Forum > Licht

Martin SCX 500 probleem

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RemixedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2008
Laatste: 6-5-2020
Berichten: 22
10-11-2010 11:24
2 van de 4 scans die ik heb hebben een probleem. Ze zijn tweedehands gekocht (waarvan de 2 die het goed doen relatief nieuw zijn).

Het probleem:
De scan reageert stand-alone prima, maar zodra ik hem via dmx koppel heeft hij soms een "tik" zegmaar om de 10 seconden waarbij hij opeens een willekeurige kant op schiet(het spiegeltje) en de kleuren even verschieten, hij gaat daarna automatisch door met het volgend van de dmx.

Wat ik heb gedaan:
Ik heb de scanners allebei open gehaald en gekeken waar het aan lag, de kabel die van de dmx connector lopen naar de printplaat lopen langs een grote transformator in de scan, die 3 kabels (ground + - van dmx) waren niet gebundeld(alleen door een enkele ti-rip). Als ik deze kabels uit elkaar hield en bij de transformator hield kon ik het probleem op "commando" oproepen en stoppen (van de transformator afhouden en bundelen). Ik heb toen een hoop tirips eromheen gedaan zodat hij bij elkaar zou blijven, in de hoop dat dit de oplossing zou geven.

Resultaat:
Probleem is gebleven, maar een stuk minder! Ik ga binnenkort de andere (goeie) scan even openhalen om te kijken of er misschien iets anders niet klopt zoals hoe de draden lopen, maar is er misschien iemand die iets snapt van dit probleem en mij kan helpen dit op te lossen?

Alvast bedankt!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
10-11-2010 11:35
Vervang die kabelboom anders met een stukje dmx kabel, met afscherming?

Een hotfix is om de kabels om elkaar heen te draaien, maar ideaal is dat zeker niet.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
10-11-2010 12:13
Klinkt inderdaad alsof de fixture z'n dmx-signaal niet goed binnen krijgt. Op het moment dat jij wat met de kabel doet roep je het probleem op en verspringt het spiegeltje en gaat die kleuren langslopen. Dan zal die zich gaan resetten naar het nulpunt van alles of direct verder gaan met stand-alone. Dan zeg ik (net zoals Big Bang hierboven): kijk of je wat aan die kabel kan doen, vervangen of op bepaalde manier vastmaken in de fixture.
RemixedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2008
Laatste: 6-5-2020
Berichten: 22
10-11-2010 12:18
Ja, het enige rare hiervan vind ik dat het mij lijkt (omdat ik ze alle 2 heb opgehaald) dat ze standaard op deze manier door martin geleverd worden. Een productie fout lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien deze scans soort al lang prima gebruikt worden als ik het zo lees op internet. Verder lijkt mij een kabelbreuk ook onwaarschijnlijk.

Als ik de kabels zou vervangen door gewoon een stuk tasker(dmx/xlr) kabel vraag ik me alleen af hoe ik deze kan aansluiten op de connector?
Het zit zo: 1 kant xlr connector andere kant stekkertje wat je in printplaat steekt. Het is een "standaard" stekkertje, maar ik heb geen idee hoe je daar de kabels eruit krijgt en nieuwe er weer in kan steken?

Ter illustratie, hierop lijkt die connector: https://www.amcor-modelbouw.nl/oscommerce/catalog/images/BLHM-3.JPG
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
10-11-2010 13:16
Wellicht een storing in het signaal veroorzaakt door de trafo? Als je de kabels uit elkaar houdt heeft de storing wellicht enkel invloed op de + of de - en krijg je een krom signaal, wat niet als DMX wordt geïnterpreteerd door de SCX denk ik.
RemixedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2008
Laatste: 6-5-2020
Berichten: 22
10-11-2010 13:30
Dat probeerde ik ool te verwoorden, maar enige gekke daarvan is dat die draadjes zo uit de fabriek worden geleverd lijkt mij?

Iemand die weet hoe de binnenkant van een goeie scx500 eruit ziet? Een service
Manual of iets dergelijks kan ik niet vinden namelijk:(.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-11-2010 13:55
Klinkt inderdaad als een EMC probleem, rotte verbindingen heb je wel eerst uitgesloten? Was netter geweest als ze bij Martin in ieder geval de draadjes hadden getwist.

Nu is echter de vraag waar het probleem ligt, als de draadjes er bij alle scans op dezelfde manier in zitten dan is de kans klein dat de draadjes het euvel vormen. (Het is dan namelijk zo kritisch dat veel meer gebruikers dit probleem hadden moeten hebben)

Volgende verdachte is dan de voeding. Zorg er in ieder geval voor dat je het probleem wel bij de bron aanpakt.
RemixedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2008
Laatste: 6-5-2020
Berichten: 22
10-11-2010 14:18
Rene,

Wat zou ik kunnen kijken bij de voeding dan? Het is gewoon 1 groot plastic blok waar die draadjes langslopen. Voorzover ik weet krijgt alles stroom en doet het probleem zich voor als ik de dmx draadjes (intern) beweeg(op de manier zoals eerder gezegd) die dus langs de trafo lopen.

Omdat de scans tweedehands zijn kan ik me voorstellen dat misschien iemand die draadjes vervangen heeft, voor een verkeerd soort (niet getwist, geissoleerd), vandaar dat ik dus maar de andere scans ook zal openhalen. Maar niemand die een intern schema heeft van de scans?

Ergens anders kreeg ik ook te horen dat het iets met de software versie kon zijn, deze ga ik dus ook nakijken.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-11-2010 15:06
Ben allereerst benieuwd wat voor aansturing je gebruikt, of je een terminator gebruikt aan het einde van de lijn, en of je wellicht geen DMX-kabel maar line-kabel gebruikt.

Heel klein stukje ongetwiste DMX-kabel in een apparaat is geen drama, maar dan moet het wel een heel klein stukje zijn. In combinatie met GEEN terminator gebruiken en GEEN fatsoenlijke DMX-kabel buiten de scans, kan dat genoeg zijn voor problemen. Overigens maakt de line-driver van je sturing ook nog best wel verschil.
Light Image
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
10-11-2010 15:33

JeroenVDV schreef:

Heel klein stukje ongetwiste DMX-kabel in een apparaat is geen drama, maar dan moet het wel een heel klein stukje zijn.
Indien meer dan een paar centimeter is het altijd winst aan een apparaat om dit stukje te vervangen!
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)