Forum > Newbie Forum

Subs aansturen.. Welke versterker en hoe?

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
2-1-2011 13:44
Niet lang geleden hebben we onze geluidsset uitgebreid met twee Subs. We hebben nu het volgende qua apparatuur:
- 2x JBL JRX 115 Full range speaker
- 2x JBL JRX 118s Sub
- 1x American Audio V3001-Plus Versterker
- 1x Zelfbouw versterker. (Ongeveer 150 Watt volgend degene die hem gebouwd heeft)
- Behringer FBQ1502 Equalizer

Ik zit nu met een aantal aantal vragen, maar eerst even de situatie:

Het signaal gaat vanaf het mengpaneel naar de equalizer. De subs hebben we aangesloten op de Sub uitgang van de Equalizer. De Full range speakers zitten op de standaard uitgangen van de equalizer.
De set wordt voornamelijk gebruikt als Drive in. (muziek van cd/computer afspelen en hier en daar wat spraak)

1. Aangezien de Subs het meeste vermogen aankunnen hadden we de V3001 in eerste instantie op de Subs gezet en de zelfbouw versterker op het hoog. Hierbij viel het laag een beetje tegen. Om te testen hebben we toen de versterkers omgewisseld en met de zelfbouw versterker op het laag klonk dit een stuk beter. (Ben geen expert op gebied van geluid, maar het klonk warmer/voller/harder). Dit verbaasde ons nogal aangezien de V3001 veel meer vermogen kan leveren. We vermoeden dat dit komt doordat de zelfbouw versterker voorzien is van erg goede trafo's en flinke condensatoren. Nogmaals mijn kennis qua geluid is beperkt, dus kan dit de oorzaak zijn?
Eigenlijk willen we de zelfbouwversterker vervangen. Maar dan moet het natuurlijk wel iets toevoegen aan het geluid.
Iemand kwam met de suggestie van een Crown xls 602. Zou deze beter geschikt moeten zijn voor de subs dan de V3001?
Of zijn er (veel) betere alternatieven in ongeveer die prijsklasse?

2. Ik vraag me af het splitsen van laag en hoog door de equalizer ideaal is.. ik neem aan dat de equalizer niet "weet" of er een sub aangesloten is of niet en dus altijd het laag ook via de normale uitgangen weergeeft. Dit lijkt me niet echt de bedoeling toch?
Voor zo ver ik begrepen heb hebben we dan een crossover of processor nodig om het geluid netjes de kunnen scheiden.
Na even navragen kunnen we bij een bevriend licht-geluid bedrijf een LEM dx 26 plus lenen (en evt. kopen), dus die gaan we zeker uitproberen. Ik heb al redelijk wat rond zitten lezen over het gebruik van processors maar heb ook hierover nog wat vraagjes:
- Volgens de handleiding heeft de DX26 een preset voor "2WAY Stereo + 2 mono aux" Dit is toch de instelling die ik het makkelijkst als basis kan gebruiken? Wordt bij deze preset het hoog en laag al gescheiden? of moet dit zelf nog geregeld worden met de filters?
- De DX26 (en volgens mij ook de meeste andere processors) hebben een parametrische EQ (zowel op de in- als op de uitgangen). Hier zal ik mijn kennis nog wat bij moeten spijkeren, maar zou deze voor niet al te veeleisend gebruik voldoende moeten zijn? Of moeten we de Beheringen EQ (2x 15 bands) er nog naast houden? Het zou namelijk in de kosten schelen als we hem kunnen verkopen :)
- Zijn er verder nog dingen die ik absoluut moet weten over het gebruik van een processor? (links naar beginners info zijn ook van harte welkom!)

Dit waren de belangrijkste vragen waar ik momenteel mee zit. (sorry voor het wat lange verhaal..)
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen in deze ingewikkelde wereld!

Edwin
blaat het niet dan schaapt het niet
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
2-1-2011 18:30

zzzzzzzzzzzz schreef:

1. Aangezien de Subs het meeste vermogen aankunnen hadden we de V3001 in eerste instantie op de Subs gezet en de zelfbouw versterker op het hoog. Hierbij viel het laag een beetje tegen. Om te testen hebben we toen de versterkers omgewisseld en met de zelfbouw versterker op het laag klonk dit een stuk beter. (Ben geen expert op gebied van geluid, maar het klonk warmer/voller/harder). Dit verbaasde ons nogal aangezien de V3001 veel meer vermogen kan leveren. We vermoeden dat dit komt doordat de zelfbouw versterker voorzien is van erg goede trafo's en flinke condensatoren. Nogmaals mijn kennis qua geluid is beperkt, dus kan dit de oorzaak zijn?
Eigenlijk willen we de zelfbouwversterker vervangen. Maar dan moet het natuurlijk wel iets toevoegen aan het geluid.
Iemand kwam met de suggestie van een Crown xls 602. Zou deze beter geschikt moeten zijn voor de subs dan de V3001?
Of zijn er (veel) betere alternatieven in ongeveer die prijsklasse?
Beter is een ruim begrip natuurlijk. Ik heb nooit gewerkt met de V3001 dus kan je er weinig over vertellen, maar wel met de XLS serie. Het zijn leuke versterkers, maar wel de instapserie van Crown. Een iets betere serie van Crown vind ik zelf de XTI serie.

Voor wat betreft de klank: het kan heel goed dat je zelfbouwversterker veel warmer/voller klonk. Dat heeft te maken met de onderdelen die erin zitten. Ik ben ook bijzonder content met een goede dikke ringkerntrafo. Geniet nog steeds mijn voorkeur ten opzichte van lichtgewicht versterkers.

zzzzzzzzzzzz schreef:

2. Ik vraag me af het splitsen van laag en hoog door de equalizer ideaal is.. ik neem aan dat de equalizer niet "weet" of er een sub aangesloten is of niet en dus altijd het laag ook via de normale uitgangen weergeeft. Dit lijkt me niet echt de bedoeling toch?
Voor zo ver ik begrepen heb hebben we dan een crossover of processor nodig om het geluid netjes de kunnen scheiden.
Na even navragen kunnen we bij een bevriend licht-geluid bedrijf een LEM dx 26 plus lenen (en evt. kopen), dus die gaan we zeker uitproberen. Ik heb al redelijk wat rond zitten lezen over het gebruik van processors maar heb ook hierover nog wat vraagjes:
- Volgens de handleiding heeft de DX26 een preset voor "2WAY Stereo + 2 mono aux" Dit is toch de instelling die ik het makkelijkst als basis kan gebruiken? Wordt bij deze preset het hoog en laag al gescheiden? of moet dit zelf nog geregeld worden met de filters?
- De DX26 (en volgens mij ook de meeste andere processors) hebben een parametrische EQ (zowel op de in- als op de uitgangen). Hier zal ik mijn kennis nog wat bij moeten spijkeren, maar zou deze voor niet al te veeleisend gebruik voldoende moeten zijn? Of moeten we de Beheringen EQ (2x 15 bands) er nog naast houden? Het zou namelijk in de kosten schelen als we hem kunnen verkopen :)
- Zijn er verder nog dingen die ik absoluut moet weten over het gebruik van een processor? (links naar beginners info zijn ook van harte welkom!)
De EQ weet niet welke uitgangen aangesloten zijn. Dit zal je in het apparaat in moeten stellen (als dat kan tenminste). Mijn inziens lijkt het mij dat zodra je instelt dat je de sub uitgang gebruikt, hij zelf de top uitgangen aanpast voor gebruik mét een sub. Wat je dan in feite hebt is een hele simpele vorm van een processor.

De parametrische EQ is een hulpmiddel om snel hele banden of slechts een enkele band aan te passen. Waar je met een 15 of 31 bands EQ gebonden bent aan de curve die ingesteld is, heb je dat probleem met een parametrisch EQ niet. Maar een parametrisch EQ is weer even iets lastiger in gebruik zonder basiskennis. Dus dan ben je met een 31 bands EQ weer beter af. Het verschilt gewoon een beetje. Voor de JBL set die je gebruikt kan je prima af met enkel het parametrisch EQ.

De standaard presets van de LEM heb ik nooit bekeken, ik maakte ze altijd zelf. Gewoon de laptop aan de RS232 ingang hangen en verbinding maken. Je kan hem dan zelf ook instellen dat hij 3-weg wordt. 1+2 = laag, 3+4 = mid/hoog, 5+6 = fullrange. Dat is een optie.

Basiskennis over geluidstechniek is wel aan te raden. Zo kom je straks de verschillende filters tegen (BW/LR), DB verschillen, parametrische EQ punten, crossover punten, etc. Dit is best zware materie om op eigen houtje te ontdekken, maar wel leuk om te doen als het je interesse heeft. Door hiermee te spelen ontdek je heel snel wat alles doet en wat alles kan. Mocht je iets niet vertrouwen of heb je vragen, plaats dan je preset gewoon op het forum zodat anderen er eens naar kunnen kijken en je kunnen helpen waar nodig.

Succes!
Vergeet niet te lachen
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
4-1-2011 08:53
Voor de jrx zijn tunings van jbl te vinden, hier is als basis mee te werken.

Ik wil me wel de moeite nemen om deze te bekijken en je een basis te bezorgen voor de lem dx26

De mooiste weg is om vanaf je mixer naar de eq en dan naar de lem te gaan.

Als je de basis hebt dan zul je de rest op gehoor moeten doen.

Mocht je intresse hebben dan hoor ik het wel.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
4-1-2011 18:00
@LEDesign: EQ heeft slechts 3 uitgangen: Links, Rechts en Sub. Ik hoor geen verschil bij de speakers die op Links en Rechts zitten als ik de stekker van Sub er uit haal.. Het lijkt er op dat de top uitgangen dus niet aangepast worden.. Ik kan me voorstellen dat dit dus niet ideaal is..

V.w.b. de preset van de LEM: Moet dit niet 2-weg zijn? ik hoef ten slotte alleen een signaal voor mid/hoog en laag. De preset die ik gekozen heb lijkt echter sterk op jouw preset:
1+2 = Mid/Hoog, 3+4 = Laag, 5 & 6 = Mono fullrange

Kennis op gebied van geluid is beperkt, maar heeft wel mn interesse dus hopelijk kan ik "spelenderwijs" e.e.a. uitvinden. Evt met wat hulp van het forum hier :)

@rdreiers: Wat versta je onder "tunings" van JBL? maar in iedergeval bedankt voor het aanbod :)
blaat het niet dan schaapt het niet
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
4-1-2011 18:23
Onder tunings wordt verstaan de instellingen voor de voor je luidsprekers.

JBL heeft voor jouw systeem crossover instellingen bedacht.

Deze kun je dan gebruiken als basis in je lem ? DX26

Van daaruit kun je dan bijstellen en afregelen aan de hand van je versterkers die je hebt.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
4-1-2011 19:36
Okee.. ik had al wel gezocht naar de ideale crossover frequentie voor de speaker combinatie, maar nog niet kunnen vinden.
Waar zou ik dit kunnen vinden?

Het instellen van de LEM moet dan wel lukken.. (maar toch nog bedankt voor je aanbod!)
blaat het niet dan schaapt het niet
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-1-2011 20:30
Het is mogelijk om een passieve kast toch actief te processen. Dit kan voordelen geven (zoals limiters per frequentieband, toegespitst op de driver in kwestie). Als de processor na afloop de signalen niet intern kan sommeren kun je er ook nog voor kiezen om bijvoorbeeld heet van mid en koud van hoog te gebruiken als somsignaal.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
4-1-2011 21:48
Yummie, die kende ik nog niet: een mixer van slechts 3 XLR-en (zelfs zonder weerstanden) laugh :D
't is maar een hobby...
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
4-1-2011 22:44
Als je even op de site van jbl had gekeken dan had je daar de tunings zelf kunnen vinden.

Komt tie dan:
Sub :

High pass 38 Hz LR24
Low pass 80 Hz LR24

Top :
High pass 80 Hz LR24

Dit zijn de waarden volgens JBL

De highpass op de sub is nodig om niet onnodig vermogen weg te stoken zonder dat het iets doet.

De rest is afhankelijk van de gebruikte versterkers en kan ik dus niet voor je bepalen.

Een 2-3 Db Eq op 5k6 / 6k3 kan bij jbl geen kwaad.

Als je geen vaste klant voor recones wilt worden stil de limiters van de DX goed in.

Als ik me nog goed herriner heeft de DX26 alleen peq aan boord en geen geq, wel voldoende om het geluid naar smaak te krijgen.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
5-1-2011 15:53
@Dré: Klinkt logisch en zal vast en zeker voordelen hebben. Maar ik vrees dat het met mijn beperkte kennis nog geen voordeel op gaat leveren.
@rdreiers: Ik heb net nogmaals op de JBL site gekeken, maar ik kan de (zeer nuttige) info die jij boven water hebt gehaald niet vinden. De High pass van 38 Hz zou ik kunnen verklaren door de frequency response uit de specsheet, maar de rest is mij een raadsel. Heb je een linkje voor me? Dan hoop ik het de volgende keer zelf te kunnen vinden.
Ik kon wel een zipje met een aantal .preset files (bijv. JRX115FR.dbx4800.preset) downloaden. De naam doet me vermoeden dat deze in processor van DBX geladen kan worden, maar daar kan ik ook niet veel mee.
Die EQ suggestie is om het schelle van de JBL's er uit te krijgen? Ga ik zeker proberen! bedankt.

De werking en het gebruik van Limiters wordt de volgende stap die ik wil gaan nemen als de basis op orde is.
blaat het niet dan schaapt het niet

Terug naar forum Reageer (zonder quote)