Forum > Geluid

Verloop kabel naar monitor

(113 reacties. Pagina 11 van 12)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
13-8-2012 09:38
Verloopkabel (2 x tulp male naar 2 x 3P XLR male) kan natuurlijk (maar boel blijft ongebalanceerd). Netter is een converter die het ongebalanceerde signaal omzet naar een gebalanceerd signaal (stereo uitgevoerd uiteraard). De DAP Stage Cube SC 13 doet precies dat (en kan, indien nodig, ook nog eens andersom gebruikt worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
13-8-2012 10:22
Maar dat kastje stuurt wederom stereo uit, waardoor je alsnog maar 1 kant hebt van het signaal i.p.v. links+rechts op 1 xlr.
Waar zit de cut op dit apparaat?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
13-8-2012 10:36
Hoe je het ook doet, ik begrijp van de op dat er maar een box staat, en die zal nooit stereo worden.
Daar heb je een tweede voor nodig.

Wil je met één box aan de gang,
en de op wil beide kanalen horen in die ene box, dan is het toch niet zo moeilijk?

Gebalanceerd is op zo'n korte afstand amper nodig.
De monitor uit van een mixer heeft zijn eigen versterkertje, dus daar kan je de kanalen zonder dat je de rest beïnvloed meestal prima van samen voegen. Als je het helemaal netjes wilt doen zet je er nog een weerstandje tussen.

Hiervoor maken we een kabel met aan één kant twee rca parallel, en aan de XLR kant maak je de signaal kabel van de rca op pin 2, en de massa van de rca kabels zet je aan pin 1, en je verbind pin 1 met pin 3.
klaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
13-8-2012 10:43
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-8-2012 10:45

Victor Junior schreef:

Maar dat kastje stuurt wederom stereo uit, waardoor je alsnog maar 1 kant hebt van het signaal i.p.v. links+rechts op 1 xlr.
Aaah, niet gezien, sorry.

Verloopje maken dat van de Ene XLR uitgang van bovenstaande kastje Pin-2 pakt en van de andere XLR uitgang Pin-3 pakt. Pin-1 mag je zelf kiezen van welke je die neemt.

Bijvoorbeeld met Deze kabel (kan zijn dat je bij de ene stekker Pin-2 verbinding weg moet halen en bij de andere de Pin-3 verbinding).

Hoppa... Mono en nog steeds gebalanceerd.

Simpelweg mono sommeren kan ook, met dit verloopje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VincentsmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
Berichten: 133
13-8-2012 10:45
Welke weerstand komt daar tussen? En waarom?
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
13-8-2012 21:55

Dré schreef:

Bijvoorbeeld met Deze kabel (kan zijn dat je bij de ene stekker Pin-2 verbinding weg moet halen en bij de andere de Pin-3 verbinding).

Hoppa... Mono en nog steeds gebalanceerd.
Bovenstaande lijkt mij inderdaad waar ik naar zocht. dus als ik het goed begrijp (want ik moet van 2X cinch naar 1 x XLR), koop ik dan bovenstaand verloopje, haal ik de 2 XLR's aan de ene zijde eraf en vervang ik die door 2 RCA's, waarbij ik de ene rca aansluit met de aarding en de ene signaalkabel, en de andere rca sluit ik dan aan met de aarding en de andere kleur signaalkabel...

Heb ik het dan goed? krijg ik dan het volledige muziekbeeld door die ene monitorbox?

Alvast bedankt aan iedereen om mee te denken...!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
13-8-2012 22:29
joh wat moeilijk allemaal, de juiste kabel staat kant en klaar in de webshop shut up :X

alleen even controleren of hij is gesoldeerd volgens mijn eerder aangegeven schema.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-8-2012 22:29
Nee, dat gaat niet werken. (dan krijg je alleen het verschil tussen links en rechts te horen en dat is niet wat je wilt)

Eerst moet je bepalen of je gebalanceerd of ongebalanceerd wilt gaan werken. Voor beide staat de oplossing genoemd in Dré's posts. (In het geval van ongebalanceerd had ik in plaats van het verloopplugje overigens zelf een kabeltje gefabriceerd, ik ben niet zo'n fan van verloopplugjes.)

[EDIT: Of uiteraard die kabel die Tom noemt nemen! Maarre Tom, vergeet je in jouw beschrijving niet een paar sommeerweerstanden? Klinkt alsof je 2 outputs direct aan elkaar hangt. Das niet zo lief voor je opamps. wink ;) ]
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
13-8-2012 23:00

René Eppink schreef:

[EDIT: Of uiteraard die kabel die Tom noemt nemen! Maarre Tom, vergeet je in jouw beschrijving niet een paar sommeerweerstanden? Klinkt alsof je 2 outputs direct aan elkaar hangt. Das niet zo lief voor je opamps. wink ;) ]
Mag ik uit je opmerking leren dat de kabel die Tom aangeeft zoals te koop werkt voor mij? Of moet daar ook nog aan aangepast worden? (2e deel van je opmerking hierboven is mij niet duidelijk, vandaar mijn vraag...)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
14-8-2012 07:38

René Eppink schreef:

[EDIT: Of uiteraard die kabel die Tom noemt nemen! Maarre Tom, vergeet je in jouw beschrijving niet een paar sommeerweerstanden? Klinkt alsof je 2 outputs direct aan elkaar hangt. Das niet zo lief voor je opamps. wink ;) ]
Wat ik dan ook aangaf in de verwijzing mijn eerdere post te lezen.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)