Forum > Newbie Forum

Subs aansturen.. Welke versterker en hoe?

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
5-1-2011 18:28
Ik heb regelmatig met hardware van harman van doen en dus ook de hiqnet software op de laptop staan.

Hier zit de ook Driverack 4800 in, hier kon ik dus de settings mee lezen.

Ik snap alleen niet dat ze tunings maken voor een 4800, daar het twee uiterste qua prijs zijn.

JRX is instap en 4800 is hoogste segment.

Maar goed, sterkte met het inregelen van je set.
DPA 2011C - DPA 4099
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
28-1-2011 13:59
Het heeft even geduurd voordat ik alle hier gegeven adviezen in kon uitproberen. Nu ik dat gedaan heb een kleine update:

Ik ben uitgegaan van de instellingen zoals @rdreiers die heeft gegeven. Ik ben begonnen met het instellen van de Low- en Highpass filters. Na even uitzoeken hoe de DX26 werkt was het instellen zelf een fluitje van een cent.
Het resultaat viel me echter een beetje tegen. Met name het laag was deed erg weinig. Na het verhogen van de crossover frequentie van 80 Hz naar 160 Hz klonk het geheel een stuk beter. Bij de "recommended crossover settings" op de JBL site staat echter dat dit tussen de 80 en 100 Hz zou zijn. Heb ik gewoon geen besef van wat "goed" klinkt? Of is de optimale crossover frequentie van meer afhankelijk dan alleen de speakers? (Bijv. versterkers, ruimte e.d.)
En kan het kwaad om de crossover frequentie op 160 Hz te laten staan? Frequency response van de subs gaat tot 300 Hz..

@rdreiers:Ik in dit topic: www.new-line.nl/forum/read/?t=35331
dat het subsonic filter op de subs idealiter ergens tussen de 40 en de 45 Hz zou liggen. Dit zou ook meer overeen komen met de 55 Hz die JBL als ondergrens van de frequency response opgeeft.
Hoe ben jij bij die 38 Hz gekomen? is dit uit de tunings van JBL zelf?

Tot slot hebben we, aangezien de LEM binnenkort weer terug moet naar zijn rechtmatige eigenaar, besloten om de Behringer DCX2496 aan te schaffen.. Ben benieuwd hoe verschillend deze is in vergelijking met de LEM :)
blaat het niet dan schaapt het niet
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
4-2-2011 08:58
De settings die ik heb gemeld zijn die ik van jbl heb.
160 Hz voor een frondloaded sub kan nog net.
De top laat je deze dan ook hoger beginnen of heb je deze laten staan?
Nogmaals ik heb zelf dit zet niet, ik heb je alleen op weg willen helpen met de settings zoals jbl deze verzonnen heeft.
Vergeet niet dat ook deze sub (iedere sub trouwens) graag vermogen heeft.
De V3000 is het minste waar je mee mag komen.
Om dit set goed aan het gaan te krijgen moet je liefst met 2 x P1600aankomen.
Misschien moet je eens bij een collega in de buurt kijken om even twee amp's te lenen met voldoende vermogen.

Ik heb het idee dat de problemen die je nu nog hebt een vermogens kwestie is.
DPA 2011C - DPA 4099
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
4-2-2011 13:42
De toppen laat ik dan inderdaad ook vanaf 160Hz beginnen (dat is ook de bedoeling toch?)

Hmm ik dacht dat de V3000 (690W) voldoende vermogen kon leveren voor de subs (350W). Richtlijn is toch ongeveer 1.5 tot 2 keer het vermogen van je speakers? Of geldt dit niet voor subs?

2x P1600 zou dan 1 voor de toppen en 1 voor de subs zijn? Of voor elke sub één P1600 gebrugd?
Het plan is nog wel om op termijn een versterker (voor de subs) bij te kopen. De V3000 zal dan gebruikt worden voor de toppen. We zaten te denken in de volgende richting:
- Crown XLS 602 (maar waarschijnlijk liever de XLS 802 aangezien die 800W levert ipv 600 van de 602)
- Crown XLS 2000 (Hier ook liever de XLS 2500 dan denk ik? 775W tegenover 650)
- Synq 2K2 (maar dat is wellicht wat overkill qua vermogen..)

Maar andere suggesties zijn ook van harte welkom. Ik ben op zoek naar een bedrijf waar we verschillende amps kunnen vergelijken.. maar het valt nog niet mee om een bedrijf te vinden die veel opties heeft in dit prijssegment..

Bedankt voor je antwoord in iedergeval weer!
blaat het niet dan schaapt het niet

Terug naar forum Reageer (zonder quote)