Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 319 van 369)
Moderator(s): Dré
Paultje235Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2012
Laatste: 20-7-2015
Berichten: 11
10-10-2012 12:29
Goedendag, ik heb een rollingbox staan van lampo incl. besturing een 24 par 36 obx ivm plaatsgebrek wil ik hem verkopen weet iemand wat ik ervoor kan vragen?

Alvast bedankt JP
YES een lampo rollingbox 16 is van mij!!
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
10-10-2012 12:58
Hangt van de staat, uitvoering en dergelijken af.
Prijzen zijn tegenwoordig niet voorspelbaar.

Vraag is eigenlijk meer: wat wil je er voor hebben?
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
10-10-2012 13:25

goingdownsouth schreef:

Mijn vraag: weet iemand hoe zo'n wiel zijn juiste positie vind in casu op het juiste moment stopt of geremd wordt.

Wanneer de stroom van de spot af is draait het wiel vrij. mwanneer gevoed, gaat het draaien niet echt en moet je hem door weerstanden heen duwen.

Natuurlijk dus de volgende vraag hoe hier de afstelling te maken.
Probleem het wiel verloopt zo nu en dan een sprong[etjt], niet te voorspellen, het wiel start licht haperend op. Zijn broertjes in de andere drie spots gaan 100%.
dit zijn stappen motoren, deze maken zoals de naam al zegt stapjes, deze stapjes zijn constant. Ik neem aan dat bij het opstarten van het licht effect alle motoren naar het eindpunt draaien, waar ze dus niet verder kunnen, en dit dan het nul punt is. Door het aantal verplaatste stappen te tellen weet hij waar hij is.

Als dit verloopt komt dat waarschijnlijk omdat ie niet vrij loopt, of dat de aansturing van de stappen motor niet ok is, waardoor hij soms denkt een stap te maken maar in werkelijkheid niets doet.

De reden dat je ze niet makkelijk kunt draaien als ie aanstaat komt omdat de stappen motoren dan bekrachticht zijn, om te voorkomen dat er iets verdraaid.
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
10-10-2012 15:10
Kan ook zijn dat hij zijn nulpunt vindt door middel van een magneetcontact aan het gobowiel/kleurenwiel. Als de magneet of de sensor die de magneet detecteert niet op de (juiste) plaats zitten vindt hij zijn nul-punt ook niet goed.
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
10-10-2012 21:31
@Hans & Lunt.
Dank voor julie reactie. Volgens mij zijn het stappen motoren, ze gaan inderdaad van de werkstand terug naar hun nul stand dus witlicht. Als je een scène aanroept verschijnt deze via witte start, en in de overgang naar een volgende scene, zit er altijd wit in de overgang.
Het euvel is een overgang waarbij het wiel ergens halverwege stopt en niet in de nulstand. Het beeld is dan kleurA en een stuk van kleur B, en deze verdraaiing blijft ook bij volgende stappen.
Dus eenmaal fout, verdwijnt de fout niet bij een volgend stand of scene.
Ik verdraai het wiel dan met de hand, totdat de kleur weer overeenkomt met de rest van de spots. Dan gaat het weer een tijdje goed
Het kan te maken hebben met de sturing, de spots [motoren zijn heel gevoelig voor fouten of dubieuze info]
Dit nav "de stappen"
Als je op de foto van het wiel kijkt, zie je onderin een wit geleidertje waar het wiel doorloopt. Tevens zit daar ook een U vormig, koolborstel achtig geval, waar draden,[stuur?]signalen, vandaan, of naartoe gaan.
Een magnetisch punt op het wiel heb ik niet gevonden
Toch was het ook mijn eerste reactie, dat daar een signaalgever zit. Of een electromagnetisch remveld genereerd wordt, wanneer de stappen geteld zijn, en de kleur dus gedefineerd, ingesteld wordt om het wiel ,mede?, te stoppen.
Ik denk, dat julie inbreng , mij weer een "stap" verder gebracht hebben. Ik kan nu wel alles gaan slopen, ik wil wel eerst weten en begrijpen wat ik ga doen, er is niks te vinden op internet, of op MP of EBay. Ik ben dus zuinig op wat ik heb.
Ik hoop dat jullie nog even willen meedenken.
Groet
Ben
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
10-10-2012 22:27
Het zwarte poortje detecteert zeer waarschijnlijk het o-punt als je de apparaten aan zet. Op de foto is het echter moeilijk te zien.

Is het witte wieltje puur geleiding voor het kleurenwiel of zit hier ook een "poortje" op?

Dit zijn trouwens Tas Versicolore's, niet echt vintage (heeft al DMX) maar al wel wat ouder. Is nog wel wat over te vinden op google.

OVerigens waren er al eerder analoog gestuurde scans.

Natuurlijk wel leuk dat deze beestjes een baasje hebben gevonden die ze aan de gang houdt.
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
11-10-2012 01:34
@ Jurrie, de witte rondjes zijn, waarschijnlijk van teflon, geleiders, geleiders.[ik maak morgen een betere foto, hoop ik :)]
De discussie is, waar reageert het poortje op?, er geen zichtbare markers op het wiel.
Een 2e vraag is: kan dit poortje ook een magnetisch remveld creeeren, waarbij de stappenmoter door vanuit zijn"in rust" stand, zijn positie bepaald door de stappen te tellen.
Ik heb al een paar maal het net afgespeurd, wel 2 sites gevonden met een foto en een melding dat ze bestaan, gevonden.
Ik heb TAS een mailtje gestuurd met het verzoek om info. Netjes een antwoord terug, dat de vraag aan engineering was doorgestuurd,daarna bleef het stil.TAS heeft meerdere toneelspots gebouwd, en ook een mooie DMX controller, maar over de Versi Colore 250 niks technisch te vinden.Mocht jij nog wat vinden een copie van de link zou al mooi zijn.
Ik ben er nog niet uit.
Ik wacht wel nog even met demontage tot ik, zo mogelijk met jullie hulp, wat meer weet.
Tot horens en nog dank
Ben
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
11-10-2012 10:14

goingdownsouth schreef:

@ Jurrie, de witte rondjes zijn, waarschijnlijk van teflon, geleiders, geleiders.[ik maak morgen een betere foto, hoop ik :)]
De discussie is, waar reageert het poortje op?, er geen zichtbare markers op het wiel.
Volgens mij zie ik de uitsparingen gewoon in de wielen zitten (en in dat geval is het dus een optische sensor). Duidelijke foto's kunnen helpen om uitsluitsel te geven.

Overigens is het wel de bedoeling dat je thumbnails maakt van de foto's (en dan via de thumbs linkt naar de grote foto's). Nu heb je gewoon de grote (best grote) foto's op het forum geplempt (wellicht in de veronderstelling dat de hier geldende regels niet van toepassing waren of niet gelezen hoefden te worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
11-10-2012 19:14
Ja hr Dré, dat klopt dus, ik zag vanmorgen het sleufje in het wiel, dus nu verder hoe dit goed te laten werken?
Overigens heb ik de foto's naar mijn beste kunnen op het forum geplaatst. Maar ok, ik zal er volgens de regels, welke ik inderdaad nog niet gelezen had, een link voor creeëren.Waarvan acte,
Dank voor je reactie
gr
Ben
Ik zal een detail foto proberen te maken.
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
11-10-2012 20:01
Hallo, een lijntje naar een foto, waarop alles duidelijk te zien is
i49.tinypic.com/dy3x9z.jpg foto van de uitsparingen in de wielen samen met de sensors
Wel dit is het resultaat van onze naspeuringen. het ziet er gezond uit, of kan ik de sensoren ongestraft demonteren en schoonmaken!
gr
Ben

Terug naar forum Reageer (zonder quote)