Forum > Geluid

Compacte line-array

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
10-4-2017 16:53
Een maat van mij is op zoek naar een soundsystem waarmee hij kleine tot middelgrote evenementen kan organiseren. Bij middelgroot denk ik ik dan aan zo'n 750 man. Nu gaan die 750 man eerder exceptioneel zijn dan regel.
Hij is er van overtuigd dat het per se line-array moet gaan worden en ik ga hem een beetje helpen met zoeken naar een geschikt systeem. Het maakt niet zoveel uit of het actief of passief is, wel belangrijk is dat het compact, handzaam en degelijk is. Tevens moet het een fatsoenlijke klank hebben (lekker subjectief ja, ik weet het...) en betaalbaar zijn (misschien nog wel subjectiever!).
Ook moeten de topjes liefst op een statiefje gezet worden zodat je ze niet altijd moet vliegen.

Mogelijke kandidaten die we nu op het oog hebben zijn:
JBL vrx 928/932 in combinatie met vrx 915/918
QSC KLA serie

Beide heb ik in een ver verleden wel eens gehoord maar ik kan ze me klankmatig echt niet meer voor de geest halen. Ik moet zeggen dat ik het bevestigingssysteem van QSC wel gemakkelijk vond.

Wat zijn eventueel andere opties? Moet niet nieuw zijn, gebruikt mag ook.
Het is de bedoeling dat het voornamelijk ingezet gaat worden voor bands en artiesten, maar een setje dance zo nu en dan moet'ie ook aankunnen.
Free beats!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-4-2017 17:08
Ik heb een paar jaar geleden samen met een band over een VRX systeem gespeeld en moet zeggen dat ik daar wel van onder de indruk was. Met QSC KLA geen ervaring, wel met de K12 topjes. Die gaan behoorlijk hard en er zit nog verrassend veel bas in voor een 12 inch topje, maar ik vind ze wel snel schel worden. Maar goed, dat is een hele andere prijsklasse natuurlijk.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
10-4-2017 17:21
De K-serie van QSC ben ik ook niet zo van onder de indruk, evenals de meeste JBL topkasten hebben ze vaak een "Amerikaanse klank".

Ik kom zojuist ook nog Bull Audio tegen. Blijkbaar een Nederlandse fabrikant die zelfs kastjes op maat maakt.
Voor mij een volledig onbekende, iemand anders wel ervaring mee?
Free beats!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-4-2017 17:48

Hollender schreef:

De K-serie van QSC ben ik ook niet zo van onder de indruk, evenals de meeste JBL topkasten hebben ze vaak een "Amerikaanse klank".
Inderdaad, maar daar had de VRX geen last van.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
10-4-2017 19:06
En welke vrx'en heb je het hier over?
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 1593
10-4-2017 19:35
VRX (en KLA?) heeft de volgende nadelen:
- Het blijven frontloaded kastjes en je komt al snel tekort in het low mid. Je moet dus al snel een VRX915sub/low-mid meevliegen.
- Stacken en op een standaard kom je niet verder dan 2 toppen en voor 3 toppen heb je een flinke lift nodig om nut van het 3e kastje te hebben.
- De x-over frequentie mid>hi is eigenlijk te hoog voor een 12": op hoog volume gaat het schreeuwen.

Je zult je vriend even bewust moeten maken van wat hij eigenlijk wil: een schaalbaar systeem. Een line-array is een oplossing, maar hier misschien niet de beste.

Alternatieven:
- TW Audio T24N. Nooit gehoord, maar schijnt door de korte hoorn ook tekort te schieten in het low-mid, maar dat is natuurlijk aan te vullen.
- Brooklyn Audio prospect serie van Sander Scheepstra. De serie begint redelijk succesvol te worden (lees: steeds meer gebruikers). Dit is een 15" top met BMS 2"+1" coax driver met Powersoft plateamps. Met 1 top per kant doet Sander café's t/m tentfeesten. De schaling zit in het aantal subs en kick kastjes.
- Zelfbouw 2x12" hornloaded met BMS 1.4"+1" coax (zie mijn topic in het zelfbouw forum). Vergelijkbaar met het concept van Brooklyn Audio maar meer nadruk op one-size-fits-all, een iets ander compromis. Het Brooklyn systeem is meer schaalbaar.
En er zijn andere merken met dergelijke systemen.

Als het geld mag kosten: L'Acoustics Arcs.
't is maar een hobby...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-4-2017 19:51

Hollender schreef:

En welke vrx'en heb je het hier over?
Geen idee maar is al een paar jaar geleden.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 499
10-4-2017 22:55
Denk dat het inderdaad niet verstandig is om aan een array te gaan beginnen.
Zoals PvG al aangeeft brengt een dergelijke constant curve array verschillende nadelen mee.
750 man moet toch echt wel makkelijk te doen zijn zonder array normaal (of je moet exceptionele omstandigheden hebben).

JBL VRX ben ik niet van gecharmeerd, over de QSC variant durf ik niks te zeggen.
Echter heb ik wel de TW audio T24N mogen horen op de beurs in Frankfurt en dat was toch echt wel een ervaring.
Zeer goede weergave en ook nog eens flinke output voor het formaat. Er hingen in totaal 2 T24N kasten per kant aangevuld met geloof in totaal 12 18" subs.

Ook de prospect serie van BA is een aanrader als ik het her en der lees (en wil het nog steeds een keer horen ashamed :$ ).
Inderdaad zeer schaalbaar, en lijkt me dus een ideale kandidaat voor deze toepassing. Alles is self-powered en foolproof betreffende de presets. Moet wel zeggen dat beide (TW audio en BA) een stuk hoger staan in het klassement dan de eerder genoemde QSC en JBL VRX.

Ook de PM90 die Pvg gebouwd heeft zal zeker geschikt zijn. Moet het nog harder?
Dan pak je gewoon de PM60 2X per kant sneaky :V .
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
10-4-2017 23:22
Ik zou zelf ook niet echt voor line-array gaan maar op de een of andere manier is dat iets dat veel mensen aanspreekt. Persoonlijk zou ik voor een kleiner en meer handzaam systeem gaan voor de gewone en kleinere evenementen, iets dat je ook nog eens kunt opdelen en spreiden, voor als het niet retehard moet gaan, maar ik ben dus niet degene die overtuigd moet worden.
Daarom ga ik een beetje uitzoeken wat er zoal op de markt is, liefst zo links en rechts eens een demo om een goed beeld te krijgen van zowel klank als handelbaarheid. Grote topkasten van 30 kilo of meer gaat het sowieso niet worden, ongeacht de output. Het moet handzaam blijven, door een man op te bouwen en ook nog achterin een transit passen.
Ik heb ondertussen gezien dat DB-Technologies ook compacte arrays heeft, RCF ook, en dat in het betaalbare segment. Mensen die daar ervaring mee hebben toevallig?
Free beats!
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 24-2-2024
Berichten: 138
10-4-2017 23:29

Hollender schreef:

Grote topkasten van 30 kilo of meer gaat het sowieso niet worden, ongeacht de output. Het moet handzaam blijven, door een man op te bouwen en ook nog achterin een transit passen.
ergens best wel bizar om dat als eisen te stellen voor een degelijk systeem voor 400+ personen....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)