Forum > Zelfbouw Speakers

Herkent iemand deze mid-speakers?

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
18-4-2013 13:48
Mijn grootste probleem met de digisynthetic processoren is dat de limiters eigenlijk half onbruikbaar zijn. Na al die jaren slagen ze er nog steeds niet in een limiter te bouwen die degelijk instelbaar is tot 20dbu . Je krijgt dan zo een bizar geval dat van -20 tot 12db loopt...

Dat een Behringer niet onderdoet voor een Driverack PA(+) is niet vreemd, de instap DBX is niets om over naar huis te schrijven. Een Driverack 4800 is een heel ander verhaal.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
18-4-2013 15:56

bomdes schreef:

Mijn grootste probleem met de digisynthetic processoren is dat de limiters eigenlijk half onbruikbaar zijn. Na al die jaren slagen ze er nog steeds niet in een limiter te bouwen die degelijk instelbaar is tot 20dbu.
Sinds wanneer is er digitaal leven boven 0dBFS?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
18-4-2013 18:13
0dB digitaal is niet persé 0dB op de analoge uitgang?

Er zijn best wel wat versterkers die wel wat meer nodig hebben dan 0dB voordat ze aan hun limiet zitten...
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
19-4-2013 09:25

joepurlings schreef:

0dB digitaal is niet persé 0dB op de analoge uitgang?
Voor de goede orde: Er is GEEN leven boven 0dBFS (waarbij FS staat voor Full Scale). Als de volledige zwaai van de D/A converter gehaald is dan houdt het op en loopt de boel glashard de clip in. Om de logica te bewaren moeten dus VU meters op digitale apparaten een maximum hebben van 0dB (is dan gelijk aan 0dBFS). Dit is door vele fabrikanten van digitale doosjes keurig volgehouden de afgelopen 20 jaar.
Er zijn best wel wat versterkers die wel wat meer nodig hebben dan 0dB voordat ze aan hun limiet zitten...
Staat er los van natuurlijk. De interne processing is gerelateerd aan de headroom van de processor (als logica nog niet het raam uit is gevlogen). Aan de uitgang(en) van de processor wordt daarna de nodige gain toegevoegd om te voldoen aan de honger van de versterker(s). Idem aan de ingang(en).

Maar de structuur en settings in het digitale domein zouden, om de logica te bewaren, in ieder geval gerelateerd moeten zijn aan het maximum wat in het digitale domein mogelijk is (ongeacht wat er daarvoor en daarna in het analoge domein gebeurt). Wellicht is er hier in het analoge domein gemeten wat er in het digitale domein gebeurt (en is daarbij niet de gain aan de uitgang meegenomen in het bepalen van de getalletjes).

Overigens zou _ik_ bij een 24 bits A/D D/A systeem de laatste 2 bitjes absoluut met rust laten (chips, 3 bitjes kan ook nog wel, heb je nog steeds 21 bits over). Dus wat dat aangaat snap ik het wel dat een bepaalde processor vind dat het bij 8dB onder maximum (komt overeen met 1.5 bit give or take) wel een keer gebeurd moet zijn. Er is immers ook nog zoiets als overshoot (en overshoot bij een betonnen plafond zoals aanwezig in het digitale domein zorgt voor fikse bulten op het hoofd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
19-4-2013 09:32
Ik ben het verder helemaal met je eens, maar het lijkt me niet onlogisch om aan de analoge signalen te refereren bij een analoog-in/analoog-uit processor?
Niet goed, wel hard!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
19-4-2013 11:15

bomdes schreef:

Dat een Behringer niet onderdoet voor een Driverack PA(+) is niet vreemd, de instap DBX is niets om over naar huis te schrijven. Een Driverack 4800 is een heel ander verhaal.
Je trekt nu wel een beetje mijn uitspraak uit zijn verband...ik zeg niet, dat de behringer en de dbx gelijkwaardig waren, noch dat de dbx en de digisynthetic gelijkwaardig waren.

Ik zeg, dat dat mijn referentiekader is en deze processoren minimaal gelijkwaardig presteren. Omdat ik geen verdere referenties op mijn eigen apparatuur heb, kan ik dus niet zeggen of ze bijvoorbeeld gelijkwaardig presteren als een veel duurdere processor.
I am a TimeDriver!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
19-4-2013 11:43

joepurlings schreef:

Ik ben het verder helemaal met je eens, maar het lijkt me niet onlogisch om aan de analoge signalen te refereren bij een analoog-in/analoog-uit processor?
Extern zeker (we doen ook niet anders, sinds de introductie van A/D en D/A converters). Intern (dus in het digitale domein) lijkt het me onzinnig om te blijven refereren aan wat het signaal ooit was. Dat werkt alleen maar verwarrend (omdat je dan weer onnodig gaat nadenken over gain en headroom met alle bijbehorende kans op rekenfouten e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)