Forum > Algemeen Forum

Door de mic praten... niet zijn ding...

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Stefan3128Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 30
25-2-2020 12:35
Elke DJ heeft zijn stijl, praten is geen noodzaak...

Zelf heb ik ruim 10 jaar in een jongerencentrum gedraaid en dat was de eerste 8 jaar zonder microfoongebruik, op een sporadische dienstmededeling na. Pas daarna ben ik daarmee gaan experimenteren, met zeer wisselend resultaat overigens. Schat je doelgroep een fractie verkeerd in en het werkt averechts.
Het was overigens niet omdat ik niet durfde of niets wist te zeggen, maar omdat ik het gewoon niet nodig had om de bezoekers een leuke avond te bezorgen. Pas later realiseerde ik me dat de belangrijkste aspecten aan het DJ zijn bestaan uit 70% muziekkeuze, 25% plezier in wat je doet en maar 5% microfoon- en mixtechniek.

Overigens ook precies de reden dat ik jaren terug gestopt ben: mijn muziekkeuze en -smaak sloot niet meer aan bij de bezoekende jeugd, het was tijd voor vernieuwing.

Wat ik wil zeggen: Heb je die microfoon nodig om de 'act' te laten groeien? Zeker gaan zoeken naar een manier om hem te gebruiken!
Is er ruimte voor groei op andere plekken en voegt een microfoon niks toe? Lekker laten liggen dat ding! Microfoongebruik om het microfoongebruik is nooit van toegevoegd waarde.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
25-2-2020 19:59
dat vind ik ook het vervelende van sommige radio dj's,
die lullen alleen maar omdat ze zichzelf dan horen lijkt het wel.

Persoonlijk vind ik dat het microfoongebruik gewoon afhankelijk is van de omstandigheden.
Bij bruiloften alleen voor de noodzakelijke mededelingen en misschien een aankondiging, maar niet voor de plaatjes zelf.
Of het moet een speciaal verzoekje zijn van kleine Keesie van 3 jaar of opa bakkebaard van 89.
Nooit om de vloer vol te lullen, dat moet op een bruiloft gewoon vanzelf gaan door de juiste muziekkeuze.

Als resident bijvoorbeeld in een wat kleinere disco praatte ik wel wat meer.
Dit was puur om de gasten een beetje vast te houden, binnen te lokken en ze aan het lachen te maken.
Je gaat nu eenmaal wat minder snel weg als je in de gaten gehouden word sneaky :V laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
26-2-2020 15:35
Microfoon gebruik is toch ook bij een bruiloft best een belangrijke vaardigheid om het publiek een beetje te betrekken zodat niet je hele dansvloer leegloopt bij een iets mindere keuze laugh :D .
Niet elke bruiloft vraagt erom maar helemaal zonder zou ik toch niet zo snel aandurven.
Het is zeker iets wat je onder de knie moet hebben als je kroegen, feestavonden, etc doet.
Het vasthouden van het apparaat en er goed gebruik van maken kun je nog wel leren, maar als je geen prater bent dan word het toch erg lastig.
Een tijdje in de kroeg gaan werken kan wellicht helpen laugh :D
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-2-2020 08:53
Op een bruiloft, verjaardag of bedrijfsfeestje gebruik ik de microfoon meestal alleen voor het welkomstwoordje, de afsluiting en misschien een mededeling tussendoor. Ik werk ook met een vragenlijst die mijn klanten invullen waarin ik o.a. vraag of ze willen dat de dj veel of zo weinig mogelijk presenteert, dat is 9 van de 10 keer zo weinig mogelijk. Een beetje presentatie is dus wel noodzakelijk naar mijn mening, maar verder de muziek zoveel mogelijk voor zich laten spreken.

Ik draai echter ook regelmatig op CenterParcs, daar wordt wel van je verwacht dat je elke 2 a 3 platen wat tussendoor kletst. Zodat de gasten weten dat er "live" entertainment is. Ook als je een apres-ski feest of kinderdisco doet is meer presentatie noodzakelijk.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)