Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5.

(77 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-8-2010 11:34
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 25-8-2010 15:14

mentzij schreef:

hoi
ik ben net begonnen met smaart.
maar moet nog een ext usb geluidskaart gaan kopen.
ik ben uitgekomen op de edirol au 25 ex.
of is er een beteren op de markt voor het meten?
Edirol maakt uitstekende geluidskaarten, maar helaas mis ik de line inputs.
Heb je eens gedacht aan een Tascam US-122 MKII of US-144 MKII?
Daar zit hetzelfde op als de Edirol kaart, maar dan met de extra line inputs waarvan je de rechter line input nodig hebt.

Voor de rest zit alles ingebouwd. Je hebt nog maar een kasje nodig en een extra kant en klaar kabeltje van headphone naar 2x jack mono voor het reference signaal voor transfer metingen. Ik heb een US-122 kaart voor Sia Smaart Live 5.4 en werkt uitstekend.
Outpot is keurig netjes 2 Veff bij 0 dB uitsturing. Frequentie metingen zijn mogelijk van 1 Hz tot 45 KHz. Alles bij elkaar is die Tascam kaart niet eens zo duur en de geluidskwaliteit is ook nog beter dan die van vele andere geluidskaarten.

Waar ik eerst bang voor was, is dat Sia Smaart Live 5 niet met ASIO drivers overweg kon, maar dat bleek onterecht.
Wat niet werkt met Sia Smaart Live 5 zijn M-audio kaarten.

TCMC
MentzijStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2010
Laatste: 14-10-2010
Berichten: 3
22-8-2010 20:39
oke
maar op de edirol zitten voor op de mic kanaalen toch twee line input,s of zijn die niet goed?
het zijn twee jack,s in gangen.
MentzijStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2010
Laatste: 14-10-2010
Berichten: 3
24-8-2010 23:14
hoi tcmc
ik heb vanmidag een nieuwe tascam us 122 mk11 gekocht.
en heb hem aangesloten.
ik wil hem eens testen en eerst een meeting van de ruimte gaan maken waar ik nu in zit.
nu heb ik mijn meet mic in de linker mic kanaal en een mono jack naar 2x mono jack,in de headphone van de tascam en een van de 2 andere uiteinde in de rechter line in kanaal van de tascam.
maar waar is dit voor?
waar dient de jack die ik nu over heb dan voor?
ik denk dat ref signaal stereo moet zijn dat ik dan links en rechts heb zodat ik die kan versteeken?
dan heb ik de verkeerde kabel en moet ik een stereo naar 2x mono hebben!
dus als ik een meeting maak van mijn rechter speaker moet ik de rechter jack en linker speaker de linker jack.
sory maar ben een leek en mijn begrip wil niet zo!
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
25-8-2010 11:31
Is de Behringer UCA-202 ook bruikbaar als geluidskaart?

Edit: Ik twijfel over de in- en uitgang ref niveaus, en lichte overspraak tussen in- en uitgang.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-8-2010 15:30

mentzij schreef:

hoi tcmc
ik heb vanmidag een nieuwe tascam us 122 mk11 gekocht.
en heb hem aangesloten.
nu heb ik mijn meet mic in de linker mic kanaal en een mono jack naar 2x mono jack,in de headphone van de tascam en een van de 2 andere uiteinde in de rechter line in kanaal van de tascam.
maar waar is dit voor?
waar dient de jack die ik nu over heb dan voor?
ik denk dat ref signaal stereo moet zijn dat ik dan links en rechts heb zodat ik die kan versteeken?
dan heb ik de verkeerde kabel en moet ik een stereo naar 2x mono hebben!
dus als ik een meeting maak van mijn rechter speaker moet ik de rechter jack en linker speaker de linker jack.
sory maar ben een leek en mijn begrip wil niet zo!
Voor het meten aan speakers zul je de linker of de rechter stack/speaker moeten nemen. Meet je tussen de speakers in, dan gaat het gegarandeerd helemaal fout.

Je hebt net de verkeerde kabel. Je moet stereo jack naar 2x mono jack gebruiken en alleen de rechter line input gebruiken. Dit geldt alleen voor transfer metingen. Dit is in het begin nogal lastig en moet je het hele topic nog eens goed doornemen.

Je kunt beginnen met spectrum metingen. Dit is eenvoudig en met een pink sync signaal gaat het vrij snel. Je hebt in principe alleen de linker microfoon ingang nodig. Later als je wat thuis bent met het instellen van Sia Smaart Live 5 kun je aan transfer metingen wagen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-8-2010 15:35

Brokencore schreef:

Is de Behringer UCA-202 ook bruikbaar als geluidskaart?

Edit: Ik twijfel over de in- en uitgang ref niveaus, en lichte overspraak tussen in- en uitgang.
Ik ken die UCA-202 geluidskaart niet, maar je kunt met ALT-V het recording niveau instellen en hiermee ook het referentie niveau. De uitgang volume regelingen kunnen in principe voluit staan.

In principe werken alle geluidskaarten met SIA Smaart Live 5. Ook de goedkope kaartjes en zelfs ingebouwde geluidskaart in het notebook met stereo line in voldoen ook al.
Over overspraak zou ik me niet druk maken. Invloed is vaak minder dan 0,1%, ofwel verwaarloosbaar.
Reflecties van de ruimte en de andere stack waar de meetmic niet op gericht staat heeft veel meer nadelige invloed.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
25-8-2010 16:51
Ik heb jaren een SB16 gebruikt (hoe basic wil je het hebben ;-). Die had als grote voordeel dat hij een stevige (4W geloof ik) luidsprekeruitgang had (dus de meeste metingen konden zonder randspullen op wat weerstandjes na). Even één keer een lusmeting doen (om de fouten van de kaart te bepalen en eventueel een calibratie bestandje aan te maken) en over dat aspect daarna nooit meer nadenken ;-)

@OP: Als je bang bent voor bijvoorbeeld afwijkingen in de transfer functie van de geluidskaart, vergeet dan niet 1000+ euro uit te geven aan een gecalibreerde microfoon van uitstekende kwaliteit (keurig geleverd met de calibratiefile op een USB stickie of zo). Gebruik je een budget microfoon (en dat doen velen op dit forum), hou dan in het achterhoofd dat de fouten van de microfoon de fouten van welke geluidskaart dan ook volledig in het niet laten vallen.

Overigens zou ik bij het meten van de transfer functie gebruik maken van de MLS functie van Smaart (en dus niet een pink noise signaal gebruiken). Scheelt behoorlijk in de ruimte invloeden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
9-9-2010 18:27
Ik heb een aantal seminars gevolgd bij meyersound (system optimalization coarse en SIM3 cursus) .

Aan de hand van het sim seminar heb ik ook SIM3 en een set van 6 x DPA 4007 mics gematched binnen een 1/4db tov elkaar gekocht . Je hebt het dan over een investering van om en nabij de 25 a 30.000 euro indien je het nieuw aanschaft .

Tijdens 1 van die seminars werd een behringer meet micro vergeleken met een DPA 4007 . De frequentie response van beide ontliep elkaar niet echt veel . Het hangt van je budget en toepassing af welke micro het best is . 1 Van de redenen voor mij om voor maximum qualiteit te gaan was het matchen van meerdere micro's bij DPA . 2de reden de 4007 kan 155db verdragen iets wat ik niet verwacht bij een behringer (geen idee wat die aan kan trouwens) . Er is ook een versie waar 130V phantom power nodig is (externe voeding) en dan kan hij om en nabij de 10db meer aan .
De belangrijkste reden was de frequentie response . Alle 6 de 4007's zitten een 1/4 db van elkaar af . Daar je met SIM 16(of meer) processor kanalen en 8(of meer) microfoon kanalen kunt meten is het wel fijn als de mic's matchen .

Dat MLS verhaal heeft zijn voor en nadelen (ik wist niet dat dit mogelijk was met SMAART in mijn versie kan het niet iig) .
MLS kan de omgevings factoren inderdaad elimineren door middel van een sweep en binnen een kort tijdsbestek te kijken naar ik meen de impuls response van een systeem . De reden waarom ik het niet gebruik tot nu toe dan is dat ik ten 1ste er geen ervaring mee heb en ten 2de de acoustiek van een zaal een van de belangrijkste factoren of je systeem gaat klinken of niet . Een combinatie
van een FFT meting en MLS kan ik goed inkomen om het eea te verifieren .

Voor de mensen die net beginnen met meten of nog niet veel ervaring hebben hier mee lees in de gebruiksaanwijzing het stuk coherence en fase metingen erg goed door daar het erg belangrijke functies zijn binnen het meten met een programma als SMAART of SAT-live en SIM3 .

Voor diegene die echt interesse hebben in hoe het eea te benaderen is er een erg goed boek van Bob mcCarthy .
Sound systems: Design and optimalization .
Deze man is een van de ontwikkelaars van SIM1 en 2 en is 1 van de meest ervaren mensen ter wereld betreffende het optimaliseren van geluidsystemen .
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
9-9-2010 22:26
Bij het ontwerpen van een systeem is de ruimte wel het laatste dat je mee wilt nemen in je resultaten.

Bij het toepassen van een systeem is de ruimte een van de belangrijkste dingen om mee te nemen in je resultaten.

Dus ontwerpen met MLS, toepassen met andere tools ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
7-11-2010 21:39
Verdorie, waarom werkt mijn Smaart nu niet? Heb een nieuwe laptop, nu met Windows 7. Smaart werkt en pikt ook signaal op via de interne mic, maar zodra ik de externe geluidskaart aanwijs in Smaart voor het meas-signaal, krijgt ie niets binnen, terwijl de meetmic aangesloten is.

OS:
Windows 7 64-bit

Programma:
Smaart V6

Geluidskaart:
Roland UA-25EX

Ik zie vast iets eenvoudigs over het hoofd, maar wat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)