Forum > Geluid

8 ohm of de 16 ohm?

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RammonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2006
Laatste: 27-3-2017
Berichten: 11
9-2-2014 14:04
Hallo beste forumleden,

Ik ben van plan andere compression drivers te kopen.
nu heb ik alleen de vraag waar ik het beste voor kan kiezen 8 ohm of de 16 ohm?
ze gaan actief aangestuurd worden en ze zitten alle 2 in een dubbel 12 inch top.

Iemand die 16 ohm drivers verkoopt zegt dit:

Inderdaad, 16 ohm. Reden is dat je zo met elektronisch X-over 3 dB ruis wint, en met passief filter hoeven de voorzet weerstanden wat minder warmte te dissiperen.

Klopt dit? En zijn er ook nadelen?

Graag hoor ik wat jullie er van denken/weten.

Gr. Ramon
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-2-2014 00:11

AMX_Pete schreef:

Met 16 Ohm driver (tegenover 8 Ohm) win je geen 3dB ruis terug. Het is andersom, want de versterker moet meer versterken om hetzelfde vermogen te leveren in een spreekspoel met hogere impedantie.
De versterkingsfactor van je versterker gaat niet omhoog, die is vast. Je hebt alleen een minder sterke verzwakking aan de ingang van de versterker. (vandaar de -6dB, -3dB en 0dB aanduidingen)

Als je de versterker op 0dB zet in plaats van -3dB, of je zet de uitgang van de processor 3dB harder dan gaat het signaal dus 3dB heter door de eindtrap heen en zul je dus 3dB winnen op ruis. In het eerste geval win je overigens alleen 3dB op het ruisniveau van de amp, in het tweede geval ook op het ruisniveau van de processor.

Overigens is dat natuurlijk allemaal relatief want als aan de ingang van de processor het ruisniveau al hoger is dan dat van de processor of versterker ga je er niks mee opschieten. (ervan uitgaande dat de gainstructuur van dat stukje al goed is)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
10-2-2014 10:01

rammon schreef:

Iemand die 16 ohm drivers verkoopt zegt dit:

Inderdaad, 16 ohm. Reden is dat je zo met elektronisch X-over 3 dB ruis wint,
Als de grondruis van de versterker de bepalende factor is dan klopt dit. In de praktijk is de grondruis van de versterker echter vrijwel nooit de bepalende factor (en dan klopt het dus NIET). Het wordt er echter ook weer niet slechter op (dus het varieert van "voordeel" tot "geen nadeel").
en met passief filter hoeven de voorzet weerstanden wat minder warmte te dissiperen.
Zeker.

Overigens is er nog een voordeel. De DC blocking C kan de helft kleiner bij een 16 Ohm driver in een actief systeem. Die dingen zijn vaak groot (en groot = duur) dus de helft scheelt dan al snel de helft (of meer?).

Nadelen van 16 Ohm HF drivers zijn er eigenlijk niet echt volgens mij.

Mijn 2W600 kastje (CP350ti + 12M300) gebruikte ook een 16 Ohm HF driver. Daarbij was het 4e orde filter zo ontworpen dat er zonder weerstanden toch voldoende demping ontstond om keurig op de 12M300 aan te sluiten en ondertussen ook CD correctie toe te passen (dus voor die combinatie was de 16 Ohm HF driver toch wel een erg prettige keuze).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
10-2-2014 22:06
Heb hier nog een tiental kasten Ohm MR228 staan,hebben twee 16 ohm speakers zodat kast uiteindelijk op 8 ohm speelde.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)