Forum > Geluid

Verloop kabel naar monitor

(113 reacties. Pagina 12 van 12)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
14-8-2012 09:12
@Tom: Excuses, die zin had ik even helemaal gemist omdat die in de alinea ervoor stond.

Anyway, ik heb het even opgezocht. Bij die Procab hangt L en R gewoon keihard aan elkaar. Mijns inziens niet netjes om op doorgaans vrij lage uitgangsimpedantie van je mixer te vertrouwen om te functioneren als sommatieweerstanden.

Netjes zou dus zijn om tussen de + van elke RCA en het punt waar je ze samenvoegt op Pin 2 van de XLR een weerstandje te zetten. (je hebt er dus 2 nodig)
Vaak worden 10k weerstanden gebruikt, maar dat zou je eventueel kunnen verminderen. (trade-off: minder mooie summing, betere uitgangsimpedantie na je summing)

Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was overwegen om meteen voor de gebalanceerde oplossing te gaan die Dré eerder genoemd heeft (de DAP stagecube + een kabeltje om gebalanceerd te summen), aangezien ik de indruk heb dat je niet echt een knutselaar bent. wink ;) Kost wat meer, maar je weet wel zeker dat je daarmee klaar bent en de beste oplossing in huis hebt.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
14-8-2012 17:20
Mmm... het knutselen op zich is niet het probleem. ik ben handig genoeg met kabel en soldeerbout. alleen heb ik niet de technische kennis van weerstanden, enz... om dit zelf te fabriceren.

Ik weet dus best hoe een XLR er vanbinnen uitziet (heb al mijn kabels zelf gesoldeerd) alleen is dit best iets anders. reden waarom ik dus ook even hier om raad kom vragen.
Persoonlijk zou ik liever voor het ongebalanceerd verloopje willen gaan, omwille van het feit dat het op de korte afstand dat ik hem dan nodig heb, er geen behoefte is aan een gebalanceerd signaal (kwaliteit zal zeker aanvaardbaar blijven), maar vooral eigenlijk om de voeding van die stage cube. Ik probeer nu net alle losse kabels zoveel als mogelijk weg te werken en dan krijg ik er een transfovoeding bij die er dan los zal gaan bijliggen...

Een weerstandje halen hier bij de lokale electroboer is geen probleem (als ik de juiste kenmerken van jullie krijg? shut up :X ), maar het is mij nog niet geheel duidelijk waar ik hem (of hen) moet tussen solderen...
Kan iemand mij dat nog wat duidelijker maken? Is het in de XLR dat ik hem/hen er moet tussensolderen? Of is het in de rca's?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 1593
14-8-2012 18:08
In de rcas 1 kOhm in serie met signaal, ground direct.
In de male xlr beide signaal aders op pin 2, beide grounds aan pin 3 en 100 Ohm tussen pin 1 en 3.
Dit moet problemen met groundloops voorkomen.
't is maar een hobby...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
14-8-2012 23:21
Zonet beide opties besteld: eentje voor de zekerheid en eentje om te knutselen! laugh :D
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)