Forum > Geluid

verschillen tussen actieve en passieve monitoren (gebruiks ervaringen)

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
17-8-2007 04:07
Ik zelf ben op dit moment bezig met het ontwerpen van self powered monitoren met switch mode power supply en amplification, dus deze zijn lekker licht omdat er geen conventionele transformator gebruikt wordt en niet warm worden!!

Dus, ja mijn voorkeur gaat uit naar self-powered monitoren op het podium a la switch mode, ik vindt de X-act veeeeeel te zwaar en te warm worden!
..Je Ducktape brood voeren...
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
17-8-2007 09:55

Watt-Xtra schreef:

waar ik niemand over heb gehoord is het feit dat er knopjes op de actieve kasten zitten waar mensen met een paar drankjes op toch al snel de neiging krijgen om er eens aan te draaien, zitten.
Hier hebben we nog nooit problemen mee gehad. Wij spelen nochtans dikwijls in kleine ruimtes. En er wordt dikwijls behoorlijk wat bier afgedronken door het publiek. 't Is ook een beetje aan de muzikanten en aan de technieker én aan de organisator om duidelijk te maken dat zoiets niet getolereerd wordt als er al iemand dit zou proberen. Laatst opgetreden op een beachparty in een cafeetje. In het cafeetje hadden ze overal zo'n 10 cm zand gestrooid. Behalve op het podium natuurlijk. Naar het einde toe van het optreden, bij de zwaardere rocknummers, ging het er stevig aan toe en werd er al eens in het zand gestampt en met zand gegooid. We hebben toen (in de micro) uitgelegd dat al ons elektrisch materiaal niet bestand is tegen water, bier of zand en gevraagd om voorzichtig te zijn met het zand tegen het podium. Die gasten hebben daar toen rekening mee gehouden. En de ambiance heeft daar niet onder geleden.

Zoiets is vaak een probleem van gebrek aan respect van (zatte mensen) publiek voor muzikanten. En het is niet zo dat dit gebrek aan respect voor muzikanten enkel slechte bands overkomt. In de voorbij 10 jaren heb ik bijna wekelijks op het podium gestaan als muzikant. En ik heb vooral de laatste jaren geleerd dat je respect niet alleen verdient, maar dat je dit soms ook moet afdwingen. Een zatte mens is een beetje als een kind. Die proberen uit hoever ze kunnen gaan en als je dit toelaat, gaan ze steeds een stapje verder. Maar je moet als muzikant (waarschijnlijk idem voor DJ's?) een lijn durven trekken. Tot daar en niet verder. Bepaalde zaken mag je echt niet tolereren. En dat moet je duidelijk maken. Enfin, maar dit is eigenlijk allemaal een beetje off topic.

Terug on topic, passief blijft inderdaad over het algemeen flexibeler, alhoewel ik dus nooit problemen heb gehad met onze actieve systemen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
17-8-2007 11:23

arjan schuurman schreef:

Denk goed naa over het follume wat een onervaren rochband vaak wil hebben,wij gebruiken nu een kast met een jbl 2226 en een jbl 2446(kast weegt 43 kg), hier licht ruim 2 kw aan versterker vermogen op en dit gaat in tenten gewoon los(dit betekend volgens de db meter op 2 meter van de kast 132db)volgensmij is het geken werk maar onervaren muziekanten willen dit graag wij advieseren tegenwoordig met name om het geluid in de zaal/tent ook goed te kunnen houden om zelf in ear aan te schaffen dit scheel veel in de geluids kwaliteid en in het behoud van jou oren als je aan het monitor mixen bent.groeten arjan
Sorry dat ik dit even moet schrijven...

maar wanneer je met dergelijke monitoren op het podium staat en deze zou je volledig opentrekken dan is er iets goed mis bij zowel de technicus als de muzikant.
Dat er bandjes zijn die graag hard, heel hard spelen is inmiddels duidelijk. Ik heb ze ook gehad en doe ze steeds minder. Echter is het de kunst om juist met die gasten in gesprek te gaan en uit te leggen dat hard niet goed en beter hoeft te zijn. Laat ze allemaal eens op een lager volume spelen, in 9 van de 10 keer krijg je complimenten over het "rustige" op het podium en het makkelijker elkaar horen spelen.

Volgende week een afspraak met de jongens van de band om eens een hoortest te gaan doen, luisteren naar de verschillende optie en alle optredens eens op een rijtje zetten. Ik zie namelijk eventueel opties om de monitoren ook als kleine mini pa in te zetten wanneer alleen de zang moet worden versterkt. Hoe dit dan gaat klinken moet worden geprobeert.

Daarnaast ook een erg interressant aanbod in coaxiale monitoren gehad. Nu betwijfel ik alleen of deze ook als PA in te zetten zijn.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-8-2007 21:10

Watt-Xtra schreef:

Sorry dat ik dit even moet schrijven...

maar wanneer je met dergelijke monitoren op het podium staat en deze zou je volledig opentrekken dan is er iets goed mis bij zowel de technicus als de muzikant.
Vergis je niet, heb in het verleden menig (internationaal)hardrock bandje gedaan waarbij de sidefills toch wel zwaarder waren dan menig stevig disco setje. Wat dat aangaat is 2kw niet "overdune" te noemen.
Losse monitoren hadden ook aardig wat power erachter staan. (liever te veel dan te weinig)
Denk daarbij ook dat een drumstel geen volume knop heeft.

Buiten dat de zaalmix goed moet zijn, is de monitorset nog belangrijker en ook vele malen moeilijker om daar de juiste balans te vinden.

Neemt niet weg dat er natuurlijk bands zijn die met minder afkunnen.

Martin.
kvm entertainment
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 27-5-2024
Berichten: 384
18-8-2007 00:28

Watt-Xtra schreef:

maar wanneer je met dergelijke monitoren op het podium staat en deze zou je volledig opentrekken dan is er iets goed mis bij zowel de technicus als de muzikant.
Ben ik het volkomen mee eens! Het liefst hou je het geluid van de monitorset zo min mogelijk, zolang de muzikanten elkaar maar kunnen horen. Een gebruikelijke methode is om het volume van de instrumenten/zang af te regelen a.d.h.v. het volume van het slagwerk. Drie voordelen om het op deze manier te doen zijn:

- Minder kans op feedback
- Podiumgeluid zal minder storen door het zaalgeluid
- Kleinere kans op gehoorbeschadiging
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-8-2007 12:39

KVM schreef:

Watt-Xtra] KNIP
Vergis je niet, heb in het verleden menig (internationaal)hardrock bandje gedaan waarbij de sidefills toch wel zwaarder waren dan menig stevig disco setje. Wat dat aangaat is 2kw niet "overdune" te noemen.
Losse monitoren hadden ook aardig wat power erachter staan. (liever te veel dan te weinig)
Denk daarbij ook dat een drumstel geen volume knop heeft.

Buiten dat de zaalmix goed moet zijn, is de monitorset nog belangrijker en ook vele malen moeilijker om daar de juiste balans te vinden.

Neemt niet weg dat er natuurlijk bands zijn die met minder afkunnen.

Martin.

Martin tuurlijk zijn er podia waar een grote sidefill set noodzakelijk is, over de podia's waar ik over spreek, en arjan weet dat ook zijn dermate grote monitoren echt overkill! Ik ken de bandjes welke arjan bediend maar enkele hiervan spelen dermate hard dat het gewoon onverantwoordt is.

Vandaar dat ik aan het kijken ben naar kleinere, max 12" kastjes zodat ik er evt een xtra neer kan zetten maar zodoende wel de rust op het podium hou zonder de muzikanten te benadelen.

Ik doe het gewoon niet meer, 110db op het podium.
afgelopen tijd een festivalletje gehad met verschillende bands. Eentje daarvan kwam met de backline boven de PA uit. Praten en overleg hielp niet, tja dan niet en ga ik koffie drinken, ik heb ook mijn verplichtingen tegenover de organisatie en een Limiet.

Boos bandje natuurlijk, maar de jongens die erna kwamen waren dan wel weer goed te spreken over zowel PA als monitor geluid, als je maar overlegt en niet het uiterste vraagt, van beide partijen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
18-8-2007 13:52
Een ander voordeel van Passieve monitoren is dat het allemaal wat sneller werkt. Goed, het sjouwen is iets meer werk, maar het aansluiten is met speakon is zo gebeurt en daarna kun je bij je monitor-rack makkelijk patchen. Als er dan iets bijgeregeld dient te worden hoef je ook niet het hele podium over te lopen waar het vaak toch al druk genoeg is.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-10-2007 10:46
Ik heb dan eindelijk de knoop doorgehakt en ben over gegaan tot koop van 4 extra pas212 kastjes.

Klank bevalt mij en de bandleden, diverse klanten prima, ik had er al een stel..(dus makkelijk met uitbreidden) en prijs is gewoon zeer interessant.

Verder zijn deze kasten ook prima te gebruiken voor spraak dingen en kleinere setups met evt 1 of 2 basjes per kant.

om alles toch handelbaar te houden zijn er ook een stel digitale amps besteld.
Digitale 2400 versterkers komen komende week binnen als het goed is. EEns zien wat deze jongens doen.. Zullen ook meteen getest worden op het mid en laag.

Verder heb ik nog een ander vraagje. Doordat flightcases ook niet altijd handig zijn zit ik met de volgende gedachte. Je ziet wel eens de zogeheette softbags voor de plastic kasten.
-Zijn deze hoezen makkelijk en stevig voor gebruik?
-iemand een andere oplossing om de kasten te vrvoeren zonder dat het veel ruimte inneemt? Een hoes met speaker zet je nog wel op de achterbank, doe je met een flightcase niet zo snel.

wie heeft ervaringen met de hoezen, hoe zijn ze in het gebruik en zijn ze voldoende beschermend? zeker in bus of aanhanger
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-10-2007 13:35

Watt-Xtra schreef:

Je ziet wel eens de zogeheette softbags voor de plastic kasten.
-Zijn deze hoezen makkelijk en stevig voor gebruik?
Passen die dan fatsoenlijk om jouw monitoren?
Zo niet, is de kwaliteit hoes die wel om jouw monitor past gelijk?

Je hebt natuurlijk softbags en uhhh....softbags.
Hierin zit een enorm prijs en kwaliteits verschil.
Een fatsoenlijke softbag zal genoeg bescherming bieden.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
28-10-2007 13:46
Watt, contacteer even Janbo op 't forum, die heeft om z'n nieuwe RCF-set waanzinnig mooie hoezen zitten, op maat gemaakt met eigen logo erop voor verrassend weinig geld.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)