Forum > Algemeen Forum

Verzekeringen

(92 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2053
9-1-2013 09:52
Onlangs een nieuwe aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
Deze stelt in haar voorwaarden dat alle apparatuur welke in verhuur is, conform de voorschriften van de fabrikant, periodiek gecontroleerd moet worden, minimaal 1 x per jaar.
De controle en eventuele aanpassingen moeten worden vastgelegd in een logboek.

Doen jullie dit ook allemaal netjes?
Waaruit bestaat het logboek?
Controleren jullie ook jaarlijks alle kabels? (Een kortsluiting kan immers brand veroorzaken)
En waaruit bestaat deze controle? Je staat op klus en het werkt nog, dus dat schrijven we in een schriftje?
Daarmee moet wel ieder item met een uniek nummer zijn vastgelegd (serienr ofzo).

Ben benieuwd.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
9-1-2013 13:19

Frank76 schreef:

Onlangs een nieuwe aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
Deze stelt in haar voorwaarden dat alle apparatuur welke in verhuur is, conform de voorschriften van de fabrikant, periodiek gecontroleerd moet worden, minimaal 1 x per jaar.
De controle en eventuele aanpassingen moeten worden vastgelegd in een logboek.

Doen jullie dit ook allemaal netjes?
Lijkt mij wel, onderhoud van en controle op werking apparatuur is essentieel voor je bedrijf. Anders kun je blijven rennen als je op klus staat met defecte, niet werkende spullen. Vastleggen in een logboek doen wij niet maar wel een stickertje op apparaat met controle datum en initialen uitvoerende medewerker.

Frank76 schreef:

Controleren jullie ook jaarlijks alle kabels? (Een kortsluiting kan immers brand veroorzaken)
Nee, eigenlijk niet. Altijd voldoende mee en bij defect knoop erin voor als we terug in magazijn zijn. Wel goed punt met oog op mogelijke kortsluiting (en gevolg brand) om dit bij ons in te gaan voeren.

Frank76 schreef:

En waaruit bestaat deze controle? Je staat op klus en het werkt nog, dus dat schrijven we in een schriftje?
Nee, open maken en o.a. stof verwijderen, interne visuele inspectie of kabels netjes in connectoren zitten, componenten geen slijtage sporen vertonen, etc.

Frank76 schreef:

Daarmee moet wel ieder item met een uniek nummer zijn vastgelegd (serienr ofzo).
Wij hebben inderdaad de serienummers vastgelegd, kan ook handig zijn bij ontvreemding.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2053
9-1-2013 13:31
Een controle is natuurlijk niet zaligmakend. Denk dat vooral grote bedrijven dit wel doen vanuit een ISO certificering.
Wij hebben nooit bewust alles periodiek gecontroleerd, maar hebben ook nooit problemen gehad op locatie.
Lampen testen in de opslag lijkt me tamelijk zinloos. Door transport of stoten bij het inhangen kan immers alsnog je lamp sneuvelen. Altijd zorgen voor reserve lampen als je onderweg gaat.
Alle actief gekoelde zaken worden wel regelmatig stofvrij gemaakt en mechanische zaken gesmeerd. Maar dat leggen we tot op heden niet vast.
Wat betreft kabels, als ik vandaag een kabel controleer (hoe dan toch? Vraag ligt bij de verzekeraar. Is optisch voldoende of moet je de doorslag laten meten, jaarlijks?) kan hij morgen door iemand worden geplet onder een stoel en alsnog sluiting veroorzaken.
Bij onvoldoende beveiliging in je speakers kan zelfs een speakerkabel (of 100 volt) voor een risico zorgen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
9-1-2013 13:46

Frank76 schreef:

Lampen testen in de opslag lijkt me tamelijk zinloos. Door transport of stoten bij het inhangen kan immers alsnog je lamp sneuvelen. Altijd zorgen voor reserve lampen als je onderweg gaat.
Lijkt mij ook niet nuttig en niet relevant i.v.m. de door jouw genoemde redenen. Denk ook niet dat je verzekering doelt op de "peertjes" die jij erin schroeft maar op apparaten en het onderhoud hiervan.

Frank76 schreef:

Wat betreft kabels, als ik vandaag een kabel controleer (hoe dan toch? Vraag ligt bij de verzekeraar. Is optisch voldoende of moet je de doorslag laten meten, jaarlijks?) kan hij morgen door iemand worden geplet onder een stoel en alsnog sluiting veroorzaken.
Goede vraag, ben benieuwd naar het antwoord van de maatschappij voordat wij dit gaan toevoegen aan onze onderhoudswerkzaamheden.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 13459
9-1-2013 13:54

Frank76 schreef:

Lampen testen in de opslag lijkt me tamelijk zinloos. Door transport of stoten bij het inhangen kan immers alsnog je lamp sneuvelen. Altijd zorgen voor reserve lampen als je onderweg gaat.
Zie het meer dat ook hier de bekabeling e.d. intern nagelopen wordt (periodiek).

Kabels: Sowieso periodiek op het oog controleren (maar stekkers uit elkaar klauwen om te kijken of de draadjes er nog goed in zitten gaat me te ver). Uiteraard worden de kabels gemaakt volgens de regels der kunst (adereindhulsjes en een goede tang; waar van toepassing).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2053
9-1-2013 14:15
Intern nalopen van alle lampen is ook nogal een karwei. Wie trekt er nu periodiek alle parren open?

Bij een aannemer waar ik in een vorig leven gewerkt heb, moesten alle elektrische apparaten volledig worden doorgemeten met een testapparaat. Ook alle verlengkabels en bouwlampen. Netjes een sticker erop en rapporten uitgedraaid in de map.
Daar zat iemand die er de helft van de week voor nodig had om dit bij te houden.
Dan spreek je inderdaad over elektrische doorslag, aarding etc.
Ben dus wel benieuwd naar de mening van de verzekeraar.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 283
9-1-2013 15:38
Bij veel bedrijven word inderdaad jaarlijks de elektrische handgereedschappen en verlengkabels gecontroleerd voor NEN 3140.
Door een erkende keurmeester worden ze dan getest op diverse punten waaronder optisch en isolatieweerstand.
Dit zal de verzekering waarschijnlijk ook bedoelen, verwacht niet dat het voldoende is als je zelf jaarlijks "ok" erachter zet
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
9-1-2013 15:51
Bij welke verzekering zit je als ik vragen mag? en tot hoeveel euro heb je je laten dekken?
Focus on the customer and the rest will follow.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2053
9-1-2013 16:02
Gaat om een aansprakelijkheidsverzekering van Aegon, tot 1,25 mln per aanspraak met een max van 2,5 mln per jaar.
De kosten van de verzekering valt mee, maar als je alles moet aanbieden voor een NEN keuring, dan ben je nog niet jarig.
Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst. Tussenpersoon is ermee aan de slag.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
9-1-2013 17:26
Ik zal 'ns opzoeken wat NN hierover heeft staan...
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)