Forum > Geluid

DJM 800 Defect?

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj sonicStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 80
29-12-2007 15:02
ok, net nieuw toestel binnen, deze heeft hetzelfde fenomeen (maar minder sterk), maar het stopt vanaf de moment dat er muziek doorkomt. En ook geen problemen van plots uitslaan van het apparaat zoals bij het vorige maar geen last meer van tijdens het draaien dus "problem solved".

PS: Eens naar de doos gekeken en daar werd het duidelijk dat het mengpaneel een goede schok heeft gekregen, beide isimo's waren gebroken aan dezelfde kant... Gelukkig heb ik een nieuw exemplaar.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
2-1-2008 20:51

dj sonic schreef:

het mengpaneel is correct aangesloten en werkt perfect. Het enige probleem (waarvoor hij na nieuwjaar teruggestuurd word) is dat er soms (vedwijnt soms mysterieus) een statische elektriciteit is op het toestel en dat word overgebracht naar de andere toestellen, zowel door voeding als audio kabels. Ik kan dus op mijn arm van mijn technics die statische elektriciteit voelen.
Dit is precies de reden waarom ik zelf voorstander ben van mixers MET randaarde (dan ben je in ieder geval zeker van een referentie). Bij jou is die referentie weg (en dan eindig je dus vaak met 115V op je apparaten, of je dat nu wilt of niet). Je zou inderdaad een draadje kunnen leggen van een van de massa aansluitingen van de mixer naar de randaarde van het lichtnet (wellicht via een 100 Ohm weerstandje om toekomstige aardlussen voor te zijn). Kan geen kwaad.
Mijn vraag is of dat gevaardlijk kan zijn voor mijn andere toestellen en wat zou ik kunnen doen om dit niet meer te hebben. (ook al verdwijnt het probleem na een tijdje draaien... )
Vereffeningsstromen zijn altijd gevaarlijk TIJDENS het aansluiten. Vandaar ook dat je dat alleen doet met ALLE stekkers UIT HET STOPCONTACT. Ja toch???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
17-3-2012 22:11
Het is me het avondje wel. Zonet een DJM800 gaan weghalen want deze valt heel de tijd uit en alle ledjes van alle kanalen etc lichten op. sad :(
Het is een 2dehandse en de korte tijd dat ik hem testte werkte hij correct dus geen idee of het misschien al defect was maar het feit dat die versterker vandaag ook een defect gekregen heeft doet me twijfelen.
Ik zag de lichtjes van de showmaster ook nogal raar dansen dus hopelijk heeft die ook niet een "tik" gekregen.
DJ die stekker van de monitor in en uit het stopcontact stak op hetzelfde blok als het versterkerrack gevolgd door een plop/kraak
www.bigsoundsystems.be
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
18-3-2012 10:30
Als ik het zo lees was je dus niet de enige met problems.
Ik vermoed dat je op een krachtstroomgroep zat?
Als dat zo is, vrees ik dat er geen nul of een zwevende nul was...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
18-3-2012 11:25
Nee 't was een schuurfeest met een eigen "plong" en volgens de eigenaar was het ook gekeurd.

Uiteindelijk met verlengkabels het licht en geluid op een andere kring gehangen maar dat was volgens mij het probleem niet. We trokken niet teveel stroom. (2 amps, dj booth, 2 scanners en 4 ledpars)

Ik zal het eens navragen.

Update

heb hem hier thuis even laten spelen en inderdaad. Geluid valt weg en alle ledjes aan. Eerste kwartier ging goed, toen 2x na elkaar binnen 2 minuten.
db.tt/ERoltnY4

Iemand dit al voorgehad?
www.bigsoundsystems.be
Dj GilwillStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-10-2016
Laatste: 27-12-2016
Berichten: 1
14-10-2016 20:29
Ik heb momenteel hetzelfde probleem maar dan met de Ddj-sx2 telkens als ik over het apparaat wrijf of het aanraak voel ik nare trillingen telkens als ik de mixer aanslijt op mijn andere spullen hebben ze dit ook de bijgeleverde platte stekker met adapter heeft ook geen aarding heeft iemand dit probleem ook al gehad of weet hoe ik het kan oplossen?
Ps : ik heb het ook al opgestuurd naar Pioneer maar ondervinden geen probleem.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten
Gilles
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
15-10-2016 11:27
Ik heb dit verschijnsel vaker meegemaakt, bijvoorbeeld de telefoon die raar aanvoeld als deze op de oplader (platte stekker) is aangesloten. Oplossing was de stekker 180 graden te draaien (plus en min omwisselen dus). Heb je dat al geprobeerd?

Ps. Een beetje interpunctie in jouw bericht zou niet misstaan..
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
17-10-2016 12:18

Dj Gilwill schreef:

Ik heb momenteel hetzelfde probleem maar dan met de Ddj-sx2 telkens als ik over het apparaat wrijf of het aanraak voel ik nare trillingen telkens als ik de mixer aanslijt op mijn andere spullen hebben ze dit ook de bijgeleverde platte stekker met adapter heeft ook geen aarding heeft iemand dit probleem ook al gehad of weet hoe ik het kan oplossen?
Ps : ik heb het ook al opgestuurd naar Pioneer maar ondervinden geen probleem.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten
Gilles
Als het apparaat niet geaard is (en dat zal het geval zijn als de voeding aangesloten wordt met zo'n platte scheerapparaatstekker) dan zweven metalen delen van het apparaat op de helft van het lichtnet. Als je met de achterkant van je hand over het apparaat aait dan voel je de haartjes op je hand reageren op de spanning (die overigens amper te belasten is dus van gevaar hoeft dan nog geen sprake te zijn). Als je dit gevoel onprettig vindt dan kun je een metalen deel van het apparaat aarden (bijvoorbeeld door de ground tab naast de phono ingang aan de randaarde van een stopcontact te hangen). Hetzelfde geldt overigens ook voor laptops en alle andere apparaten die hun metalen delen aan hun eigen massa hebben hangen (maar die vanwege dubbele isolatie geen externe massa referentie hebben). Bij de ene voeding voel je het wel wat meer dan bij de andere (want het hangt af van de capacitieve koppeling tussen primair en secundair). Je kunt ook overwegen de externe netadapter te vervangen door een exemplaar die klasse-1 isolatie heeft (en dus geaard MOET zijn) of Klasse-2 isolatie met de keuze voor randaarde.

Het is dus geen defect maar wel iets waar de techneuten van Pioneer wel degelijk van op de hoogte zijn (of zouden moeten zijn). Als je klachtomschrijving vergelijkbaar was met de tekst hierboven dan zouden ze eigenlijk precies hebben moeten snappen wat het probleem was).

Overigens staat dit alles ook al uitgelegd in dit topic (maar wellicht was je nog niet op het idee gekomen om te gaan lezen vóórdat je ging schrijven)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
17-10-2016 21:39
Hey Dré,

Mag klasse 2 toch zonder meer voorzien worden van PE?
Als je klasse 2 voorziet van een PE, wordt het dan niet toch een klasse 1, en moet dan niet elk aanraakbaar metalen deel (in een vaak kunststof behuizing) verbonden worden met de aarde?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
17-10-2016 22:43

Joepurlings schreef:

Hey Dré,

Mag klasse 2 toch zonder meer voorzien worden van PE?
Jazeker. De dubbele isolatie (6mm kruipweg, 6kV doorslagspanning) tussen primair en secundair blijft immers overeind. Je gooit hooguit een extra laag veiligheid over het geheel heen (alleen doe je dat niet voor de veiligheid maar om dat vervelende gezweef te voorkomen).
Als je klasse 2 voorziet van een PE, wordt het dan niet toch een klasse 1, en moet dan niet elk aanraakbaar metalen deel (in een vaak kunststof behuizing) verbonden worden met de aarde?
Als de metalen delen reeds ergens mee verbonden zijn (en dat zullen ze moeten zijn om de genoemde problemen te krijgen) dan zal die verbinding nu externe naar massa gaan in plaats van extern naar niets. Dat is het enige dat wijzigt. Het is ook niet zo dat een klasse-2 niet geaard mag zijn, een klasse-2 apparaat hoeft niet geaard te zijn (aangezien de extra veiligheid niet via de geaardheid hoeft te komen maar via de dubbele isolatie). Aarden hoeft dus niet bij klasse-2 (maar mag natuurlijk wél).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)