Forum > Algemeen Forum

Tip voor het bouwen van een LED discobar

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
13-1-2011 21:25
Ik ben al 10 jaar actief in het klank en licht gebeuren en heb besloten om een volledig discobarmeubel te maken. Hoe zie ik het voor me? Graag plaats om twee technics en een standaard pioneer djm800 te plaatsen. En drie in de hoogte verstelbare statieven om 2 table top cd spelers (pioneer cdj1000 ed, denon dns 3700, enz) en een laptop te kunnen plaatsen. Vooraan had ik een idee om met led verlichting te werken, wel indirect, zodat de voorzijde een witte plexi zou moeten zijn. Het meubel zelf zou ik op vier wielen plaatsen, omwille van transport. Ik had gedacht om een volledig stalen, inox, alu, frame te laten maken en traanplaat te gebruiken als tafel voor de menger en dergelijke.

Wie kan mij tips, richtlijnen en andere nuttige informatie bezorgen. Zowel foto's als ervaringen zouden voor mij zeer nuttig zijn. Ook andere ideetjes die interresant zijn, zijn voor mij een grote hulp.

Misschien nog wat nuttige informatie.

Vervoer is een Ford Transit, dus dit zou geen enkel probleem moeten vormen. Ook had ik graag het meubel kunnen inklappen. Hoe zie ik het? Het tafeldeel waar menger en dergelijke op komt, zou naar beneden moeten kunnen, zodat de zijkant ook nog naar binnen geklapt kunnen worden. Steunen voor de cd spelers en laptop zouden dus bovenaan aan het frame zelf moeten hangen.

Ik zou er vier wielen willen onder plaatsen, zodat ik niet telkens het geheel moet inklappen.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Mvg Tim
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
13-1-2011 22:45
Altijd leuke projecten happy :)
Ik denk dat het sowieso handig is om alleen het mengpaneel vast in te bouwen.
niet der rest anders moet je steeds afbouwen als het los weg gaat.

Tevens zou ik ook powercon voor de lichten er op zetten met een lus.
Gewoon een schotel aan de achterkant met xlr uit en powercon paneeltje.

Hoop dat je er wat mee kan!

Nathan
?Quote?
Dj sonicStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 80
10-2-2011 11:20
Hey,

Omdat ik geen onnodig nieuw topic wil openen en ik waarschijnlijk je wel wat informatie kan geven zal ik mijn projectje maar ook eventjes posten.

Het ontworpen meubel moest aan de volgende eisen voldoen:
-Pioneer setjes in FC op tafelblad kunnen zetten, of technics + djm setje met eventueel 2 statieven voor de CDJ's
-Afbouwebaar in kleine stukken: Moet in een twingo passen met de rest van materiaal: 2 speakers, versterkerkist, monitor, statieven, 4 scanners, Pioneer setje.
-Leuk strak wit design met LED
-DMX aanstuurbaar
-DRAAGBAAR (en niet verrijdbaar)

Resultaat:
Een meubel bestaande uit 4 banden die op zich opgebouwd zijn uit 2 stukken. Elke band heeft 4 LED secties, die in totaal een 4x4 matrix vormen. Momenteel heb ik nog geen echte foto van het meubel in stukken, enkel van het complete meubel. Opbouwen gebeurt onder de 10 minuten. Het meubel moet nu nog wit geschilderd worden en de LED's moeten nog worden ingebouwd. Ook moet ik nog mijn laptop en CD map standje bouwen. (Komen op het einde van elke band, of anders gezegd de voorste poot aan de kant van de DJ)

Materiaal:
-Zweet en wat handigheid. (De CNC op school mag niet meer voor privé doeleinden worden gebruikt, dus moest alles met de hand)
-10m Led strip
-12v 15A Voeding
-DMX for all 16RGB LED driver
-DMX nano usb pc interface
-Stekkers: MIC 8pin's
-Kabel 20m
-Bouten en vlindermoeren
-2mm plexi acryl wit
-Verf

Foto's: van 3D model, prototype tot constructie. Nu is de structuur af en gebeurt de afwerking.
foto's Discobar
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
10-2-2011 12:23
Dat ziet er heel sjiek uit! Mooi hoor!
ben je niet bang dat op elke boog een lading glaswerk komt te staan.... shocked 8O
Alles komt goed....
Dj sonicStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 80
10-2-2011 12:31
De boog is maar 5,5 a 6 cm breed, dit is dus niet meteen heel uitnodigend wink ;) Eventueel dacht ik aan een balkje of boord er op te zetten om mensen af te raden om daar hun glas op te zetten.
Ik denk dat ik een soort schuin afdek plaatje zal maken die ook tevens de LED verlichting voor de Gear zal inhouden.

Iemand wat tips?

Of stickertjes met erop?: "als het glas vol is dan drinkt de DJ het leeg" ;) "glas erop? Het vliegt naar je kop!"
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-2-2011 13:56
Geloof me, daar komen glazen op te staan. Ik heb voor onze meubels inmiddels schuine randen laten maken, zodat het simpelweg niet meer mogelijk is om er glazen op te zetten. Stickers heeft denk ik geen enkele zin, mensen kijken amper als ze hun glas erop gooien (anders zouden ze toch ook wel zien dat er een hele hoop apparatuur staat en dat dit wellicht niet de slimste plek is om een glas neer te zetten...)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Mathijs_promixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 30-5-2017
Berichten: 201
10-2-2011 15:10
Je maakt een glazen flightcase. -> Alle glazen die ze daar neerzetten pak je eraf en stop je achter je in je glazencase. -> Thuis was je ze af en heb je een nieuwe collectie glazen laugh :D
Dj sonicStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 80
11-2-2011 01:08

YourLiVe schreef:

Geloof me, daar komen glazen op te staan. Ik heb voor onze meubels inmiddels schuine randen laten maken, zodat het simpelweg niet meer mogelijk is om er glazen op te zetten. Stickers heeft denk ik geen enkele zin, mensen kijken amper als ze hun glas erop gooien (anders zouden ze toch ook wel zien dat er een hele hoop apparatuur staat en dat dit wellicht niet de slimste plek is om een glas neer te zetten...)
Heb je een foto toevallig van dat randje? Zou een mooi latje (1.5cm hoog) al genoeg zijn om het oppevlak oneffen te krijgen en zo de mensen af te raden van dit te doen? Of zou ik beter een dunne witte hoge rand bouwen?

Ik was zoiezo nog van plan om zelf nog 3 plexi covertjes/kapje te maken om telkens voor een CDJ of DJM te zetten, zodat ik ze ook kan meenemen als ik op verplaatsing ben zonder meubel.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
11-2-2011 08:37
Ik heb nog geen foto's helaas. De randen die ik heb zijn vrij hoog (te hoog eigenlijk).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
11-2-2011 09:26

Mathijs_promix schreef:

Je maakt een glazen flightcase. -> Alle glazen die ze daar neerzetten pak je eraf en stop je achter je in je glazencase. -> Thuis was je ze af en heb je een nieuwe collectie glazen laugh :D
Zal de zaaleigenaar blij mee zijn :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)