Forum > Geluid

JBL JRX 118S opgeblazen :(

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
LJ PattieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2006
Laatste: 21-8-2009
Berichten: 10
7-4-2009 11:44
Goeiedag heren!

ik heb vorige week de JBL JRX 118s (2x) met een (op advies van f**dback shut up :X ) synq 2k2 amp gekocht, maar die zijn nu al opgeblazen angry hebben jullie misschien een idee wat de oorzaak daarvan zijn?

alvast bedank voor de reacties!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
7-4-2009 11:50
EQ instellingen, geen low-cut toegepast of gewoon domweg teveel vermogen erop gezet. Als ik zie dat de woofer 350W RMS bij 4 ohm doet, is 1100W misschien wat aan de grove kant. Zeker als je niet exact weet waar je mee bezig bent. En als ik je bericht zo lees, heb je volgens mij niet in de gaten gehad waar je mee bezig was.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
7-4-2009 12:12
Terug naar de winkel dus (en je tevens goed voor laten lichten)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-4-2009 13:27

Dré schreef:

Terug naar de winkel dus (en je tevens goed voor laten lichten)...
Alleen vraag ik me af of de genoemde winkel daarvoor de beste keus is...

Wat de vraag van de OP betreft: een goed subsonic filter dat de schadelijke superlage tonen verwijdert en een limiter die al te grote vermogens voorkomt lijken mij een goede eerste stap. Deze twee kan je gecombineerd vinden in een processor, die dan nog wel even vakkundig moet worden ingesteld (laat je daarbij helpen door iemand met verstand van zaken!).

Hoe heb je de subs nu aan je versterker hangen: zit er een equalizer tussen en hoe staat die ingesteld? Gebruik je een limiter? Hoe zijn de kasten gefilterd (actief/passief/instellingen)? Gebruik je deze Synq 1100 alleen voor deze subs of hangt er nog meer aan?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-4-2009 13:41

Victor schreef:

Alleen vraag ik me af of de genoemde winkel daarvoor de beste keus is...
Waarom niet, op advies is daar de versterker toch ook aangeschaft.

Martin.
kvm entertainment
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
7-4-2009 14:36

KVM schreef:

Victor schreef:

Alleen vraag ik me af of de genoemde winkel daarvoor de beste keus is...
Waarom niet, op advies is daar de versterker toch ook aangeschaft.

Martin.
Ja laugh :D en als je dan weet waar het advies vandaan komt weet ik al genoeg shocked 8O
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
7-4-2009 15:00
Maar dan nog, @ TS niet stiekem keihard lopen blazen tot in de vervorming?
Gebeurt natuurlijk niet zomaar dat de boel kapot gaat, zelf ook vaak genoeg achtelijk veel vermogen op een speaker gegooid(zonder processor etc.), maar nog nooit daarmee ``perongeluk`` gesloopt.
LJ PattieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2006
Laatste: 21-8-2009
Berichten: 10
7-4-2009 15:34
ik heb als volgt opgesteld:

cross over, Samson s2-way

1x Synq 2k2 > 2x JBL JRX 115
1x Synq 2k2 > 2x JBL JRX 118s

er zit geen filter in de 118s daarom hebben ze er een cross-over bij gedaan

ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood

ook het subsonic ( <30hz ) gedeelte was er uit gehaald doormiddel van een knopje aan de achterkant van de amp

alvast bedank voor reacties!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-4-2009 16:32

LJ Pattie schreef:

ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood
Dat is niet goed. Je versterkers kunnen veel vermogen leveren. Da's op zich prima, ik zet zelf gerust een versterker van 2x1200 Watt achter speakers die continu 350 Watt aankunnen. Gaat prima.

Maar als je versterker (dik!) in het rood komt krijgen de JBL's én vreselijk veel vermogen te verstouwen én veel vervorming. En die combinatie gaat (zoals je hebt gemerkt) niet goed.

Hoe kwam het dat de versterker INEENS dik in het rood ging? Draaide de dj de mixer ineens helemaal open, draaide hij er plotseling extreem veel laag in of is er een andere oorzaak? En hoe heb je toen het niveau teruggedraaid: op de mixer, op de crossover of op de versterker?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 24-2-2024
Berichten: 138
7-4-2009 16:59

Victor schreef:

LJ Pattie schreef:

ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood
Hoe kwam het dat de versterker INEENS dik in het rood ging? Draaide de dj de mixer ineens helemaal open, draaide hij er plotseling extreem veel laag in of is er een andere oorzaak? En hoe heb je toen het niveau teruggedraaid: op de mixer, op de crossover of op de versterker?
kijk ook eens critisch naar je bron. Had je een nette audio cd opstaan, of wellicht een gedownload mp3-tje? In die laatste zitten ook nog wel eens vieze artifacts

Terug naar forum Reageer (zonder quote)