Forum > Muziek

Downloaden vanaf nu officieel verboden

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
27-6-2008 16:45
Vanmiddag las ik in de krant dat het downloaden van muziek ook nu officieel verboden is. De zogenoemde thuiskopie wordt dus ook vervolgd.

Bericht van RTL Nieuws:

Thuiskopie
Tot nu toe werd downloaden gezien als het maken van een thuiskopie. Alleen het publiceren van illegaal materiaal was strafbaar. Maar in een vonnis over thuiskopiëren oordeelt de Haagse rechtbank nu anders.

Limewire
De uitspraak treft vooral de gebruikers van 'peer-to-peer'-uitwisselings- programma's zoals bijvoorbeeld Limewire. Het downloaden van legale aanbieders als iTunes blijft gewoon mogelijk.

Best intressant ook voor onze business, hoewel dat niet zo lijkt in eerste instantie. De meeste hier zullen het niet doen, maar vooral beginnende DJ's downloaden muziek. Als hier goede controle op komt, hoe gaan de beginnende dj's het dan doen? Komen er minder nieuwe dj's bij omdat de muziek te duur wordt? Worden er andere manieren gevonden om de muziek toch op een illegale manier in bezit te krijgen? Oftewel, wat voor gevolgen heeft dit volgens jullie?
Sunny leonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2007
Laatste: 29-10-2014
Berichten: 83
27-6-2008 17:04
Zou dat betekenen dat Limewire moet worden opgeheven?

Ik denk dat er bij die beginnende dj`s die muziek downloaden, geen controle zal komen, omdat het er gewoon te veel zijn.
Ze kunnen dat volgens mij nooit gaan controleren.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
27-6-2008 17:16
In Frankrijk schijnt er een automatisch systeem te zijn wat bij de provider registreert of er verkeerde dingen gedownloaden worden. Weet niet precies hoe dit in elkaar zit. Die krijgen 3x een mail, en bij de 3de keer wordt het internet afgesloten. Meer op zo'n manier controleren. Maar er zijn al zat site's waar je tegen een eenmalige kleine betaling complete albums in topkwaliteit vanaf kan trekken.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 413
27-6-2008 18:09
Kan het zijn dat limewire nu al uitgeschakelt is. Ik kan namelijk geen verbinding meer maken met de server. Ik vind het overigens wel onzin, voor thuis vind ik dat iemand best zonder te betalen aan zijn muziek mag komen.
DrRevoAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2008
Laatste: 2-7-2008
Berichten: 2
27-6-2008 18:16
Dit kan gewoon niet.
Ik download alles met een prijskaart aan... 99 ct per nummer op www.juno.co.uk.
Hoe kun je dan bewijzen of het illegaal of legaal is?

Dan eis ik liever m'n geld terug.
Music is in your heart.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
27-6-2008 18:20

DrRevo schreef:

Dit kan gewoon niet.
Ik download alles met een prijkaart aan... 99 ct per nummer.
Hoe kun je dan bewijzen of het illegaal of legaal is?
Neem aan dat je keurig een factuurtje in je mailbox krijgt met de downloads erop vermeld? Voila, daar is het bewijs wink ;).

Verder denk ik dat het nog heel moeilijk gaat worden om de downloaders aan te pakken. Tuurlijk kunnen ze de IP-adressen vrij eenvoudig achterhalen, maar de 2e stap is de meest moeilijke. De NVPI (en stichting Brein) moeten dan bij de provider aankloppen om het IP-adres te koppelen aan een naam en 'echt' adres. En juist dit doen de providers alleen bij grof misbruik van de verbinding of een gerechtelijk bevel.

En dit gerechtelijk bevel is (mijns inziens) niet zo '1-2-3' geregeld, hier zitten nog heel wat haken en ogen aan, zeker wat betreft de bewijsvoering.
Om maar nog niet te spreken over de privacy die zeker gewaarborgd moet worden.
DrRevoAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2008
Laatste: 2-7-2008
Berichten: 2
27-6-2008 18:25
Als ze maar niet vrij uit de gegevens maar niet geven... dat is misbuik op onze privacy.
En ja natuurlijk heb ik een vacatuur via de mail gekregen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik legaal download..

Maar ik gebruik nog wel emule alleen nog voor noodgevallen.
De rest betaal ik keurig netjes via de site.
Music is in your heart.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
27-6-2008 18:52

DrRevo schreef:

Als ze maar niet vrij uit de gegevens maar niet geven... dat is misbuik op onze privacy.
Dat is aan de rechter om te bepalen, ik denk dat het lastig wordt voor de NVPI (en Brein) om dat gerechtelijk bevel te krijen, maar de rechter kan natuurlijk anders oordelen.
En ja natuurlijk heb ik een vacatuur via de mail gekregen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik legaal download..
Hoezo? Op de factuur staat de bedrijfsnaam vermeld vanwaar je de muziek download. Dit bedrijf heeft (als het allemaal legaal gaat) een contract met de platenmaatschappijen en kan dus zodoende legaal muziek aanbieden.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
27-6-2008 18:55

SebasVD schreef:

DrRevo schreef:

Als ze maar niet vrij uit de gegevens maar niet geven... dat is misbuik op onze privacy.
Dat is aan de rechter om te bepalen, ik denk dat het lastig wordt voor de NVPI (en Brein) om dat gerechtelijk bevel te krijen, maar de rechter kan natuurlijk anders oordelen.
En dat is dus nu gebeurd. Zal afwachten zijn..
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
27-6-2008 20:09

pietje schreef:

SebasVD schreef:

DrRevo schreef:

Als ze maar niet vrij uit de gegevens maar niet geven... dat is misbuik op onze privacy.
Dat is aan de rechter om te bepalen, ik denk dat het lastig wordt voor de NVPI (en Brein) om dat gerechtelijk bevel te krijen, maar de rechter kan natuurlijk anders oordelen.
En dat is dus nu gebeurd. Zal afwachten zijn..
Nope, rechter heeft bepaald dat het illegaal is, niet een bevel om de NAW-gegevens vrij te geven bij de IP-adressen. Hierbij komt nog een stukje meer privacy'wetgeving' en ethiek bij kijken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)