Forum > Licht

Vergelijking: Led par 56 short, Compact tri led & Conventionele Par 56

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
21-2-2013 16:42
2 x bewerkt. Laatst door Marc Ebbers op 22-2-2013 14:34
Ik wilde altijd al een keer de vergelijking maken tussen bovenstaande lampen.
Afgelopen dinsdag, tijd gevonden en eens wat foto's geschoten.

In samenwerking met Jeba Light (Jeroen Bastiaans), heb ik diverse vergelijkingen gedaan. (Nogmaals bedankt voor de Hulp en ingebrachte materialen!)

Wellicht dat deze foto's voor jullie ook interessant zijn:
www.rookmachineverhuur.nl/ledtest.php

Er zijn meerdere tests en foto's gemaakt, op bovenstaande pagina zie je de eerste resultaten.
Afhankelijk van mijn tijd zal ik wellicht nog meer foto's uploaden.

Test setting:
-Camera op statief, toch is de positie nog een klein beetje veranderd zagen we na het bekijken van de foto's
-Sluitertijd van 1/2 seconden
-Spot op vaste positie ten op zichte van de muur.

Conclusie:

Compact Tri led is qua output te vergelijken met een Par 56 mfl van 300 watt.
Reikt zelfs bij sommige kleuren verder dan een Par 56 mfl van 300 watt. De Showtec led par, lijkt het op de muur leuk te doen maar zodra er afstand overbrugt moet worden houd het op, maximaal bereik is: 4 a 5 Meter, terwijl de Compact Tri led de 8 tot 10 Meter wel haalt.

Er zit overigens een verschil tussen afstanden halen en spots toepassen voor een bepaalde afstand.
Focus on the customer and the rest will follow.
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
21-2-2013 18:15
Nuttige test! Zet de volgende keer je camera op handmatig / manual! Nu staat de sluitertijd wel vast, maar het diafragma wordt nog steeds door de camera bepaald. Hierdoor zijn sommige foto's niet eerlijk vergelijkbaar.
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
21-2-2013 23:21
Weer wat geleerd! Wellicht dat er nog een vervolg komt, dan zullen we daar zeker gebruik van maken.
Focus on the customer and the rest will follow.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
21-2-2013 23:41

Marc Ebbers schreef:

Conclusie:

Compact Tri led is qua output te vergelijken met een Par 56 mfl van 300 watt.
Vind je? Ik vind de tri led toch duidelijk de winnaar. Intensere kleuren, een stuk feller, zeker op een afstandje vanwege de strakkere bundel.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 694
22-2-2013 08:52
Mijn mening: Triled rules!

Bundel van de triled is strakker, geen storend "leklicht" beneden zoals bij de ouderwetse gloeipar, en bij wit nauwelijks rode en groene vlekken zoals bij de gewone ledpar.
Oke, de triled is veruit het duurste van de drie, maar voor mij toch ook de duidelijke winnaar!
Alleen van het het uiterlijk wordt ik niet echt vrolijk, de ouderwetse par56 stijl vind ik persoonlijk toch wat toevoegen.

Dit vind ik nou een goede 1op1 vergelijkingsmethode! dank hiervoor happy :)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 13459
22-2-2013 09:15

Soundpower schreef:

Alleen van het het uiterlijk wordt ik niet echt vrolijk, de ouderwetse par56 stijl vind ik persoonlijk toch wat toevoegen.
Dat uiterlijk zie je niets van in het donker (waar het ding gebruikt wordt). Datzelfde uiterlijk dank je op z'n knieën aan het einde van de avond tijdens het inladen (waar afmetingen en gewicht gaan tellen).

Is er dan niks boeiend? Zeker wel. Het ontbreken van de toeter (volgens sommigen een belangrijk cosmetisch iets) zorgt er helaas voor dat het eenvoudiger is om recht in de lichtbron op te kijken (en dat is in veel situaties vervelend). Tijd voor een opvouwbare toeter die bij gebruik voor de ledpar geplaatst kan worden en bij transport mooi compact opgevouwen weggeborgen kan worden.

Overigens heeft een korte reguliere par dit inkijk-probleem ook (dus alleen een lange par is in dit geval in het voordeel ten opzichte van de huidige pannenkoeken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-2-2013 10:16
Persoonlijk vind ik het ook wat minder mooi dat je 7 lichtpunten per spot hebt in plaats van 1 zoals bij ouderwetse parren. Maar goed, daar gaat het toch naar toe en ook bij pro evenementen zie je dat soort spots (en moving heads met triled techniek) steeds vaker terugkomen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
22-2-2013 10:19
De uitslag van het groen is naar mijn mening beetje gek..
Heb je daar toevallig verklaring voor?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2053
22-2-2013 10:32
Kijk, hier hebben we tenminste wat aan. Goede test!
Wel zie ik in je foto's wat verschillen in afstand van je camera tot de muur (de goot varieert in lengte op je foto)

Een spreidingstest lijkt me ook interessant, heb je die ook gedaan?
Alle lampen naast elkaar opgesteld op 10 meter van een witte (en zwarte) muur bijvoorbeeld.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
22-2-2013 11:19
De Tri-led zou je inderdaad kunnen omschrijven als de grote winnaar, ik bedoel in ieder geval dat de TRi-led zeker niet onder doet ten opzichte van de conventionele PAR-56 (300 w MFL) / zelfs iets beter zijn.

Verklaring voor het groen durf ik zo niet te geven, wellicht dat de Camara toch enigszins een vertekend beeld geeft van het groen. De tri-lid was beduidend feller echter komt dit bij de groene kleur niet naar voren.

Spreidingstest op een witte muur is ook gedaan, echter hadden we niet de mogelijkheid om de camera er recht voor te krijgen (te kleine ruimte)
Vandaar dat er is besloten om deze niet te posten, dit is een meer rommelige foto. (op aanvraag wel beschikbaar, stuur me even een PB).

Momenteel zijn er plannen om een tweede, meer uitgebreidere test te doen met meerdere lampen (tenminste ik heb er een aantal op het oog welke ik er graag nog bij zou willen hebben) en een witte backdrop als achtergrond.

Tijdens z'on eerste test kom je er al snel achter dat er een aantal dingen verbeterd kunnen worden/ achteraf gezien net even wat beter konden.
Focus on the customer and the rest will follow.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)