Forum > Newbie Forum

Beginnen als DJ.

(56 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-10-2009 22:44
Gelukkig zijn er inmiddels aardig wat cd/mp3-spelers met MIDI om die overgang wat soepeltjes te laten verlopen.
VectumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 11
13-10-2009 22:46

dj stoke schreef:

wil je nou dj worden of niet? Waarom wil je met een pc gaan werken? een beetje dj heeft 2 cd spelers staan en een meng tafel. Op de cdj400 kun je een pc aansluiten maar dan alleen om de opgeslagen muziek die in je pc staan af te spelen. Als je hogerop wil komen zou ik me meer gaan richten op de spullen die in de meeste discotheken staan. min: 2 cd spelers en een meng tafel. Nou hoef je natuurlijk niet meteen een djm 800 met cdj 1000mk2/3 aan te schaffen maar iets wat daarop lijkt is ook makkelijker om op te leren draaien. Op marktplaats staan div: cd spelers en mengtafels te koop, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Maar ik denk dat je wel net onder die 1500€ kan blijven als je maar goed zoekt. wink ;)
Het grootste probleem ligt hem erin dat als ik écht een set ga kopen met 2 cd/mp3 spelers en een mixer dat ik waarschijnlijk meteen een echt goede set wil hebben. Op dit moment heb ik weinig zin om nu al 3000 euro of meer uit te geven aan bijvoorbeeld 2 DN S-3700 en een DJM800 mixer, ook al heb ik er wel over nagedacht. Het eerste jaar ben ik dan ook niet van plan veel publiek te gaan draaien, misschien op een feestje van bekenden of iets dergelijks. Verstandig zou het zijn om een Pioneer setje te halen, hoor ik van iedereen ; maar 2 CDJ-400's met een mixer wordt het niet voor mij, aangezien de mixer minstens 4-5 kanaals moet zijn ; er moet nog meer op aangesloten worden dan alleen de DJ-Set. Dan kom je uit bij de DJM700/800 en andere dure mixers. Ik heb toch zo mijn twijfels nog gekregen over de DDM-4000 van Behringer en of het misschien niet verstandiger is om toch maar door te sparen voor een DJM700.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-10-2009 23:36
De keuze om meteen de set van je leven aan te schaffen of een hele leuke instapset zul je zelf moeten maken.

Laat je het budgetspul staan, neem dan gewoon lekker 2 x Denon DN-S1200 en zet er bijvoorbeeld een Vestax VMC-004FXu tussen. Blijf je ruim onder de 1500 euro en heb je een set die je tweedehands ook nog voor een aardige prijs kan doorverkopen als je ooit eens zou willen upgraden.

Staar je niet al te blind op wat er op dit moment aan peperdure apparatuur in clubs of bij mensen thuis staat. Ook met (veel) minder kun je prima voor publiek draaien als het daar zo eens van komt. Pas bij zwaar gebruik onder meer extreme omstandigheden wordt het misschien zinvol om naar wat anders te kijken.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-10-2009 09:03

dj stoke schreef:

wil je nou dj worden of niet? Waarom wil je met een pc gaan werken? een beetje dj heeft 2 cd spelers staan en een meng tafel.
Wat een onzin, maar daar was je gelukkig ook al achter... ikzelf draai al jaren professioneel, zo'n 150 keer per jaar en niet bepaald voor een paar tientjes en ik draai alleen met PC en een MIDI controller. Ook in de dance scene zie je steeds vaker een laptopje verschijnen, die dan wordt aangestuurd met tijdcode cd's in de CDJ 1000's of tijdcode vinyls op de SL's.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-10-2009 09:51
Het is maar net hoe je het brengt. Laatst op een evenement staan er voor 4000 man 2 "DJ's" op een stage met een 22" wide-high-deep-screen voor hun neus, muis in hun handen, voorover gebogen ongemakkelijk heen en weer te hupsen. Sorry, dan heb ik nog liever Gerard Joling voor m'n neus aan het springen.

Vergeet niet dat je als DJ - of je het nou wil of niet - als artiest wordt gezien..! Presenteer je dan ook zo. De helft van wat je doet zal waarschijnlijk show zijn, lekker bladeren in de CD-koffer was daar altijd deel van en dat zul je dus als je met een PC draait moeten compenseren met iets anders dan suf naar het scherm staren terwijl je door je crate/library scrollt.

(Ja, ook ik sta interessant te bladeren in m'n CD-koffer terwijl ik het evenement met slechts 2 CD's kan en soms zelfs moet draaien)
Light Image
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
14-10-2009 10:41
Voor de show in je cd koffer bladeren!? Dat kun je toch niet serieus menen zeg. Als je het daarvan moet hebben. (En nee, het kan me echt niet rotten welke "Grote Namen" dit ook allemaal doen, want dat verandert niks aan hoe sneu het is.)
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
14-10-2009 10:47

JeroenVDV schreef:

Het is maar net hoe je het brengt. Laatst op een evenement staan er voor 4000 man 2 "DJ's" op een stage met een 22" wide-high-deep-screen voor hun neus, muis in hun handen, voorover gebogen ongemakkelijk heen en weer te hupsen. Sorry, dan heb ik nog liever Gerard Joling voor m'n neus aan het springen.
Toevallig op landgoed Velder? (Idem hier voor zo'n >4000 scouts haha)
Nu ook op internet!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
14-10-2009 15:53

Sylvia schreef:

Voor de show in je cd koffer bladeren!? Dat kun je toch niet serieus menen zeg. Als je het daarvan moet hebben. (En nee, het kan me echt niet rotten welke "Grote Namen" dit ook allemaal doen, want dat verandert niks aan hoe sneu het is.)
'Showbladeren' doe ik ook niet aan. Maar ik begrijp het punt van Jeroen wel. Als DJ moet je meer doen dan alleen plaatjes achter elkaar mixen (zeker in de stijl die ik draai). Een zeker showgehalte moet je wel hebben denk ik, geeft meerwaarde aan de show. Of je dat nou doet door de mic te pakken, mee te swingen, of te 'showbladeren', dat is voor iedereen een eigen keus wink ;)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-10-2009 16:07
1 x bewerkt. Laatst door JeroenVDV op 14-10-2009 16:12

Sylvia schreef:

Voor de show in je cd koffer bladeren!? Dat kun je toch niet serieus menen zeg. Als je het daarvan moet hebben. (En nee, het kan me echt niet rotten welke "Grote Namen" dit ook allemaal doen, want dat verandert niks aan hoe sneu het is.)
Vind ik nogal denigrerende en grote woorden. Als ik op een locatie word geboekt als DJ/artiest om 2 redenen, namelijk mijn muziekkeuze (vaak slechts volgorde) EN omdat mensen een DJ willen zien staan voor de show (ja, een acteur + mix-CD zou in principe hetzelfde doen) dan ben ik niet bijster druk op zo'n avond. Maar dan verwacht men wel dat ik doe wat een DJ doet, namelijk CD'tje zoeken, mixen, etcetera. Mic-gebruik kan op sommige plekken wel, maar af en toe verwacht menook dat je het zeer beperkt houdt bij een introductie aan het begin en 1 of 2 keer tussendoor en aan het einde een afsluiting.
Light Image
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-10-2009 16:09

dj_mvandis schreef:

Toevallig op landgoed Velder? (Idem hier voor zo'n >4000 scouts haha)
Misschien had ik de toevoeging "inclusief een banaan met een draadloosje in z'n handen op het podium die wanhopige pogingen doet het entertainment-gehalte wat omhoog te trekken" moeten doen? wink ;)
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)