Forum > Geluid

Modulair klanksysteem

(63 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
18-2-2014 10:29
Misschien dan wel actief; maar een van de modulairste merken die ik ken is toch wel Soundprojects.
Ze hebben een set die past bij wat je zoekt; SPX top met een SP18 of SP2-15 erbij?

SPX serie is ook weer zo'n modulair 'line-array' systeem; je kunt een kastje als top gebruiken maar er ook max 6 uit m'n hoofd in een array vliegen.

Misschien de moeite van het beluisteren eens waard en met 12 a 13k heb je dan een nieuwe set..
If it ain't Dutch it ain't much...
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
20-2-2014 16:42
De overweging blijft tussen DB Technologies en TW Audio gaan.
Actief vs passief.
30 maart is er een uitgebreide demo van TW in Belgie. Daar zal ik zeker gebruik van maken om even te luisteren.
Ik zou ze wel aansturen met andere versterkers dan hun 'aanbevolen' Powersoft versterkers. Ik heb nog enkele Synq 3K6 versterkers liggen die naar mijn mening ook zullen voldoen. Met een DBX Driverack PA moet dit toch wel aardig lukken.

Kostprijs is natuurlijk wel wat anders dan DB Tech, maar voordeel van passief weegt natuurlijk ook wel door.
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
20-2-2014 19:08
Da's een beetje een kromme redenering, niet?
Ze zijn duurder maar passief en dat is het voordeel...
shocked 8O

Ze zijn dus een pak duurder want er moeten nog amps voorzien worden...
Free beats!
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
20-2-2014 20:23
Dat Tw duurder is, is natuurlijk geen voordeel. Dat de luidsprekers passief zijn, daar bedoelde ik een voordeel mee.
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
20-2-2014 21:19
Die 3K6'en zullen eventueel wel meekunnen, maar echt zo goed klinken als die powersofts zal het niet

Die drivebrak kan je al meteen op het stort gooien (of verkopen), daar kan je niks mee aanvangen. Geen FIR filters, geen output limiters, klankmatig ook totaal ondermaats voor zo'n systeem. Vergeet ook niet dat als je tegenwoordig kasten koopt en die op je eigen amps/processor wil draaien terwijl het merk matched sets maakt met DSP-integrated amps, ze je ook niet altijd
1) support gaan geven op het schrijven van settings
2) je 9/10 je garantie verliest omdat verkeerde settings wel eens heel nefast kunnen zijn voor de veiligheid van de drivers

Eerlijk gezegd zou ik als je zo redeneert de DB Technologies nemen. De investering in het powersoft-rack is voor je te hoog, dus ga je duurdere speakers kopen en ze dan combineren met low budget amps om het toch maar te doen. Moesten het nu Lab kopies zijn dan zou ik het nog kunnen snappen, die verschillen klankmatig en qua vermogen niks met de echte FP10000Q, maar die Synq's zijn nu niets waar ik een A-merk set op zou willen draaien.
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
24-2-2014 16:15
Zoals eerder aangegeven doe ik niet vaak PA-werk. Dat de Powersoft versterkers misschien anders zullen klinken, daar zal je mij niet horen op tegenspreken. Of Lab Gruppen, of Hoelsternn, of Crown IT-XXXX serie. Geluid is maar zo goed als de zwakste schakel, net zoals veel dingen. Maar hoeveel mensen die op een bedrijfsevenement, fuif, trouw, jubileum oid, horen het verschil tussen desbetreffende versterkers, of processors enz. Prijskaartje is natuurlijk ook anders dan een Synq Digit, maar er zal sneller budget vrij zijn voor eventueel een spare versterker mee te nemen. Het is niet omdat er een A-merk opstaat dat het ergens niet kan fout lopen.

Laat ons eerlijk zijn, als mensen een bepaald merk luidsprekers zien hangen, gaan ze al uit van een welbepaald klankkleur, zonder de achterliggende technische kennis. Enige waarover veel mensen vallen is, hoe luid het staat, en als die micro nu wel of niet fluit in de speakers. Hoe goed/slecht iets klinkt, is voor mij een zeer persoonlijk iets. JBL klinkt over het algemeen mooi voor mij. VRX vind ik zonder EQ zeer agressief klinken. Maar daarom wil ik nog niet beweren dat VRX een slechte lijn is, daarom zijn er al te veel in verhuur en hebben de luidsprekers hun al zeker bewezen. Veel mensen, net zoals ik, vinden dat RCF ook agressief in het hoog overkomt. Er zijn mensen die dit net leuker vinden om mee te werken.

Wat bij mij vooral aantrekt bij een merk zoals bvb TW Audio is:

-compactheid
-gewicht
-modulair
-aanstuurbaar met zelfde versterkers
- dingen die ik ook al eerder aangaf bij de openingspost.

Waar er nog niemand feedback over gaf is D&B? Q-serie? Q1, Q7, Q10?

Groeten,
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
24-2-2014 16:34
D&B ga je niet inslaan zonder D&B amps, die hebben namelijk nul support voor externe processing, net zoals onder andere ook Nexo.

En ik ben akkoord met je stelling over het prijskaartje en de toepassing, maar fabrikanten verkopen tegenwoordig een systeem ipv losse componenten. Als je dan buiten dat systeem gaat werken om kosten te drukken, dan vallen garantie of support weg.
Ik kan me niet inbeelden dat je met die Driverack nog garantie gaat krijgen, dat is een processor zonder enige vorm van limiting op de outputs. Als je dat gaat draaien op een systeem dat normaal limit met interne DSP met 9/10 ook nog voltage limiting op basis van interne senselines, is dat zeker met fuifwerk waar het quasi altijd clipfestijnen zijn een perfect recept om je nieuwe set naar de filistijnen te knallen.

Daarom dat je misschien toch nog eens naar Nexo kan kijken. PS15R2 met RS15 onder kan je draaien op zowel de analoge PS15TDR2, voor RS18 eronder kan je nog uit de voeten met een tweedehandse NX242ES4 (kan je tweedehands voor een 1250 vinden, wat nog een "redelijk" ok bedrag is). JVM verkoopt ook een zeer goede eigen versie van de RS18 (ook een halve btw) wat ook flink in de kostprijs kan drukken...
Dan heb je een heel goed klinkende set, die modulair uitbreidbaar is, waar je prima gebruik kan maken van je 3K6 amps.
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
24-2-2014 21:46

bomdes schreef:

Ik kan me niet inbeelden dat je met die Driverack nog garantie gaat krijgen, dat is een processor zonder enige vorm van limiting op de outputs.
Ik weet niet welke Driverack je voor ogen hebt, maar volgens mij heeft een PA gewoon stereo-limiters op de 3 uitgangen... Tenminste, ze doen het bij mij prima... Zie ook het blokschema in de handleiding (Appendix A.6) Output-relais, dat is een ander verhaal maar daarom draait hij bij mij op een kleine UPS...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
25-2-2014 08:55
Haha externe uitgangsrelais waren gemakkelijker (en lichter geweest) laugh :D
Niet goed, wel hard!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
25-2-2014 09:16

Schno009 schreef:

bomdes schreef:

Ik kan me niet inbeelden dat je met die Driverack nog garantie gaat krijgen, dat is een processor zonder enige vorm van limiting op de outputs.
Ik weet niet welke Driverack je voor ogen hebt, maar volgens mij heeft een PA gewoon stereo-limiters op de 3 uitgangen... Tenminste, ze doen het bij mij prima... Zie ook het blokschema in de handleiding (Appendix A.6) Output-relais, dat is een ander verhaal maar daarom draait hij bij mij op een kleine UPS...
Sorry, maar dat is geen fuif-safe limiter hoor. Enkel peak treshhold en een vage over-easy setting. Hun methode om het ding in te stellen is dan ook wat natte vinger werk tot als de ledjes ongeveer doen wat je wil in je huidige gain structuur. En dan verhuur je de set, draait er een kneus de amp toch vol open en rammen ze er een clipsignaal van een vol gegainde DJM800 in en gaat het alsnog naar de zak :)
Apart instelbare treshhold, attack en release zijn voor een degelijke limiter al essentieel, idealiter is de treshold dan nog apart instelbaar voor RMS en peak waarde.
Om nog veiliger te werken combineer je dat met een voltage limiting op je versterker zelf of via een senselijn naar de processor.

Bij setjes zoals CODA, TW AUDIO, de V5 JBL/CROWN presets, D&B, Nexo en andere a-merken halen ze zo'n output en klank uit die kasten door een zeer gefinetunede processing toe te passen die de componenten maximaal gebruikt. Dat haal je gewoon niet met een el cheapo Driverack PA, zelfs niet met een 260. De technologie daarin is gewoon veel te beperkt en te oud om nog werkbaar te zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)