Forum > Algemeen Forum

Meisje half blind door laserstraal op Tomorrowland

(139 reacties. Pagina 4 van 14)
Moderator(s): Dré
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
5-8-2009 16:34
Bij de meeste feesten wordt het merendeel gefouilleerd, o.a. voor drugs en wapens.
Regels hierbij wat bijstellen en de veiligheid is weer een stukje meer gewaarborgd?
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
5-8-2009 16:41
Bij de meeste feesten wordt het merendeel gefouilleerd, o.a. voor drugs en wapens.
Regels hierbij wat bijstellen en de veiligheid is weer een stukje meer gewaarborgd?
Precies, beter zo op te lossen dan wachten tot de overheid zich ermee gaat bemoeien, meestal heeft dat alleen een kosten verhoging als resultaat.
Alleen is de kans, gezien de verklaringen van de slachtoffers, dat de lasershow toch als 'schuldige' wordt aangewezen.
In dat geval zou 'de branche' er goed aan doen zelf strakke regels op te stellen waaronder een verbod om op het publiek te richten.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Dj-ozzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-1-2008
Laatste: 31-3-2012
Berichten: 123
5-8-2009 22:35
Een verbod om op het publiek te richten? Bij grote festivals waar nette, goede laserbedrijven staan is het simpelweg niet nodig. Lasers zijn niet mijn vakkennis, maar zoals ik van Jeroen altijd lees, worden er voldoende maatregelen genomen om letsel te voorkomen.

Dit "verbod" wat je net bedenkt zou dus betekenen dat iemand(/iets(de lasershow in dit geval)) de schuld krijgt wat iemand anders misschien(/iets anders(de laserpointers)) heeft gedaan. Zolang niet bewezen wordt dat er vaak letsel wordt overgehouden aan ,door erkende bedrijven, verzorgde shows, slaat het nergens op om de lasershow de schuld te geven.
Laten we de rechtvaardigheid lekker wegmoffelen uit de wereld ja. Het enige wat dit is, is een schuldige aanwijzen zonder hier verder bewijzen voor te hebben. Mmmm, hadden we niet zoiets als: "Onschuldig tot het tegendeel bewezen is?"
"Maar voor de rest ben ik niet gek hoor"
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
6-8-2009 00:24
Waar zie jij staan dan dat er een schuldige is aangewezen?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-8-2009 00:32
Nergens. Het slachtoffer heeft een klacht ingediend tegen ID&T, ID&T ontkent be-hoorlijk stellig, iedereen gaat er vrolijk op los speculeren en nu is de vraag of het slachtoffer een dikke rechtsbijstandsverzekering heeft. Want zou de oorzaak niet de lasershow zijn, dan misschien wel de bezoekers wiens wapens, alcohol en drugs bij de poort zijn afgepakt, maar niet hun laserpointers (ALS de oogbeschadiging al is veroorzaakt door een laser...), en ook DAT valt wellicht onder de verantwoordelijkheid van ID&T.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
6-8-2009 11:06
Je mag natuurlijk helemaal geen laserpointers afnemen van bezoekers aan de inkom (maar dat mag met drank en wapens eigenlijk ook niet).

Of ID&T schuld enige schuld treft, zal een rechter moeten uitmaken, maar het lijkt mij heel sterk. Want dat zou inhouden dat ID&T zelf in de fout is gegaan, of ergens niet als een goede huisvader gehandeld heeft.
Stel geval 1: het laserbedrijf/operator heeft ergens een fout gemaakt. Als ID&T dan idd kan aantonen dat het ingehuurde bedrijf al 20 jaar een vlekkeloze reputatie heeft, treft hen geen schuld. Moest ID&T de lokale hobby bob hebben ingehuurd, is dat natuurlijk een andere zaak.
Stel geval 2: een laserpointer uit het publiek. De organisatie kan niet overal tegelijk alles in het oog houden. Of ID&T hier gedeeltelijk voor verantwoordelijk kan geacht worden, weet niemand, dat zal een rechtbank moeten uitaken.
Stel geval 3: het is helemaal niet op TL gebeurd. ID&T uiteraard 100% vrijuit.

Overigens lijtk mij het zo een slecht idee niet dat er iets van wettelijke regeling ivm lasers komt. Het is heel mooi om het wereldje dit zichzelf te laten opleggen ipv door de wet, maar dat werkt niet. De serieuze laserbedrijven leggen zichzelf dit al op, en al de rest trekt zich er lekker niets van aan. Tegenwoordig heeft elke drive-in wel een of meerdere lasers van 100 euro. Zal wel veilig genoeg werken in het begin, maar wanneer die dingen wat ouder worden (en uiteraard nooit onderhouden zijn), zal er wel hier en daar eentje stilvallen in het publiek.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-8-2009 11:13

DJefke schreef:

Je mag natuurlijk helemaal geen laserpointers afnemen van bezoekers aan de inkom (maar dat mag met drank en wapens eigenlijk ook niet).
Laserpointers boven de 5mw zijn illegaal - dus wat wil je beginnen tegen een beveiliger? Ze nemen je die dingen ook niet af, ze laten je niet naar binnen zolang je het bij je draagt. Keuze: Naar huis, of spullen achterlaten en naar binnen.
Light Image
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
6-8-2009 11:18
Klopt, ze kunnen de toegang weigeren, maar dus niet prive-bezit in beslag nemen. Los daarvan denk ik niet dat de meeste security-mensen op de hoogte zijn van die illegale laser-pointers. Je kan ze namelijk officieel ook helemaal niet kopen hier volgens mij. Ik zie ze enkel via markplaats en ebay opduiken.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-8-2009 11:21

DJefke schreef:

Klopt, ze kunnen de toegang weigeren, maar dus niet prive-bezit in beslag nemen.
Wat is het probleem dan? Als mensen naar binnen willen gooien ze de spullen in de prullenbak bij de ingang of gaan ze naar huis. Resultaat: Geen laserpointers meer op het terrein.
Los daarvan denk ik niet dat de meeste security-mensen op de hoogte zijn van die illegale laser-pointers. Je kan ze namelijk officieel ook helemaal niet kopen hier volgens mij. Ik zie ze enkel via markplaats en ebay opduiken.
Gebrek in opleiding danwel vakantiehulpjes..
Light Image
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
6-8-2009 11:55
Gebrek in opleiding, misschien. Ze moeten natuurlijk wel het bericht te weten komen dat die dingen bestaan. Aangezien de overheid ook nog altijd gewoon toelaat dat die dingen in België (en ook Nederland) gewoon verkocht op veiligsites zegt voor mij al genoeg. Als de overheid er niks van zegt, waarom zou de security-mensen hier dan plots oog voor hebben. Ik wil dat niet goedpraten, maar dat is nu eenmaal de realiteit?

Vakantiehulpjes zullen het wel niet geweest zijn. Alle security-personeel moet namelijk een vergunning hebben.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)