Forum > Geluid

Welke keuze X-15B, X-15HL of X-18B??

(126 reacties. Pagina 10 van 13)
Moderator(s): Dré
Dj-stinosAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2009
Laatste: 2-6-2009
Berichten: 57
21-5-2009 10:25
Hoe heet dat topic dan?
Ik ben nieuwsgierig waarom niet enz.
DJ-STINOZZZZZZ (noem me maar stijn)
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
21-5-2009 11:18

dj-stinos schreef:

Hoe heet dat topic dan?
Ik ben nieuwsgierig waarom niet enz.
dan kijk hier maar eens: www.new-line.nl/forum/read/?t=33104
lees vooral de post van tcmc een goed door
wat zou een leven zijn zonder geluid
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
31-5-2009 02:29

TCMC schreef:

Ik zet toch wel wat aanvullende opmerkingen bij elk bericht van mijn eerdere ervaringen.

Wat de X-12 en X-12T betreft:
De X-12 geeft iets beter mid, maar minder hoog.
De X-12T heeft meer hoge tonen en het rendement is hoorbaar iets hoger. VErgeet niet dat de X-12T ook stevige componenten in heeft zitten en dat je deze een stuk zwaarder kan belasten dan een X-12. Uiteindelijk hou je dan bij de juiste versterking 2 a 3 dB meer geluidsdruk over met de X-12T.

Overigens klinkt de X-15 als topkast bijna hetzelfde als de X-12T.

TCMC
Wel grappig dat iedereen een andere mening heeft. Met de testen die ik bij ons in de loods heb gedaan kwamen wij toch met hele andere conclusies:
X12 tov X12T:
X12 draagt minder ver. X12T klinkt frisser
X12T tov X15:
X12T veel strakker in het mid

En X18B’s tov X15HL

X18’s gaan dieper en klinken mooier, maar X15HL’s dragen verder
Maar met meer als 4 per kant koppelen X18B’s weer beter. (zoals bijvoobeeld hier: )

https://www.fenbshow.nl/new/pages/fotos.php?dir21=%2FBassrave+vs+Oldschool+Gangsters+27-12-08+Salinaz&pic21=1&dir21=%2FBassrave+vs+Oldschool+Gangsters+27-12-08+Salinaz&

Na lang testen heb ik de set zelfs 3 weg gemaakt. De onderste kasten geef ik sub laag
en de bovenste kasten bas.

Deze testen zijn met 5 verschillende versterkers uitgevoerd.
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
31-5-2009 02:48
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 2-6-2009 10:39
Edit Mod: Dré: 3TB aan onnodige quotes verwijderd. Tjonge jonge...

over de x-12 en de x-12t

ik heb nu de x-12 boven 2x X-15b(per kant) en ik heb er echt serieus over gedacht om de x-12t te kopen
nadat ik de x-12 en de x-12t naast elkaar heb gehoord heb ik toch besloten de x-12 te houden

natuurlijk is dit ieders eigen keuze maar na een paar afwegingen ben ik tot het besluit gekomen dat ik het niet waard vind zoveel bij te leggen tov de x-12 terwijl de x-12 op het mid beter klinkt dan de x-12t het hoog is iets minder maar daar hebben we een eq voor wink ;)
wat zou een leven zijn zonder geluid
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
31-5-2009 12:14
Ik lees hier testen in de loods....

zulke test zijn altijd onderhevig aan invloeden.
Zelfs een plaatsing van een meter links of rechts kan grote verschillen geven.
Zelfde geldt voor de hoogte waarop je test.

Dan hebben we ook nog de orentest. Niets is zo onderhevig aan bevooroordeling als het menselijk oor en zijn emotie.

Ik heb vroeger in de winkel vaak genoeg kunnen bewijzen aan klanten die boxen wilden kopen,
dat je hoort wat je wilt horen.
Door blinde tests uit te voeren, en gewoon domweg een andere box aan te zetten, en de lampjes die er dan vroeger bij stonden om aan te wijzen, te verzetten sneaky :V

Boxen vergelijken, kan je met je oren doen, maar meetapperatuur geeft echte uitsluitsels op subjectieve elementen als:
drukt lekkerder door, geeft frisser hoog, is straker in het mid, gaat harder, enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
31-5-2009 13:43

Tom schreef:

Ik lees hier testen in de loods....

zulke test zijn altijd onderhevig aan invloeden.
Zelfs een plaatsing van een meter links of rechts kan grote verschillen geven.
Zelfde geldt voor de hoogte waarop je test.
Klopt als een bus. Je krijgt hierdoor enorme verschillen in klankbeeld en afstraalgedrag. In vele Digitale Crossovers vind je ook veel user geheugenplaatsen om voor elke lokatie de instellingen (met name EQ) op te slaan.
Boxen vergelijken, kan je met je oren doen, maar meetapperatuur geeft echte uitsluitsels op subjectieve elementen als:
drukt lekkerder door, geeft frisser hoog, is straker in het mid, gaat harder, enz.
Toch kunnen dezelfde meetresultaten een totaal verschillend geluidsbeeld opleveren.
Voor mij telt het eerste gehoor, dat het geluid meteen goed klinkt, zonder dat het vermoeiend wordt op de lange duur. Met meetsoftware en -hardware kun je vaak wel problemen traceren die je niet direct hoort en zonodig wegwerken.
Meetsoftware en -hardware is een enorm handige hulp en moet je ook zien als een tool, en niet meer dan dat.

Wat ook vaker voorkomt is dat het frequentieverloop niet vlak is, maar waarvan het faseverloop dan redelijk tot goed is in het kritische mid en hoog gebied. In dit geval klinken die "kromme" setjes best wel lekker op het gehoor en moet je daar ook verder niks aan veranderen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
31-5-2009 13:49

djlimburg schreef:

ik heb nu de x-12 boven 2x X-15b(per kant) en ik heb er echt serieus over gedacht om de x-12t te kopen
nadat ik de x-12 en de x-12t naast elkaar heb gehoord heb ik toch besloten de x-12 te houden
Ik zet om vermogenstechnische redenen en de (praktische) maximale geluidsdruk van de topkast nog steeds mijn vraagtekens bij 1x X-12 bij 2x X-15B.
Mocht de X-12 jouw (maar belangrijker nog, het publiek) prima bevallen is het wellicht te overwegen om nog extra X-12 speakers aan te schaffen, evenals wat M20 tussenpaaltjes. Desnoods kun je voor kleinere klusjes de set splitsen en eventueel in passive modus werken.

TCMC
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
31-5-2009 19:03

Tom schreef:

Boxen vergelijken, kan je met je oren doen, maar meetapperatuur geeft echte uitsluitsels op subjectieve elementen als:
drukt lekkerder door, geeft frisser hoog, is straker in het mid, gaat harder, enz.
De testen zijn gedan met een BG-4 Beta en een frequentie cd op 0dB
De omgeving van het testgebied is niet veranderd, de speakers zijn op dezelfde manier geplaatst en gemeten, maar ook waren de verschillen duidelijk voor het oor hoorbaar.
Maar dan krijg je weer het verhaal over smaken verschillen... happy :)
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
1-6-2009 10:33

TCMC schreef:

djlimburg schreef:

ik heb nu de x-12 boven 2x X-15b(per kant) en ik heb er echt serieus over gedacht om de x-12t te kopen
nadat ik de x-12 en de x-12t naast elkaar heb gehoord heb ik toch besloten de x-12 te houden
Ik zet om vermogenstechnische redenen en de (praktische) maximale geluidsdruk van de topkast nog steeds mijn vraagtekens bij 1x X-12 bij 2x X-15B.
Mocht de X-12 jouw (maar belangrijker nog, het publiek) prima bevallen is het wellicht te overwegen om nog extra X-12 speakers aan te schaffen, evenals wat M20 tussenpaaltjes. Desnoods kun je voor kleinere klusjes de set splitsen en eventueel in passive modus werken.

TCMC
M20 tussenpalltjes liggen thuis (2 stuks) evenals 2 statieven zodat ik eventueel alleen de topjes kan neerzetten (al zal ik dat niet snel doen).
Ik dacht eerst ook dat dit niet zou gaan lukken.
De topjes had ik al thuis staan voor ik de subs kocht (topjes heb ik ergens bij ingeruild).

Ik ben naar de plaatselijke geluidsboer gegaan (waar ze de speakers hebben opgestelt).
Ook daar heb ik gevraagd wat ze er daar van vonden en ze zeiden hetvolgende:

als we 4x X-15B verkopen verkopen we hier meestal 2x X-12 als topkast bij.
In theorie lijkt het een groot verschil maar in de praktijk valt het wel mee (dit ehb ik toen daar ook beluistert)

Ook vond ik zelf het verschil tussen 2 of 4 subs nogal groot (bij 4 subs klinkt het allemaal rustiger).
Dit is ook een van de redes geweest dat ik voor 4 subs ben gegaan.
In princiepe heb ik nog niet zon grote feesten dat ik alle 4 de subs vol open moet gooien dus dan halen de topjes ht nog wel.
Maar nogmaals: het valt me echt mee voor hoever de topjes de subs bijhouden!
wat zou een leven zijn zonder geluid
PandaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-12-2009
Laatste: 16-12-2009
Berichten: 7
15-12-2009 13:33
Ik heb nu 1 x omnitronic BX1550(subwoofer) en een Skytec PRO 1000(versterker). Deze had ik gekocht op marktplaats toen ik begonnen was met draaien. Maar nu ik steeds meer feestjes krijg, wil ik toch echt wel een setje goede subs (Heb tot nu toe eigenlijk alleen maar met topjes gedraait). Ik zat dus te kijken naar de X-15B, X-15HL en de X-18B. Ik heb trouwens de actieve Dap K115's als topjes. Het moet minimaal een feestje van 100 man aankunnen. Ik dacht zelf het meeste aan de X-15B's vanwege de prijs, gewicht en de afmetingen. Wat raden jullie mij aan?

p.s Het liefst zo goedkoop mogelijk houden ashamed :$

Terug naar forum Reageer (zonder quote)