Forum > Geluid

Defect raken geluidsinstallatie

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
19-1-2014 19:40
Hallo BMWdennis,

Bmwdennis schreef:

Ik weet dat de MP3tjes slechte kwaliteit is, vooral als het van youtube oid gedownload is. Het is alleen voor ons niet te doen om alles op FLAC formaat kwaliteit te krijgen.
Het ligt niet aan het MP3-formaat, het ligt aan de inhoudelijke data. De data, de muziek, is negen van de tien keer een paar DB opgekrikt (gecomprimeerd) om hem harder te laten klinken (wat dus voor heel veel mensen beter klinkt (wat natuurlijk onzin is)).
Het verneuken op die manier van de data kan ook worden opgeslagen in een FLAC of een WAV.

Om het een beetje inzichtelijk voor je te maken: pak eens een "harde" (lees: weinig of geen dynamiek) MP3 vanaf Internet en een wat "zachter" (lees: meer dynamiek) klinkende MP3.
Speel die af in bijvoorbeeld WinAmp en kijk dan naar het spectrum analyzer schermpje (zit ook in WinAmp).
Bij de "harde" MP3 zie je dat alle frequentiebanden bijna allemaal boven in zitten en bijna niet van de bovenste rand loskomen, de banden zijn bijna een rechte lijn.
Bij een "zachtere" zie je echt soms delen van de frequentiebanden helemaal tot onderaan komen, maar nooit helemaal boven aan, het is ook meer een golf die de banden vormen.

Bmwdennis schreef:

ik weet dat 25HZ laag is, echter kan onze crossover niet lager dan dit. Het is een vast ingesteld en kan alleen via een knop aan of uit worden gezet.
Ik hoop hoger :-)

Nog even dit:
  • veel mensen die moeten kiezen tussen twee verschillende geluidsinstallaties welke het beste klinkt, zullen negen van de tien keren de installatie kiezen die het hardste speelt.
  • twee geluidsinstallaties die even hard spelen (SPL) en waarvan er een (veel) vervormd en de andere niet, zullen veel mensen de indruk krijgen dat de vervormende installatie veel harder speelt (wat dus niet waar is, maar de vervorming geeft deze illusie).
Het laatste puntje geeft ook aan waarom veel mensen ook altijd zeuren dat de SA Ribbon Compact Driver niet hard genoeg zou gaan en dat compressie drivers veel harder gaan.
Harder gaan sommige compressie drivers inderdaad, maar negen van de tien keer is er wat anders aan de hand, de compressie driver/hoon combinatie geeft bijgeluiden (de vervorming) die je de indruk geeft dat het harder gaat (simpel te checken met een SPL meter).

Ik zie ook gelukkig steeds meer mensen hier op het forum die de SA ribbon gebruiken, zoals Joep en Peter (niet de eerste de beste forummers) :-)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
20-1-2014 08:40

Bmwdennis schreef:

Echter ging het de afgelopen optocht niet zoals we gehoopt hadden.
Is het in Nedeland nu al carnaval?
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
20-1-2014 17:06
In mijn tijd was dat meestal ergens in februari...
Free beats!
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
20-1-2014 18:23

eddy wally schreef:

Bmwdennis schreef:

Echter ging het de afgelopen optocht niet zoals we gehoopt hadden.
Is het in Nedeland nu al carnaval?
Nee, dit is gebeurd tijdens de optocht die elk jaar gehouden word in September in ons dorp.
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
21-1-2014 10:27
ben zelf ook altijd actief met carnaval.
1 Van de dingen die je moet aanleren dat muziek vaak mp3 gewoon tijd kost.
Ga steeds op zoek naar een zo goed mogelijk kwaliteit van een nummer.
Niet vergeten om alles via een programma op de zelfde signaal sterkte te krijgen.
Alles goed in elkaar laten lopen geluiden er tussen zetten
etc etc.
Mijn collega doet dit altijd maar is echt hele avonden bezig wel 2of 3 weken lang voor een optocht van maximaal 2 uur.
Daarnaast vind ik en dat is al meer aangehaald versterkers op 2 ohm laten draaien wat link.
En goed instellen van het geluid op een stuk lager vermogen.
Geen vervorming van het geluid bij geen enkel nr. op geen enkel punt. Is het op een lager volume goed dan pas langzaam het vermogen opdraaien. En weer kritisch zijn bij twijfel bij regelen tot het goed is.
Een maal begonnen aan een optocht moet het doorgaan tegen het randje is dan snel erover.
Meet ook je aggregaat na, zal wel niet problemen geven maar meten is weten.
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
21-1-2014 11:47
Even een klein beetje off-topic, maar ik ben bezig met het zoeken van een tweedehands processor die alle functies zoals cross-over, limiter, PEQ, GEQ, low-cut aan boord heeft.

Budget is rond de 150 euro. Ik heb de volgende hiervoor kunnen vinden:

DBX Driverack PA
LEM DX 24
Behringer DCX 2496

Ik heb een beetje gegoogled en mijn conclusie is dat de DBX Driverack PA voor mij het beste is.
Heeft goede limitters en is redelijk makkelijk in te stellen. En is redelijk robuust en kan tegen een stootje.

Wat is jullie ervaring? Of hebben jullie andere suggesties?

Bedankt alvast;)

Gr Dennis
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
21-1-2014 11:51
Vervelende aan de driverack PA (oude versie), is dat je alles alleen via het menu kunt instellen, en niet met een PC.
De LEM is OK, maar LEM bestaat tegenwoordig niet meer (bij een processor nog niet direct een probleem, als je de software wel nog ergens kunt downloaden).
De Behringer is ook OK, gemakkelijk in te stellen, wel soms problemen met de voeding of flatcables.
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
21-1-2014 11:56
Vergeet de knal over de speakers niet bij stroomuitval voor de Driverack PA.... zeker voor carnaval is dat een heel gevaarlijk apparaat.
Een dronken idioot die de stekker uit de aggregaat rukt en al je hoogdrivers zijn toast...

PA+ versie is wel goed
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
VincentsmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
Berichten: 133
21-1-2014 12:13
Voor de LEM DX heb ik hier nog wel software.
Serieel naar USB adapter en gaan met die banaan!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
21-1-2014 12:13
Klopt, die ontbrekende uitgangsrelais was ik vergeten... sneaky :V
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)