Forum > Licht

Hazer gezocht: budget max. 800,-

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
21-10-2009 15:00
Lijkt misschien een beetje op het andere onderwerp al zoek ik ditmaal een Hazer om mijn drive-in mee uit te breiden. De opties zijn:

- Martin Magnum 2500 Hazer
- Martin Magnum Hazer
- Antari 400

De laatste kan ik ook nog 2e hands krijgen voor €650,- wat ik net wat teveel vind aangezien deze dus nieuw te vinden is voor € 800,-. Maar goed waar ik de hazer voor wil gaan gebruiken is bij zaaltjes van 100 tot 150 personen, voornamelijk om 8x jb ledpar 3x robe xt 250 en 1x Aztek Venus 100mW mee uit te lichten. Welke van bovenstaande hazers zijn plat gezegt het beste wat jullie betreft? En mocht iemand een verhuur adres weten in de omgeving van 's-Hertogenbosch houd ik me ook aanbevolen.
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
21-10-2009 15:14
Wij zelf hebben de Magnum 2500 in de verhuur. Bevalt best goed. Compact ding, redelijk goedkoop en handige timerfunctie. Mocht je die een keer in actie willen zien, zit in Mill, half uurtje van Den Bosch.
Dance FXStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2006
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 35
21-10-2009 15:58
Wij hebben ook de Martin 2500HZ
Erg goed ding, met een goede output.
En in zaaltjes 150-250 personen zat.
Wij hebben hem ook gebruikt in een tent van 30 meter diep en zelfs dit werkte nog aardig.
Look into the light!
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
21-10-2009 16:52
Oke dat geeft me iets meer vertrouwen in de 2500, misschien toevallig ook ergens een filmpje? Prijs/kwaliteit zal dus ook wel prima in orde zijn. Al vraag ik me af waarom een Antari 400 bijna 2x zo duur is als een Martin 2500.

Misschien dat ik van de week eventjes contact opneem met het bedrijf in Mill. Ik zag ook dat jullie alle 3 in de verkoop hebben, als jullie iets van een showroom hebben zou super zijn.
MittiebolStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 17-7-2007
Laatste: 10-12-2018
Berichten: 47
21-10-2009 16:58
Filmpje
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
21-10-2009 17:47

mittiebol schreef:

Filmpje
Thanks maar dat filmpje heb ik al een paar keer bekeken wink ;) Ik zoek eigelijk meer een live filmpje bij een drive-in o.i.d. Ik vraag me af wat de 'dunste' nevel geeft, met andere woorden waar het publiek het minst om zeikt.
MittiebolStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 17-7-2007
Laatste: 10-12-2018
Berichten: 47
21-10-2009 17:59
Stuur Dré even een mailtje en maak en afspraak om te kijken wink ;)
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
21-10-2009 18:09
Hebben hier een Jem 24/7 Hazer, nieuw buiten je budget, maar 2e hands moet er wel iets te vinden zijn.
Voordeel is dat hij dmx aanstuurbaar is, zowel rookoutput als snelheid van de fan en de fan handmatig in hoogte in te stellen is.

Daarnaast slikt ding meerdere vloeistoffen, van de originele hazevloeistof, welke minder verwarmt hoeft te worden en een dunnere nevel geeft, tot gewone rookvloeistof, waarbij je hetzelfde effect hebt als bij een rookmachine met een fannetje erachter.

Nadelen heeft ie ook, er zit geen losse controller bij, dus moet je hem wel dmx aansturen en naar het schijnt wil het pompje nog weleens stuk gaan, waardoor je hem bij langere tijd geen gebruik even droog moet laten blazen.

Woon in de buurt, mocht je hem een keer mee willen hebben, even mailtje sturen.
En als je in Den Bosch woont, is het niet praktisch om naar Harlingen te rijden als iemand op een half uur afstand ook al aanbied een hazer te komen bekijken.
vaj-ta-lie-tie
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
21-10-2009 20:01
De HZ400 is een echte hazer, de andere 2 opties niet.

De Magnum 2500 hazer is een opvolger van de ZR24/7 en Magnum hazer, en werkt hetzelfde. Het grote verschil is wel dat de Magnum 2500 en Magnum hazer ALLEEN speciale hazefluid van JEM kunnen verstoken, terwijl de ZR24/7 ook met normale rookvloeistof overweg kan. De verdampingstemperatuur van beide vloeistoffen zijn namelijk verschillend, wat de eerste 2 machines ongeschikt maakt voor normale rookvloeistof. Op de ZR24/7 is de werktemperatuur in te stellen, en is de on-board bediening wat uitgebreider. (Digitaal display waar de Magnum hazer het moet doen met dipswitches en wat knoppen)

De afweging tussen een hazer of "wannabe" hazer moet je voor jezelf maken. De nevel uit een hazer is vele malen fijner dan van rookmachines, en is nauwelijks zichtbaar als er geen licht op valt. Een rookmachine met ventilator daarachter is de andere uiterste, en daar tussenin kunnen de JEM/Martin hazers geplaatst worden. Die werken volgens hetzelfde principe als rookmachines, maar produceren door gebruik van speciale vloeistof een redelijk fijne nevel. De ZR24/7 kan zowel fungeren als "rookmachine-met-fan" alsook "wannabe-hazer". Nadeel van hazers is dat de gebruikte vloeistof betrekkelijk duur is. (Vaak een factor 2-3 ten opzichte van rookvloeistoffen (JEM hazefluid is ongeveer net zo duur als reguliere rookvloeistof))

Zelf gebruik ik de ZR24/7 icm ZR-mix rookvloeistof. Hiermee kun je, indien gewenst, flink doorgassen maar ook een redelijk bescheiden nevel creëren. De hazefluid geeft een wat dunnere nevel, maar kan een ruimte niet voorzien van een dichte rookwolk. Voordeel is dat het erg subtiel is, nadeel daarvan is wel dat de bundels minder fel weerkaatsen op de nevel. (Met andere woorden, de stralen ogen wat zwakker). Voor theatertoepassingen zou ik gaan voor subtiele nevel, voor discowerk is het niet erg dat de rook wat dichter is. Het grootste voordeel heb je sowieso al in de zak; het publiek hoort geen gebrom, gevolgd door een dichte wolk rook. Met dit soort machines kun je de zaal geleidelijk vullen met rook.

Als laatste: ga het voor dit soort machines niet zoeken in het budgetsegment. Voordat er een ZR24/7 kwam heb ik ook een Showtec Clubfazer en zo'n HQ-power fazer gehad, beide was het net niet. Beide gaven een kliederzooi van vloeistof, waarbij de Clubfazer de kroon spande.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
21-10-2009 21:56

Martijn schreef:

De HZ400 is een echte hazer, de andere 2 opties niet.

De Magnum 2500 hazer is een opvolger van de ZR24/7 en Magnum hazer, en werkt hetzelfde. Het grote verschil is wel dat de Magnum 2500 en Magnum hazer ALLEEN speciale hazefluid van JEM kunnen verstoken, terwijl de ZR24/7 ook met normale rookvloeistof overweg kan. De verdampingstemperatuur van beide vloeistoffen zijn namelijk verschillend, wat de eerste 2 machines ongeschikt maakt voor normale rookvloeistof. Op de ZR24/7 is de werktemperatuur in te stellen, en is de on-board bediening wat uitgebreider. (Digitaal display waar de Magnum hazer het moet doen met dipswitches en wat knoppen)

De afweging tussen een hazer of "wannabe" hazer moet je voor jezelf maken. De nevel uit een hazer is vele malen fijner dan van rookmachines, en is nauwelijks zichtbaar als er geen licht op valt. Een rookmachine met ventilator daarachter is de andere uiterste, en daar tussenin kunnen de JEM/Martin hazers geplaatst worden. Die werken volgens hetzelfde principe als rookmachines, maar produceren door gebruik van speciale vloeistof een redelijk fijne nevel. De ZR24/7 kan zowel fungeren als "rookmachine-met-fan" alsook "wannabe-hazer". Nadeel van hazers is dat de gebruikte vloeistof betrekkelijk duur is. (Vaak een factor 2-3 ten opzichte van rookvloeistoffen (JEM hazefluid is ongeveer net zo duur als reguliere rookvloeistof))

Zelf gebruik ik de ZR24/7 icm ZR-mix rookvloeistof. Hiermee kun je, indien gewenst, flink doorgassen maar ook een redelijk bescheiden nevel creëren. De hazefluid geeft een wat dunnere nevel, maar kan een ruimte niet voorzien van een dichte rookwolk. Voordeel is dat het erg subtiel is, nadeel daarvan is wel dat de bundels minder fel weerkaatsen op de nevel. (Met andere woorden, de stralen ogen wat zwakker). Voor theatertoepassingen zou ik gaan voor subtiele nevel, voor discowerk is het niet erg dat de rook wat dichter is. Het grootste voordeel heb je sowieso al in de zak; het publiek hoort geen gebrom, gevolgd door een dichte wolk rook. Met dit soort machines kun je de zaal geleidelijk vullen met rook.

Als laatste: ga het voor dit soort machines niet zoeken in het budgetsegment. Voordat er een ZR24/7 kwam heb ik ook een Showtec Clubfazer en zo'n HQ-power fazer gehad, beide was het net niet. Beide gaven een kliederzooi van vloeistof, waarbij de Clubfazer de kroon spande.
Dat is duidelijke taal, wat mij dus een stap dichter bij de hz400 brengt. De 2500/magnum 24/7 zit dus eigelijk tussen een hazer/fazer in. Wel vreemd aangezien Martin hem zelf omschrijft als hazer. Voor mij als 'noob' op dit gebied neem ik dat klakkeloos aan, maar nu weet ik dus wel beter. Alhoewel de bovenstaande reacties zijn wel positief over de 2500, maar goed zonder hem naast een hz400 te zetten kun je het ook niet met elkaar vergelijken.

Nogmaals ik wil het gaan gebruiken puur om de ledparren/movingheads en vooral laser uit te lichten waarbij je de straal ook nog ver achterin ziet (zeg 20/30 meter). Wat zou jij me dan adviseren een 24/7 die met verschillende situaties om kan gaan of de hz400 met puur alleen de dunne nevel, wat in principe voor mij voldoende is maar doordat je zegt dat dan wellicht de stralen zwakker ogen twijfel ik dus tussen de 2.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)