Forum > Geluid

Compacte mengtafel

(44 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
21-7-2013 13:33
1 x bewerkt. Laatst door Dexter op 22-7-2013 12:54
Hier dezelfde ervaring. Liefst werk ik analoog dit werkt in veel gevallen voor mij sneller zeker als het complex word met veel kanalen en weinig tijd om te soundchecken of zelfs geen tijd om te soundchecken.
Ik heb recent een gebruikte Mixwizzard aangeschaft waar ik toch nog een leuk centje voor heb betaald, dus analoog is
echt niet dood en betaal je nog redelijk voor.
Een wizzard of LX7 evenals de Mh en GB serie of de goede oude GL2200 kom ik nog op regelmatige basis tegen
en ben er nog altijd blij mee.
Blijer dan met een 01V of aanverwanten.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
21-7-2013 13:49

bomdes schreef:

Bij iedereen die KAN mixen is analoog dood.
Klinkklare onzin

bomdes schreef:

Ik verplicht ze gewoon. Dat is de desk, daar moet je op draaien.
Die quote past nu eens helemaal bij jou ; ik had niet anders verwacht... Ocharme de mensen die met jou in zee gaan... Ieder zijn mening, zijn ervaring, zijn visie, geen enkel probleem. Maar je moet eens leren dat iets wat voor jou zwart is, voor een ander wit kan zijn. Sta in godsnaam eens open voor visies en ervaringen van anderen, in plaats van altijd te denken dat jouw gedacht het enige 'correcte' is.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
21-7-2013 14:45
Bomdes heeft een bekend psychologisch probleem.
Zijn het niet ook de rokers die altijd enorm relativeren dat het dodelijk zijn van longkanker wel mee valt?
Hij heeft veel geld geinvesteerd en dus is het goed.

Hij heeft digitaal, dus is dat erg goed. Zo ook met mensen met een Line Array die hem te pas en te onpas inzetten, op plaatsen waar het net zo goed of soms nog beter "conventioneel" kan.

Wat betreft werken zonder soundcheck, ik ga de uitdaging graag aan. Ik bedoel dan ook echt 10 minuten voor de wissel en GEEN soundcheck, alleen een lijntest!
Digitaal kost nou eenmaal meer tijd om in te regelen, hoe goed jij je microfoons ook kent en een basis kan maken!
Ik werk namelijk met mensen op het podium. Mensen die niet digitaal zijn, dus een wisselende output. Mensen die zelf nog wel eens een microfoon verzetten voor hun gitaaramp, mensen die wel eens heel zacht zingen of te veel afstand nemen van de microfoon.
En dat zijn volgens mij minder uitzonderlijke gevallen dan jij denkt.

Ik zou graag eens digitaal proberen, maar denk dat ik voor alle bovengenoemde gevallen toch meer tijd nodig zal hebben. Enerzijds omdat ik de digitale tafel niet ken, anderzijds omdat het omslachtiger werkt in eerste aanleg.

Analoge tafels zijn over het algemeen vrij identiek van opzet, iedereen die mixt heeft direct het gevoel bij een tafel. Digitale tafels zijn imo nog te verschillend om zomaar te verwachten (dwingen) dat iedere tech ermee kan werken. En dat heeft NIETS te maken met wel of niet kunnen mixen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-7-2013 16:23

Tom schreef:

Vaak hebben dit soort bandjes een (te) beperkt budget om dure nieuwe dingen aan te schaffen,
en dan werkt dat analoge nog altijd prima.
Schuifje open, en je hebt geluid,
alle tijd om even lekker fine te tunen, want je hoeft niets te proggen.
En je zal nooit meemaken dat je mixert "vastloopt", hoogop een brak kanaaltje.
1400EUR voor een analoge A&H vs 1400EUR voor een Digitale presonus, alletwee 1:1 mixers volgens het schuifje open is geluid principe. Enkel moet je met die Presonus geen outboard meer meesleuren.

Analoog is leuk voor de angstigen die niet willen meegaan, die halstarrig vasthouden aan hun oude gewoontes. Een beetje het soort mensen "ik rij al 20j ongevalvrij dus mijn rijstijl is sowieso de beste". Een Digimixer is tegenwoordig zo uber-gebruiksvriendelijk dat het elk analoog kastje in zijn budget in de schaduw zet. Wil je absoluut nog analoog? Koop dan iets tweedehands. Voor 1500EUR heb je een uitgebreide GB4, gek dat je dan nog een nieuwe MixWizard zou aanschaffen. Maar nog steeds gek dat je analoog zou kopen.

En analoog was/ben je ook gewoon verplicht te werken met wat er ligt, tenzij je dikke euro's legt voor exact jouw specs af te dwingen. Mix je liever op een Midas maar ligt er een A&H, dan moet je daar jammer genoeg ook op mixen. Ben je een M2000 gewoon maar zit er een PCM92 in het rack en ken je daar 0.0 van, je zal hem toch moeten gebruiken.
Analoog loop je tegen evenveel, zij het nog meer verschillen in randapparatuur dan met digitaal. Het is natuurlijk een absolutie bij de analoge bejaarden om dat even te negeren omdat ze bang hebben van een digimixer.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
21-7-2013 16:53
Ik twijfel of ik hier uberhaupt wel op moet reageren maar doe het toch even kort;

Hoe dan ook is de uitspraak "Iedereen die kan mixen mixt digitaal" echt volslagen onzin. Ja, goed als je bedoelt dat iedereen die wat kennis van zaken heeft op een digitale tafel uit de voeten moet kunnen. Anders slaat het echt nergens op.

Dan punt 2; analoog is nog altijd véél sneller dan digitaal, of je nou zoveel knoppen hebt of niet; je kunt intuitief altijd dírect bij of afdraaien wat je nodig hebt. Outboard meeslepen is een veelgehoorde term, maar ik vind dat 16 HE stolpje écht niet zo'n probleem en natuurlijk wil je het slepen tot een minimum beperken. Als ik een wat kleinere klus doe met monitoring vanaf FOH zie ik toch wel liever een analoge tafel bij onbekende bandjes/artiesten.

Dan nog de laatste; er zullen in deze wereld vast ook nog mensen zijn die niet met bepaalde cruciale onderdelen kunnen werken, dan is het in je toch nog wel dienstverlenende beroep erg professioneel om die mensen te dwingen op jouw spullen te werken.
If it ain't Dutch it ain't much...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-7-2013 17:20
Wat er staat moet je op werken, dat is analoog zo en dat is digitaal zo. Als je ze gewoon voor de leeuwen gooit gaat het uiteraard mis, maar ik heb nog niemand gehad die na afloop en wat assistentie ontevreden was van digitaal te moeten mixen. 3/4 van de tijd is het eerder "dat het zo makkelijk werkt wist ik niet"
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
21-7-2013 18:54

bomdes schreef:

Analoog is leuk voor de angstigen die niet willen meegaan, die halstarrig vasthouden aan hun oude gewoontes.
Angstigen....nou nou, ik ben echt niet angstig hoor razz :p

Er zijn er meer analogen dan je denkt, en lang niet altijd omreden van financiën.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
22-7-2013 07:52

bomdes schreef:

1400EUR voor een analoge A&H vs 1400EUR voor een Digitale presonus, alletwee 1:1 mixers volgens het schuifje open is geluid principe. Enkel moet je met die Presonus geen outboard meer meesleuren.
Laat maar zien welk type dan. Want er is, voor zover ik weet, geen enkele digimixer volledig 1 op 1. Daarmee bedoel ik ook toonregeling, auxen, effecten etc. En daarin zit hem nu juist het tijdsverlies, hoe klein ook.
Verder ga je volledig voorbij aan mijn post waarin ik stel dat jij wellicht met robots werkt op het podium...

Volledig terug on topic:
afhankelijk van je budget zou ik een goede gebruikte mixwizard kopen. Wij hebben er meerdere en het zijn uitstekende tafels. De ZED is een slagje minder qua kwaliteit, maar ook zeker niet slecht als het wat goedkoper moet.
Mackie ken ik niet, Soundcraft zijn niet echt mijn tafels, hoewel ik jaren een folio sx heb gebruikt, zonder problemen. Toonregeling reageert wat anders, voor mij niet prettig, maar 50% van de tijd meer dan voldoende.

overigens zijn er wel Behringers te vinden die uitstekend te gebruiken zijn voor monitoring.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-7-2013 08:41

Frank76 schreef:

Laat maar zien welk type dan. Want er is, voor zover ik weet, geen enkele digimixer volledig 1 op 1. Daarmee bedoel ik ook toonregeling, auxen, effecten etc. En daarin zit hem nu juist het tijdsverlies, hoe klein ook.
Verder ga je volledig voorbij aan mijn post waarin ik stel dat jij wellicht met robots werkt op het podium...
Analoog werkt het ook niet 1:1, je effect zit namelijk in een ander doosje dat werkt met menu's/rotaries/drukknopjes.
Als dat "tijdsverlies" écht te veel is voor jou om een goede mix neer te zetten, stop dan met te pretenderen dat je mixer bent. Zulke banaliteiten gaan het echt niet maken hoor.

En neen, ik werk niet met robots, maar je overdrijft ook gewoon schromelijk. Als jij last hebt van artiesten die om de 5 voet je mics verzetten, dan ligt dat aan jou. Ik heb er namelijk nooit last van, want als het nieuwelingen zijn leg ik ze netjes uit waarom wij de mics plaatsen en waarom ze zo moeten blijven staan. Als ze heel zacht zingen moet je zowel analoog als digitaal dezelfde handeling doen: door de monitor laten weten dat ze te zacht zingen.
Hetzelfde voor microfoontechniek. Als je gebruikt maakt van een hypercardio, laat het dan eerst weten, iemand die altijd door een domme SM58 zingt weet 9/10 zelfs het verschil niet.
Dat jijzelf je werk niet doet is geen reden om een digimixer onbruikbaar en te traag te vinden.

Over die oude digimixers: er is een goede reden dat Innovason, O1V, LS9 en andere klucht niet geaccepteerd worden in live settings. Maar daarover het gaat het hier niet, het gaat over de aanschaf van een NIEUW toestel. Je kan ook gaan vertellen dat je geen automaat moet rijden omdat de bakken van de jaren 80 een klucht waren, je verkoopt ook gewoon onzin.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
22-7-2013 09:00
Wat is er nu ineens weer mis met de LS9? Die doen qua overzicht imo niet onder voor een soundcraft expression oid. En dat ze niet geaccepteerd worden heb ik ook nog niet gemerkt.

Zullen we tellen welke desk vaker geaccepteerd wordt; de X32 of de LS9? Ik weet wel wie er wint...
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)