Forum > Newbie Forum

SpeakOn bekabeling, Hoe moet ik dit doen?

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ChaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2010
Laatste: 18-7-2013
Berichten: 21
15-1-2010 16:38
2 x bewerkt. Laatst door Chaos op 15-1-2010 17:12
Hallo,

Ik heb een aantal vragen.
Samen met een aantal vrienden hebben we een tijd geleden een keet aangeschaft. We hadden er toen wat oude boxen ingezet, maar aangezien die laatst zijn opgeblazen ben ik wezen kijken naar nieuwe boxen.
We hebben niet een al te groot budget en het is maar voor een keet, dus hoeft alles niet optimaal te zijn maar ik wil het er graag goed voor elkaar hebben.

Ik heb dus zitten kijken voor boxen en heb uiteindelijk voor twee van de volgende gekozen:
Omnitronix TX 1220 Voorkant
Omnitronix TX 1220 Achterkant

Productbeschrijving
• Full-Range speaker-system for disco or live music
• Rugged 3-way party speaker-system in a stable wooden housing
• Tweeter with coil-driver for powerful treble
• Large mid-range horn with coil-driver for balanced mids
• With passive 3-way crossover
• Powerful, dry bass via voluminous housing and bass-reflex tubes
• Very high durability
• With bar handles
• Scratch-resistant, black felt-covering
• Strong protective grille for perfect protection
• With stable protective steel corners
• With flange for speaker-stand installation etc.
• Compact speaker-system for car transport
• Ideal for mobile discotheques or for permanent installation in discotheques etc.
Technische specificaties
Rated power 350 W RMS
Program power 700 W
Bass 12''
Speakers 1 tweeter, 1 horn
Connections 2 Speaker-sockets
Sensitivity 96 dB
Impedance 8 Ohms
Frequency range 40 - 18,000 Hz
Dimensions (H x W x D) 690 x 360 x 345 mm
Weight 18 kg

Het probleem waar ik vervolgens tegenaan liep is dat ik geen verstand heb van bekabelingen. Na wat geploeter op dit forum ben ik erachter gekomen dat ik voor deze boxen SpeakOn bekabeling nodig ben, alleen zitten er geen SpeakOn aansluitingen op onze oude versterker. Ook hierover heb ik wel wat info kunnen vinden en zeggen een aantal dat je gewoon een SpeakOn kabel moet kopen, hem doormidden knippen en dan gewoon de draden verbinden aan de versterker. Maar werkt dit ook echt en heb ik dan wel Stereo geluid en zijn beide halve kabels dan nog te gebruiken? (dus voor twee boxen kan ik 1 verknipte kabel gebruiken?)

Mijn versterker ziet er als volgt uit: (Kenwood Stereo integrated amplifier KA-34)
Voorkant
Achterkant
Specificaties
Speaker aansluitingen
Overige aansluitingen

Ook heb ik dan nog een vraag over de aansluiting van de computer naar de versterker. Voorheen hadden wij het door middel van een volgende kabel gedaan:
Computer/Versterker kabel
Is dit hier ook de juiste kabel voor, of moet ik eigenlijk een ander gebruiken. En heeft de geluidskaart van de computer nog veel effect op het uiteindelijke geluid?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en mij goed kunnen uitleggen, hoe ik dit nou precies aan moet gaan pakken. Alvast bedankt!

Groeten,
Kay
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
15-1-2010 17:04
Eerst en vooral: linken naar een andere shop is not done!

Wat het doorknippen van de speakon-kabel betreft: ja dat gaat werken. Gewoon een 2-polige speakon kabel kopen die even lang is dan de 2 stukken die je nodig hebt en op de juiste plek in 2 knippen en strippen. Je kan ook gewoon de bestaande bekabeling gebruiken en daar gewoon 2 speakon-pluggen aan monteren. Die laatste optie is misschien zo slecht nog niet, want het is nog maar af te wachten of de draaddiktes wel in die oude versterker gaan passen. Die klemmetjes zien me er vrij klein uit.
Ik zou ook serieus overwegen om een andere versterker aan te schaffen (eigenlijk een combinatie van een eindversterker met een klein mengpaneel). Je wil nl luidsprekers van 350W aanschaffen, maar dat gaat die versterker nooit kunnen leveren natuurlijk. Zonder specs is het natuurlijk maar gokken, maar stel dat er bv 2x50W uit komt (was al heel optimitisch zou zijn), dan haal je dus ook maar 2x50W uit je luidsprekers.

Die pc-kabel is de juiste. En aparte geluidskaart kan een verbetering zijn, maar niet altijd. Alles hangt af van hoe goed de onboard sound is, en hoeveel je wil uitgeven aan een aparte soundcard.
ChaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2010
Laatste: 18-7-2013
Berichten: 21
15-1-2010 18:40

DJefke schreef:

Eerst en vooral: linken naar een andere shop is not done!

Wat het doorknippen van de speakon-kabel betreft: ja dat gaat werken. Gewoon een 2-polige speakon kabel kopen die even lang is dan de 2 stukken die je nodig hebt en op de juiste plek in 2 knippen en strippen. Je kan ook gewoon de bestaande bekabeling gebruiken en daar gewoon 2 speakon-pluggen aan monteren. Die laatste optie is misschien zo slecht nog niet, want het is nog maar af te wachten of de draaddiktes wel in die oude versterker gaan passen. Die klemmetjes zien me er vrij klein uit.
Ik zou ook serieus overwegen om een andere versterker aan te schaffen (eigenlijk een combinatie van een eindversterker met een klein mengpaneel). Je wil nl luidsprekers van 350W aanschaffen, maar dat gaat die versterker nooit kunnen leveren natuurlijk. Zonder specs is het natuurlijk maar gokken, maar stel dat er bv 2x50W uit komt (was al heel optimitisch zou zijn), dan haal je dus ook maar 2x50W uit je luidsprekers.

Die pc-kabel is de juiste. En aparte geluidskaart kan een verbetering zijn, maar niet altijd. Alles hangt af van hoe goed de onboard sound is, en hoeveel je wil uitgeven aan een aparte soundcard.
Heb het gelijk verandert ;)

Bedankt voor de zeer snelle en duidelijke reactie!
Ik maak hieruit op dat ik dus op dat ik maar 1 lange 2pollige SpeakOn kabel hoef te kopen, die vervolgens door de midden knip en dan de ene helft gebruik voor 1 box en de versterker en de andere helft in de andere box en in de versterker?(wat Stereo oplevert)

Ik heb ook al wat versterkers bekeken en ben er ook eigenlijk wel van overtuigd, dat ik een ander moet gaan kopen. Wat raadt je me aan? ons budget is niet zo breed(€ 100 max) en wat is het best kwa Watts etc.(de versterker moet sowieso minder watts hebben dan de boxen, aangezien iemand nog wel eens de neiging heeft hem in 1 keer volop open te draaien)

PS: Is een eindversterker iets anders dan een gewone versterker dan? zo ja, wat is dan eigenlijk het verschil?
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
15-1-2010 19:04
Eerst en vooral: ideaal gezien moet uw versterker meer kunnen leveren dan wat de boxen aankunnen. Dus een versterker die 2x 400W rms aan 8 Ohm kan leveren zou hier wel een minimum zijn denk ik. Het klinkt op het eerste zich niet logisch, maar als je de theorie er achter begrijpt, is het plots heel logisch. Ik ga hier niet in detail treden (want dat is al voldoende uit de doeken gedaan op dit forum door mensen die er meer van kennen dan mezelf).
Je kan je speakers overigens net zo makkelijk stuk spelen met een te zwakke versterker als met een zwaardere.

Het verschil tussen een "gewone" hifi-versterker en een "pro" eindversterker is simpel: In zo een eindversterker zit enkel de versterker. Dus geen extra ingangen, toonregelingen, ... Normaal wordt er dan opok altijd nog een mengpaneel(tje) gebruikt, aangezien het volume nogal omslachtig te regelen is via de input-knoppen.

Voor 100€ ga je echter niet veel vinden.
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
15-1-2010 22:27
Als je een lange speakon kabel zou kopen hier, en je knipt deze doormidden en je stript een stukje, dan zal je zien dat daar een rode en een zwarte of witte draad inzit.
Rood is steeds de + kant dus deze is de + (rood) van je hifi versterker.
En dat was je hebt gelezen werkt inderdaad.

Ook kan je (9 kansen van de 10) je huidige kabels hergebruiken.
Dan hoef je enkel 2x een neutrik stekker aan te kopen (2 polige).
Als je deze opent (met mijne schroevendraaien in een gaatje duwen en de blauwe ring verschuiven, dan ga je zien dat er 2 schroefjes zijn, een 1+ en een 1-.

Je rode draadje op de 1+, andere op 1-, en de andere kant in je versterken zoals je gewoon was.
En dat zal ook werken.

Maar aub ... Pas op met gewone HIFI versterkers! Deze zijn niet gemaakt om continu zeer hoge volumes te geven. Zeker niet als je er grote boxen wil aanhangen die wat vermogen kunnen verdragen.
Je kan een 230V fan op je versteker leggen (plaats waar die steeds warm word) of zo toch betere koeling te hebben, ook kan je die fan inbouwen door die voeding te geven door een aftakking te maken aan de stroom-input.
Maar het best van al kan je beter wat doorsparen naar een iets krachtiger versterker.

Succes!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
16-1-2010 01:02
1 x bewerkt. Laatst door Mifex op 16-1-2010 08:17
We praten hier over een keet!

Daar hoef je toch geen 350 watt voluit te hebbenshocked 8O .. Denk dat geluidskwaliteit belangrijker is dan hoe hard het kan (tenminste, dat is bij mij wel het geval). Want het gaat al snel hard genoeg in een keet.

Gr
I Love House Music!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 2052
16-1-2010 08:13

X-PLOSION schreef:

Als je deze opent (met mijne schroevendraaien in een gaatje duwen en de blauwe ring verschuiven, dan ga je zien dat er 2 schroefjes zijn, een 1+ en een 1-.
Welk merk gebruik jij dan? Ik heb bij een neutrik nog geen schroevendraaier nodig gehad

@ TS:
voor jouw budget moet je gewoon kijken naar een stel goeie 2e hands hifi speakers op MP. Je zal met een relatief lichte hifi versterker en een onverstand die hem ineens open draait altijd je speakers opblazen.
Met jouw versterker hoeft het niet eens zo heel zwaar te zijn.

edit: zoiets of dit setje
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 2057
16-1-2010 11:02
Dat is een 2 polige neutrik...
Niet goed, wel hard!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
16-1-2010 17:18
Ik vraag me af of de 1,5-2x zoveel vermogen regelbij deze luidsprekers wel toepasbaar is.
Deze luidsprekers zijn van vergelijkbare kwaliteit als de MC reeks van DAP.

Voor in een keer voldoet 2e hands apparatuur ook.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
16-1-2010 20:15
Ik denk dat regel toepasbaar is, natuurlijk mits de opgegeven vermogen 'claim' ook klopt.
In dit geval zou ik eigenlijk ook voor hifi gaan; die dingen die de TS laat zien lijken me echt vreselijk om naar te luisteren. (zelf ooit de MC versie gehad.. wat een herrie)
Laatst een kringloop binnen gelopen en eruit gekomen met 2 mid-klass hifi speakers met een 2de hands waarde van 150 euro de 2.. had er 15 euro voor neergelegd laugh :D
FF shoppen is het advies dus.. En (hoe verleidelijk ook) jezelf niet stuk staren op wattages.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)