Forum > Geluid

Onder de 65Hz verzwakt het geluid

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
24-2-2015 09:35
Het aantal keren dat het hier om het -3dB punt gaat kan ik op 1 hand tellen (en ik ben bang dat ik dan nog 5 vingers overhoud). Vrijwel altijd wordt het -10dB punt opgegeven (dus een behoorlijk nietszeggend gebeuren). 65Hz is al behoorlijk laag voor kasten in de vriendelijke prijsklasse (en specs in deze prijsklasse hoeven niet met een korreltje zout genomen te worden; men mag best een kilozakje pakken ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FieldhofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2015
Laatste: 25-1-2024
Berichten: 20
24-2-2015 10:31

Dré schreef:

Het aantal keren dat het hier om het -3dB punt gaat kan ik op 1 hand tellen (en ik ben bang dat ik dan nog 5 vingers overhoud). Vrijwel altijd wordt het -10dB punt opgegeven (dus een behoorlijk nietszeggend gebeuren). 65Hz is al behoorlijk laag voor kasten in de vriendelijke prijsklasse (en specs in deze prijsklasse hoeven niet met een korreltje zout genomen te worden; men mag best een kilozakje pakken ;-).
Kijk, hier kan ik wat mee, bedankt!
Ik wil graag een cubo 15 bouwen en zoek daar nog een luidspreker voor.
Ik zat aan zulke luidsprekers te denken
Kappa 15LFA = 38Hz - 2.7kHz of
Kappa pro 15LFA-2 = 38Hz - 1.8kHz
Moet ik dan deze frequentiebereiken dan ook met een korreltje/kilozak zout nemen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
24-2-2015 11:49
Je kunt niet weten hoe diep een luidspreker gaat zonder hem in een specifieke kast te zetten. In het geval van de Cubo zal de kast dus (voor een groot gedeelte) bepalen hoe diep de uiteindelijke combinatie gaat.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 230
24-2-2015 12:03

Dré schreef:

Het aantal keren dat het hier om het -3dB punt gaat kan ik op 1 hand tellen (en ik ben bang dat ik dan nog 5 vingers overhoud). Vrijwel altijd wordt het -10dB punt opgegeven (dus een behoorlijk nietszeggend gebeuren). 65Hz is al behoorlijk laag voor kasten in de vriendelijke prijsklasse (en specs in deze prijsklasse hoeven niet met een korreltje zout genomen te worden; men mag best een kilozakje pakken ;-).
-10dB zelfs, dat wist ik niet. Weer iets geleerd.
FieldhofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2015
Laatste: 25-1-2024
Berichten: 20
24-2-2015 12:03

Dré schreef:

Je kunt niet weten hoe diep een luidspreker gaat zonder hem in een specifieke kast te zetten. In het geval van de Cubo zal de kast dus (voor een groot gedeelte) bepalen hoe diep de uiteindelijke combinatie gaat.
Bedankt voor je reactie
Uit de reacties op het cubo 15 topic ga ik denk ik de gok gewoon wagen.
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
24-2-2015 12:58
misschien staat er een sub in tegenfase?
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
FieldhofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2015
Laatste: 25-1-2024
Berichten: 20
24-2-2015 13:06

jakkes72 schreef:

misschien staat er een sub in tegenfase?
Dat is niet het probleem, had ik al naar gekeken
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
24-2-2015 14:28
En laten we ook één belangrijke factor niet vergeten:
heb je het geluid gemeten of ingeschat met je oortjes?
Het menselijk gehoor is een raar ding.
Je kan zo maar doof zijn geraakt voor bepaalde frequentie gebieden, en onderzoek heeft uitgewezen dat een ieder geluid en muziek anders ervaart. Dus misschien ligt jouw perceptie van lage tonen wel een beetje anders.....

Gebruik je een fatsoenlijke toongenerator, of gebruik je een of ander gedownloade stukje muziek waarvan het geluid alle kanten uit gaat?
Als je speakers het druk hebben met allerlei tonen, kunnen andere tonen wel eens het onderspit derven.

En als je gedownloade bestanden gebruikt:
Ik ben zelfs wel mp3 toon bestandjes tegen gekomen, die totaal niet mooi strak een frequentie weergeven...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FieldhofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2015
Laatste: 25-1-2024
Berichten: 20
24-2-2015 14:40

Tom schreef:

En laten we ook één belangrijke factor niet vergeten:
heb je het geluid gemeten of ingeschat met je oortjes?
Het menselijk gehoor is een raar ding.
Je kan zo maar doof zijn geraakt voor bepaalde frequentie gebieden, en onderzoek heeft uitgewezen dat een ieder geluid en muziek anders ervaart. Dus misschien ligt jouw perceptie van lage tonen wel een beetje anders.....

Gebruik je een fatsoenlijke toongenerator, of gebruik je een of ander gedownloade stukje muziek waarvan het geluid alle kanten uit gaat?
Als je speakers het druk hebben met allerlei tonen, kunnen andere tonen wel eens het onderspit derven.

En als je gedownloade bestanden gebruikt:
Ik ben zelfs wel mp3 toon bestandjes tegen gekomen, die totaal niet mooi strak een frequentie weergeven...
Ingeschat met m'n oren, ik heb verder geen meetapparatuur.
Ik snap dat mensen ieder geluid verschillend ervaren, maar er waren nog 2 mensen bij het testen die precies hetzelfde vonden.

Ik gebruik deze software (klein stukje naar beneden scrollen
Edit: Ik heb zojuist ook geprobeerd met audacity.
Met hoofdtelefoon hoor ik de tonen trouwens wel, maar door de speakers niet. Het zal dus aan de versterker of aan de luidspreker liggen
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
24-2-2015 16:44
En je hebt niet toevallig ergens een subsonic / highpasfilter ingeschakeld? Kabels misschien niet correct aangesloten? Ik heb even snel naar de gebruiksaanwijzing van de amp gekeken en zag daar toch een aantal rare, althans voor mij toch, extra functies staan.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)