Forum > Algemeen Forum

Aangifte belasting>zelf doen of?

(54 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
6-11-2006 11:25
Dank voor de reactie.

Het is zo dat ik wel meerdere opdrachtgevers heb gehad afgelopen jaar ( 4), maar Een van de vragen op de VAR is of 'de inkomsten hoofdzakelijk bij 1 opdrachtgever behaald worden'. Dit blijkt bij mij het geval. ( Afgelopen jaar 22 x opdrachtgever A, 8 x B , 2 x C en 1 x D)
Ik had echter ingevuld: nee( dat was verwcahting)
Als ik nu een nieuw VAR aanvraag, In hoeverre is dit bepalend dat de uitslag hierdoor 'dienstbetrekking'kan zijn?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
6-11-2006 18:05
Hoe is de verhouding tussen de omzet van opdrachtgever A, B, C en D?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
6-11-2006 21:54
aha, ik snap nu inderdaad dat dát relevant is.
Omdat ik bij de ene opdrachtgever veel meer factureer dan de andere Liggen bij A en B ondanks het grote verschil in aantal opdrachten de bedragen ongeveer gelijk

C en D liggen ver achter uiteraard
Neill_DownStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2006
Laatste: 21-1-2007
Berichten: 7
7-11-2006 13:51
Je kunt best 1 opdrachtgever hebben, als je maar de intentie hebt om meerdere opdrachtgevers te krijgen. Reclame maken etc.

Ik hou me aanbevolen als je nog op zoek bent naar een boekhouder.
Neill_DownStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2006
Laatste: 21-1-2007
Berichten: 7
7-11-2006 13:54

Victor schreef:

(wat voor jouw opdrachtgevers betekent dat ze geen loonbelasting/premies hoeven in te houden) maar achteraf gezien is er geen sprake van ondernemerschap heb je geen recht op de ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek. Hoe het dan zit met de premies werknemersverzekeringen (die ingehouden hadden moeten worden wat dus niet is gebeurd) weet ik zo niet.
Wat er gebeurd met de premies ? niets, hij verliest alleen zijn ondernemersfaciliteiten en de ontvangen bedragen worden als bruto ontvangsten gezien.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-11-2006 14:20
Voor de IB wel, maar de belastingdienst int ook de premies werknemersverzekeringen (en vroeger deed het UWV dat). Die zijn ze nu misgelopen. Hoe wordt dat opgelost?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Neill_DownStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2006
Laatste: 21-1-2007
Berichten: 7
7-11-2006 14:46

Victor schreef:

Voor de IB wel, maar de belastingdienst int ook de premies werknemersverzekeringen (en vroeger deed het UWV dat). Die zijn ze nu misgelopen. Hoe wordt dat opgelost?
Daar is ie dan niet voor verzekerd. De inkomsten die hij genereerd worden gezien als resultaat uit overige werkzaamheden. Hierbij mag hij ook de kosten die hij maakt aftrekken van de inkomsten. Het bedrag dat per saldo overblijft is belast.
Er is dan geen sprake van ondernemerschap en geen sprake van loondienst.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-11-2006 22:47
De situatie was dat er een VAR was afgegeven voor winst, maar dat er achteraf sprake blijkt te zijn van loon uit dienstbetrekking (dus niet van overige werkzaamheden, dan speelt het probleem van premies inderdaad niet).

Zonder de VAR zouden de premies gewoon worden nageheven bij de opdrachtgever/werkgever, maar die kan zich nu beroepen op de VAR. Ik reken er niet op dat de premies dan maar worden vergeten, dus blijft alleen naheffing bij de werknemer over.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
8-11-2006 11:07
Ik heb een en ander nagevraagd bij de Belastingdienst.
Moest wel 3 x doorverbonden worden( moet je nagaan, dan bel je dus met de Belastingdienst voor ondernemers en dan weten 2 lijnen geen antw te geven op mijn specifieke vragen he..

Maar uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die precies weet hoe alles zit. en dat is fijn, nu wordt me alles veel helderder.

Ik ben niet geregisteerd met een eenmanszaak, zoals ik dacht
Ik ben 'resultaat genieter' dus geen dienstbetrekkinmg en geen onderneming.
De VAR verklaring met 'resultaat uit overige werkzaamheden' heeft eigenlijk geen waarde of dekking voor de opdrachtgever. Sterker nog: het risico ligt bij de opdrachtgever. Dat staat er feitelijk ook in: Díe is verantwoordelijk voor het bepalen van wel of geen dienstbetrekking. Ik ben als uitvoerder min of meer 'gedekt'met deze VAr, de opdrachtgever NIET. Die loopt een eventueel risico op neheffingen als het toch dienstbetrekking lkijkt te zijn.

IK ben dus geen ondernemer, wel belasting te betalen voor Omzet ( BTW).hoef geen boekhouder te nemen en kan volgend jaar gewoon bij de normale particuliere aangifte inkomstenbelasting bij BOx1 alles bij overige inkomsten op te geven . daarnaast Moet ik wel BTW apart aangeven.
Dit betekent wel dat ik alle voordelen van het ondernemerschap niet heb, zoals starteraftrek etc.

Mijn situatie ( als Dj werkzaam naast dienstbetrekking) heb ik voorgelegd en het is vrijwel uitgesloten ( ze doen geen absolute toezeggingen merk ik wel wink ;)) dat dit als dienstbetrekking gezien wordt. De factor wel of geen gezagsverhouding is nl erg doorslaggevend, meer nog dan aantal opdrachtgevers.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
8-11-2006 14:00
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 8-11-2006 17:40
Helaas ben je niet goed voorgelicht en heb je dus TOCH iemand aan de lijn gehad die niet weet waar hij het over heeft. Het is echt zoals ik al eerder zei: de opdrachtGEVER te goeder trouw mag afgaan op de VAR. Anders zou het hele ding ook geen enkel nut hebben.

Het volgende stuk komt uit het Besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 16 april 2002, CPP2002/690:
Beschouwing
De Staatssecretaris van Financin heeft in een besluit aangegeven welke gevolgen een opdrachtgever aan een door de opdrachtnemer overgelegde Verklaring arbeidsrelatie (VAR) mag verbinden. Verder heeft de bewindsman aangegeven wanneer de opdrachtgever van een artiest of beroepssporter op grond van een overgelegde zelfstandigheidsverklaring, die wordt gelijkgesteld met een VAR, kan afzien van de inhouding en afdracht van loonheffing en premies werknemersverzekeringen. Tenslotte merkt de staatssecretaris op dat aan de VAR geen rechtskracht toekomt als de opdrachtgever weet dat de feiten en omstandigheden op basis waarvan de VAR is aangevraagd niet (meer) van toepassing zijn op de arbeidsrelatie.

Toelichting

'1. Zekerheid voor de opdrachtgever

De VAR kan door de opdrachtnemer aan zijn opdrachtgever worden overhandigd. Met deze VAR kan de opdrachtgever bepalen wat de gevolgen voor de loonheffing en de premieheffing werknemersverzekeringen zijn van de arbeidsrelatie die hij is aangegaan met een opdrachtnemer. De inhouding en afdracht van loonheffing kan gedurende de geldigheidstermijn van de VAR achterwege blijven als de opdrachtnemer geen artiest of beroepssporter is en de VAR vermeldt dat:
- de opdrachtnemer de inkomsten geniet als winst uit onderneming,

- de opdrachtnemer de inkomsten geniet als resultaat uit overige werkzaamheden, of dat

- de werkzaamheden worden aangemerkt als werkzaamheden uitsluitend verricht voor rekening en risico van een onderneming van een vennootschap waarin de opdrachtnemer een aanmerkelijk belang heeft.

Als de VAR vermeldt dat:
- de opdrachtnemer de inkomsten geniet als winst uit onderneming, of dat

- de werkzaamheden worden aangemerkt als werkzaamheden uitsluitend verricht voor rekening en risico van een onderneming van een vennootschap waarin de opdrachtnemer een aanmerkelijk belang heeft,dan geldt de verklaring tevens voor de toepassing van de WAZ en hoeven gedurende de vermelde geldigheidstermijn van de VAR geen premies werknemersverzekeringen afgedragen te worden.

De opdrachtgever doet er in deze gevallen verstandig aan in de administratie een kopie van de VAR, samen met de ontvangen facturen, als bewijsmiddel te bewaren.'
Da's het risico als je belt met de belastingdienst. Ten eerste weet je het niveau van je gesprekspartner niet, ten tweede kan je er geen rechten aan ontlenen.

[edit]typo[/edit]
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)