Forum > Licht

Spookachtige dimmers

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
A.wandersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2012
Laatste: 31-1-2015
Berichten: 9
11-9-2014 22:54
Hoi,

Ik heb een stuk of 8 dimmerbalken, van verschillende merken maar allemaal volgens hetzelfde "T-4" principe.
Van de een op de andere dag doen er een aantal erg vreemd. Er word niet meer gereageerd op de DMX en lampen gaan spontaan een beetje branden, zo'n 10% zeg maar. Bij sommige kanalen gaat de lamp steeds feller branden, bij andere kanalen flikkert de lamp een beetje.

Ik heb al geprobeerd of een terminator oplossing bood, een andere groep geprobeerd en ook een harde reset op de balken uitgevoerd.

Heeft iemand nog ideeën hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt,
Groeten, Arjan
Licht en geluid is onze hobby, improviseren is ons vak!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
12-9-2014 07:20
Vaste installatie of mobiel gebruik?
Een of ander evenement gehad met veel grote stroomverbruikers?
Kapotte lampen aan de desbetreffende balken?
Ik denk aan een spanningspiek (of dip).
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
12-9-2014 07:47
Heb je alle balken al eens gereset? ^ + v + F indrukken tegelijk. Daarna dmx adressen instellen, lichttafel er aan hangen, maar in black-out modus. Komt het dan nog voor?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
12-9-2014 08:54
Is er toevallig een nieuw dmx effect bij gezet de laatste tijd?

De oorzaak is op zeker dat er in je dmx lijn een apparaat zit wat niet goed werkt.
Het hoeft er maar een te zijn.
Kan ook een bestaande balk zijn die de geest aan het geven is, en dat is dan meestal de voeding van de dmx die daar in zit.

Een voor een balken los pluggen, en kijken of het stop, zo vind je de dader.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
12-9-2014 11:52
Heb je er ook een DMX sturing op aangesloten? Wellicht dat daar iets mis mee is...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
12-9-2014 12:29
Bij een probleem zoals dit begin je simpel. Je pakt een storende balk, je pakt een kabel waarvan je weet dat deze goed is, je pakt een sturing waarvan je weet dat deze goed is en je kijkt of het probleem zich voordoet.

In dit specifieke geval kan het nog simpeler. Pak de balk, alleen netstekker in stopcontact (dus niks op DMX in), resetten en kijken of storing zich voordoet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
A.wandersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2012
Laatste: 31-1-2015
Berichten: 9
13-9-2014 19:23
Iedereen bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om een set die mobiel word gebruikt (bijna) altijd in wisselende configuraties.

Ik heb uiteraard de balken één voor één getest met en zonder lichttafel. Tevens een "softwarematige reset" uitgevoerd.
Het klinkt niet geheel onmogelijk dat het probleem is ontstaan door een op hol geslagen ledpar, daar heb ik eerder last van gehad. Maar destijds was het probleem snel verholpen door die par eruit te trekken. Nu blijft het probleem bestaan zonder dat er verder iets aangesloten is.

Positief ding is dat een van de balken het spontaan weer is gaan doen. Wel na een dag lang aan gestaan te hebben met een paar parren eraan. Mijn gevoel is dat het neigt naar vochtproblemen, en dat door het aanstaan hij weer droger geworden is.

Dit ga ik binnenkort met de andere balken proberen, ik zal jullie op de hoogte houden!

Groeten, Arjan
Licht en geluid is onze hobby, improviseren is ons vak!
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
15-9-2014 06:41
Bovenstaande heb ik ook gehad met diverse balken.
Oplossing was het vervangen van de print in de balk, niet degene met het display erop maar de andere.
ik heb er intussentijd steeds een spare van liggen. Oorzaak is volgens mij gecorrodeerde contacten en geleiders onderling.
Oorzaak is volgens mij beginnende lekkage van de batterij.
In het verleden nog geprobleerd om een en ander te reinigen maar de oplossing was steeds maar van korte duur.
Ik dacht dat de prijs van zo een printje rond de 20€ lag. Kan je niet al te veel voor sukkelen. Ik heb de mijne allemaal preventief vervangen door het nieuwere model. Probleem opgelost. razz :p
A.wandersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2012
Laatste: 31-1-2015
Berichten: 9
17-9-2014 10:20
Beste Staaf,

Jouw verhaal klinkt ook aannemelijk, ik heb ook 2 nieuwere balken en deze hebben het inderdaad niet.
Wat ik alleen wel opvallend vind is dat er 4 balken zijn die het (waarschijnlijk op dezelfde klus) ongeveer tegelijk gekregen hebben. Dan zou er toch iets van een piekspanning de trigger zijn geweest om dit gedrag te gaan vertonen.

Ik heb er één open gedraaid om de print eens te bekijken, je bedoeld de printplaat die achter het display zit toch?
Daar zit volgens mij inderdaad een batterij die er niet zo lekker uitziet.

Inmiddels ben ik er ook achter waarom de ene balk het weer deed. Als ik een lamp ca. 3 uur aan de dimmer laat hangen wordt de storing steeds minder tot helemaal weg. Als ik de dimmer dan 2 dagen laat liggen is de storing weer terug. Het lijkt alsof er een soort lekspanning op de stuurstroom van de dimmers staat die langzaam wegebt als je er een lamp aan hangt.
Licht en geluid is onze hobby, improviseren is ons vak!
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 136
17-9-2014 18:03
Is het niet dat het batterijtje na de drie uur opgeladen is en na 2 dagen ontladen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)