebouw?
Ik ken zoveel trouw en feestlocaties die dat hebben.......en geen lift!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-3-2020 00:09
Bedankt voor de reacties. Ik ga het sowieso niet tillen, en trappen op doe ik al helemaal niet meer... I'm getting too old for that shit 😉 Maar ik moet het wel alleen een rijplaat op kunnen duwen, of over een drempeltje kunnen tillen.

Mijn dj booths bestaan nu ook uit losse delen, met een aparte voorzetwand, maar daar wil ik eigenlijk juist vanaf. Voor een drive in showtje is het best een handig systeem en daarvoor vind ik het ook niet erg om 5 keer te lopen, maar 3 keer voor alleen een dj booth is wat veel...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
10-3-2020 08:18
Ik had vroeger een DJ meubel dat bestond uit vaste meubeldelen van 1 meter met in elk deel een sub en een topje. Hierdoor ging er geen ruimte verloren en had je in een paar keer lopen én een 4 meter breed meubel naar binnen gerold én je geluid. Bovenop gooide je dan bij de uitrol van alles dat je verder nog mee had (er zaten afdekplaten op de meubels om schade aan de werkbladen te voorkomen). Uiteraard was dit in de tijd dat je nog van alles meesleepte (dus tegenwoordig zal zo'n meubel een stuk smaller kunnen en kun je wellicht toe met 2 of 3 delen). Voorin elk deel kun je uiteraard prima een vast gemonteerd scherm kwijt (wij moesten het destijds doen met kerstverlichting en melkglas maar ach, tijden veranderen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
11-3-2020 11:51
In de huidige situatie heb ik 1 kist van 1.50 breed, daarin zitten de parren en statieven. Deze kist dient tijdens het optreden als tafel waarop ik mijn dj gear, muziekcomputer en lichtsturing zet.

De dj gear bestaat uit een mixer en een Denon HC 2500 controller in een slant case, die rijd ik naar binnen op een wielplaat. De muziekcomputer (met controller) en lichtsturing zitten in kleine 19 inch mixercases, die worden op de dj gear kist naar binnen gereden.

Verder heb ik nog een kabelkist, daar leg ik de toppen op, en nog een losse sub op wielen. Tenslotte heb ik een losse voorzetwand, die wordt op de wielplaat van de dj gear kist naar binnen gereden als die eenmaal op z'n plek staat. De deksels van de dj gear kist, muziekcomputer en lichtsturing gaan tijdens het optreden in de "tafel" kist, evenals de speakerhoezen.

Dus ik moet 5 keer op en neer voor een complete drive-in show inclusief licht en geluid, dat vind ik op zich prima. Maar als ik alleen een dj booth plaats moet ik alsnog 4 keer op en neer, want dan hoeft in principe alleen de sub niet mee. Het kan ook in 3 keer, als ik de dj gear kist en 2 kleinere cases op de kabelkist zet, maar dat vind ik nog steeds vrij veel voor alleen een dj booth.

Met een nieuwe booth zou ik nog steeds de parren en statieven onderin de booth kunnen leggen, een paar lades met wat kabels (dus geen kabelkist meer nodig voor kleinere shows), geen aparte dj gear kist meer, geen aparte muziekcomputer en lichtsturing kist meer, geen aparte voorwand meer... dan zou alles in 1 keer binnen staan als ik alleen een dj booth nodig heb, en in 2 keer bij een complete show.

Maar ja, dan is het waarschijnlijk niet meer in de bus te krijgen met een rijplaat... bestaan er geen gemotoriseerde wielen in onze branche? Zoals bij ziekenhuisbedden?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
11-3-2020 13:00
Waarom dan geen liertje in de bus? Als je een podium op moet is er meestal toch wel iemand in de buurt die even een handje kan helpen?
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
11-3-2020 16:03
Daar had ik nog niet aan gedacht... is zo te zien ook een vrij betaalbare optie. Bedankt!
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
12-3-2020 11:11
Ooit heb ik ook gekozen voor een zoveel mogelijk in één meubel. Dat eindigde in twee meubels van 120 breed en 60 diep.
Daarin paste vrijwel alles, Mixer, versterkers, TT1200's, CD spelers, lichtsturing, kabels, enz.
Alleen nog los: twee statieven met T4 balkje en de luidsprekers.
Sub op wielen, top er op. Dus dat was ook verrijdbaar.
Statieven in een tas, en T4 balkjes gewoon los.
De twee meubels konden met twee stekkers aan elkaar gekoppeld worden, een multi voor de audio, en eentje voor de lichtjes en stroom.
dus dat was lekker snel opbouwen.

Maar wat me op ging breken was toch het gewicht van de meubels met alles erin.
Mijn ervaring: liever een keertje extra lopen, en je niet vertillen en uitputten door te zware dingen.

Later per onderdeel een los meubel, (1 met mixer en FX; 1 met twee CD spers en pc en scherm voor de muziek; een voor de video en camera aansturing) alles kan met multi stekker de lichtjes en stroom doorverbinden, en de audio en video met xlr en bnc naar aansluitpaneel bij de mixers.
En zo heb ik het nog steeds.
Opbouwtijd voor disco is ongeveer 45 minuten, opbouwtijd voor video zonder camera's ongeveer 45 minuten. Afbreken gaat sneller want opbouwtijd zit niet alleen in het opbouwen zelf, maar het leggen van de kabels op een veilige en verantwoorde manier.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
31-3-2020 23:09
Ik zou voor het bedenken aan welke eisen het nieuwe meubel moet voldoen een stap terug doen in het denkproces; waaruit bestaat je vaste set-up, welke delen daarvan kosten de meeste tijd om ter plekke op te bouwen (dj-set bijvoorbeeld) en hoe belangrijk is het om in één keer binnen te zijn?

Stel dat je 150 shows per jaar doet, zoals je zelf aangeeft geen trappen op moet (en voor de uitzonderlijke gevallen dat ze jou per se willen hebben op de 1e verdieping een booth huren en laten plaatsen) en de set in 80% van de gevallen compact genoeg is om in een ruim meubel mee te kunnen nemen. Dan kun je 120x asociaal je bus voor de deur zetten, één meubel eruit halen en in de hal zetten (groot en zwaar is dan een voordeel, vlindersloten gebruiken die met een sleutel afgesloten kunnen worden) en daarna je bus parkeren. In de andere 30 gevallen moet je alsnog de bus netjes neerzetten omdat je wat langer aan het lossen bent, maar als je dat nu iedere keer moet doen scheelt een groot meubel je 120x per jaar bijvoorbeeld 2x 10 minuten laden en lossen. Die besparing in tijd (en dus kosten) is groot genoeg om er in het uiterste geval nog een tweede kleiner meubel bij te laten maken als het grote meubel toch vaker dan verwacht net niet praktisch is.

Gewicht kan zeker een rol gaan spelen; een meubel van 300kg 1,80 lang en 60 cm breed kost moeite om te manoeuvreren. Heb je een indicatie van wat de set weegt die je erin wilt vervoeren? Kunststof plaatmateriaal gebruiken kan nog schelen, maar dat is een afweging tussen gewichtsbesparing en stevigheid.

Een grote TV wordt normaliter in schuim in een flightcase vervoerd, ik kan me niet voorstellen dat star fixeren in een case lang goed gaat. Een subframe dat met 3D rubbers is opgehangen en waaraan de TV hangt, vangt de ergste klappen op en is relatief simpel te maken. Zonder demping zou ik niet aandurven, maar gezien het gemak en verkorte opbouwtijd van een vast gemonteerd scherm zou ik dat wel als uitgangspunt nemen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)