Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 148 van 369)
Moderator(s): Dré
ChippieAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 15-12-2008
Berichten: 21
17-11-2008 18:57
Ik zou niet weten wat ze er daar nog voor vragen voor zo'n nieuwe, jij misschien?
It's a dirty hobby and somebody has to do it.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
17-11-2008 21:10
Een paar leuke plaatjes voor de liefhebber van 80's effecten:
De Cooperluz Challenger. Indrukwekkend ding, ik had hem nog niet eerder gezien.
Bewegende rig in een 80's disco. Tenminste: een klein stukje ervan. Ik heb ook nog een foto van de hele rig en die is enorm.
Lichtshow in 80's disco. Met -als ik me niet vergis- die monster heli/harvester van Satel als centrepiece.
En nog eentje.

En als laatste speciaal voor Rinus: https://www.megashow.nl/new-line/Disco-Sweetings.jpg. Met als centrepiece de Kremesa Krypton, die in deze discotheek aan een 8 meter lange monorail hing en zo over de hele dansvloer heen kon bewegen...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
17-11-2008 21:22
Zooooo mooi ! Dat waren inderdaad nog eens tijden. Ben ooit in `89 in Calella de Parafrugell in Spanje in zo'n tent geweest. Tis gebleven en nooit meer overgegaan ashamed :$

@Vic; was jij niet bezig om dat superbroer van die Pogi op te knappen ? Foto ?
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
Sunny leonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2007
Laatste: 29-10-2014
Berichten: 83
17-11-2008 21:37

Victor schreef:

Een paar leuke plaatjes voor de liefhebber van 80's effecten:
De Cooperluz Challenger. Indrukwekkend ding, ik had hem nog niet eerder gezien.
Bewegende rig in een 80's disco. Tenminste: een klein stukje ervan. Ik heb ook nog een foto van de hele rig en die is enorm.
Lichtshow in 80's disco. Met -als ik me niet vergis- die monster heli/harvester van Satel als centrepiece.
En nog eentje.

En als laatste speciaal voor Rinus: https://www.megashow.nl/new-line/Disco-Sweetings.jpg. Met als centrepiece de Kremesa Krypton, die in deze discotheek aan een 8 meter lange monorail hing en zo over de hele dansvloer heen kon bewegen...
Jemig hé. Echt geweldig! shocked 8O
Dat is toch wel echt heel wat anders dan de parren + een aantal movingheads die tegnwoordig in discotheken hangen.

Bestaan er trouwens van deze apparaten meerdere of werden ze echt op maat gamaakt voor een bepaalde discotheek? (ik ben echt een noob op `t gebied van oude apparatuur)
RinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 11-1-2015
Berichten: 114
18-11-2008 01:22
Wow wat een enorm mooie effecten,

die cooperluz is echt heel gaaf, die had ik ook nog nooit gezien

en dan ook nog een krypton, fantastisch Victor, altijd blij met foto's van dit super effect in werking
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
18-11-2008 07:59

gatso schreef:

@Vic; was jij niet bezig om dat superbroer van die Pogi op te knappen ? Foto ?
Klopt, de Pogi is gepoedercoat (ziet er weer als nieuw uit) en zit weer helemaal in elkaar. De lampen en 8 van de 9 motoren kan ik nu dmx sturen. Nu moet er nog een nieuwe topmotor in (met dmx aansturing), een dmx isolator en er moeten een paar onderdelen op maat (op de draaibank) worden gemaakt.

Ik heb er al een tijdje weinig tijd voor gehad maar binnenkort ga ik er weer mee verder!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
18-11-2008 08:40
Gave foto's, ja.
Je snapt bijna niet waarom ze ooit van dit soort lampjes zijn afgestapt als je dat zo ziet, he.
Die hele grote machines zijn echt extreem. Ben wel bang dat er niet veel van overgebleven zijn.
En ben ook wel benieuwd naar jouw lampje als werkend stukje techniek, Victor.
Want die is zo groot dat ik me er moeilijk een voorstelling bij kan maken wat het effect nou doet.
SimazinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 4-3-2020
Berichten: 188
19-11-2008 00:30

Decibel Drive-in schreef:

Hier (+/- 1 minuut) zie je nog enkele effecten en rond +/- 2 minuten ook.

Ik heb dan ook zelf geen idee welke effecten het zijn, maar wellicht is het voor de vintage liefhebbers wel leuk om dit in werking te zien, vandaar dat ik het hier plaatste.
De lampen op 2 min. lijken wel op kremesa "dentist lights" maar ik kan het ook fout hebben....

(zie nu dat de lampen in het filmpje maar 5 in plaats van 6 lampen hebben :S)

www.bwsl.co.uk/USERIMAGES/EBAYNEW%20001.JPG
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-11-2008 01:00

Frank76 schreef:

Iemand enig idee hoe oud dit ding is?
Ik had een paar dagen geleden al gekeken naar een folder,....helaas.
Unit komt van Prof Sound Veldhoven (eigen product) Dancing finger naam is bekend.
Denk zelfs dat ik het daar tijdens een demo ooit eens in werking heb gezien.
Poeh..gokje eind 80 /...95?
hoop niet dat dit als illegale kick gezien wordt
Nee, hoor. Had de vraag al zien staan in het tweedehands topic.
Uiteindelijk kan je de vraag dan beter hier stellen dan daar.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
20-11-2008 19:05
Nog een paar leuke foto's gevonden:

Spectaculaire rig in 80's disco Le Palais, destijds (1987) de grootste discotheek van Londen.

Nog een keer voor Rinus de Kremesa Krypton in aktie.

En wat info en een actiefoto van het grootste lichteffect ooit gemaakt: de Kremesa Alien. De parren buiten (ongeveer 80 stuks, ieder 50 Watt) zijn verdeeld over 5 kringen, de parren aan de onderkant kunnen per rij 45 graden kiepen. Binnenin de Alien verschuilen nog eens 1,5 kW gekleurde lampen, 2 high power strobes (ieder 1,5 kW) en 20 ministrobes. De Alien werd geleverd met elektrische lift zodat hij vanaf het plafond naar beneden kon zakken. Doorsnee is bijna 1,30 meter, gewicht 80 kilo schoon aan de haak. Even oppassen met ophangen dus...

Ook nog een fotootje van twee Satels in actie: de Telstar en Oxis. Kennelijk zijn er zelfs van de gigantische Telstar nog wel wat verkocht.

Tot slot nog wat info over de Cooperluz (het blad waar ik een scan van heb noemt het trouwens Coperluz) Challenger: Het ding werd geïntroduceerd in 1987. De 4 armen zijn ieder 1 meter lang en hebben aan beide zijden rode neon lopen (dus 8 neon tubes van ieder 1 meter). De armen kunnen synchroon onder een hoek van 90 graden op en neer worden bewogen. Licht heeft 5 kringen en is 6 kilowatt (!) totaal. De topmotor is regelbaar tussen 0 en 7 rpm.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)