Forum > Algemeen Forum

Aangifte belasting>zelf doen of?

(54 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
19-10-2006 10:19

Victor schreef:

Bah! shocked 8O

Ik werk al bijna 15 jaar niet meer bij de belastingdienst!
Oepsashamed :$ Hoe kom ik daar nu weer bij? shocked 8O
Focus on the customer and the rest will follow.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
19-10-2006 23:59
Voor beginnende Freelancers/ondernemers is Payroll.nl missichien een goede start.
Ze hebben mij in iedergeval goed op weg geholpen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
20-10-2006 10:50
Dank voor alle reacties.
Zoals ik helaas al verwacht had geen eenduidig antwoord wink ;)

Mijn administratie van dit jaar lijkt me zo simpel eigenlijk( 30 facturen + maar een paar uitgaven/ aftrekposten) dat mij het lijkt dat ik dat zo zelf zou moeten kunnen opgeven.
Maar ik denk dat een boekhouder in ieder geval toch de beste oplossing is, ook gezien alle verschillende verhalen lijkt het me slim dat er iemand naar kijkt die weet hoe het zit.
Ik zal es wat DJ vriendjes vragen , die hebben vast al een boekhouder.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
20-10-2006 11:17
Tip: Doe een basiscursus boekhouden (of schaf in ieder geval het bijbehorende boek aan) zodat je zelf de basis van het boekhouden kan doen. Je zult anders gegarandeerd meemaken dat je een verwarde boekhouder aan de lijn krijgt met de vraag wat een "moving head", "wind-up statief" e.d. nou eigenlijk moet voorstellen (en da's zeer tijdrovend).

Zelf boeken kun je prima doen met bijvoorbeeld de Exact software (of je schrijft zelf even wat in MS Access).

De afronding zou ik, zeker het eerste jaar, inderdaad overlaten aan een boekhouder.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
20-10-2006 12:30
Ik zal je even een versie van mijn administratie toesturen, zodat je kunt zien hoe Os FInancials of Turbo Cash werkt. Ik kom zelf uit Grongingne, als je daar uit de buurt komt, mag je wat mij betreft een middagje meekijken. Verder heb ik nogeen pdf voor je liggen van een boek over dubbel boekhouden.

groet

jurjen

Ben het inderdaad met Dré eens dat je soms ook tijd aan de boekhouder kwijt bent aan stomme vragen over je facturen etc. Daarom doe ik sinds dit jaar de operationele dingen zelf .
niet nodig
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-10-2006 11:42
Ik heb zelf een boekhoudprogramma (snelstart) waarin ik alles inboek en de facturen mee maak. De BTW aangifte ed laat ik gewoon verzorgen door een boekhouder, omdat ik nu eenmaal niet zo goed ben met de cijfertjes. We hebben de grootboekrekeningen gelijkgetrokken, dus ik schrijf op de bankafschriften onder welk nummer ik een bepaalde rekening heb ingeboekt. Zo weet hij tenminste wat het is (bv apparatuur, muziek etc) en hoeft hij het alleen nog maar te controleren en bij hem in te boeken.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
28-10-2006 20:00
Dank voor alle reacties
Ik denk dat ik via via al iemand bijna heb.

Mag ik nog een zijdelingse vraag stellen?
Ik ben geregisteerd dus met een VAR 'overige werkzaamheden'en een eenmanszaak. Alles is gebaseerd op o.a. de eerder beantwoorde vraag op formulieren hoeveel opdrachtgevers ik had en denk te krijgen. Ik heb hier 3-7 aangevinkt.
Dit is het afgelopenjaar ook het geval geweest, 3 .

Nu heb ik echter de laatste tijd eigenlijk maar 1 opdrachtgever, in ieder geval hoofzakelijk 1 opdrachtgever.
Wat heeft dit nu voor gevolgen? Kan ik zo door blijven factureren?

heel erg bedankt voor jullie hulp.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-10-2006 22:39
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 28-10-2006 22:46
De VAR is één jaar geldig. Als de gegevens die je bij de aanvraag hebt ingevuld toen wel maar nu niet meer kloppen kan in het volgend jaar een andere VAR worden afgegeven dan die je nu hebt. Met één opdrachtgever zal in principe geen VAR winst uit onderneming of werkzaamheid worden afgegeven, maar een VAR loon uit dienstbetrekking. Met maar één opdrachtgever ben je namelijk in principe niet onafhankelijk maar is er eigenlijk altijd een gezagsverhouding.

Je opdrachtgevers kunnen zich op de eenmaal afgegeven VAR beroepen en hoeven dus niet bang te zijn voor naheffingen loonheffing en/of premies *tenzij* ze te kwader trouw zijn (dus wisten dat jouw VAR niet juist kon zijn).

Volgens mij kan jij zelf je niet op een VAR beroepen. Als op het moment van aanvraag de gegevens kloppen er bijvoorbeeld een VAR winst uit onderneming is afgegeven (wat voor jouw opdrachtgevers betekent dat ze geen loonbelasting/premies hoeven in te houden) maar achteraf gezien is er geen sprake van ondernemerschap heb je geen recht op de ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek. Hoe het dan zit met de premies werknemersverzekeringen (die ingehouden hadden moeten worden wat dus niet is gebeurd) weet ik zo niet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
28-10-2006 22:43
Hmm dank..
Ik zie vaak het woord 'in principe'...
Dit impliceert dat het van meerdere factoren afhangt

Want ik heb een hele waslijst aan vragen moeten beantwoorden bij de VAR en de Belastingdienst meldt me ook dat het 'totaalbeeld' bepalend is voor de uitkomst van de VAR.( omvang/wel of geen gezagsverhouding/Omzethoogte/ Zelfstandighheid etc)
Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre alleen genoemde punt, aantal opdrachtgevers, relevant genoeg is voor herziening van de VAR?
Alle andere antwoorden op de vragen zijn bepalend genoeg immers voor geen beoordeling als Loondienst

Maar wellicht vraag ik iets wat niemand weet hoor, maar dat vind ik intressant en lijkt me relevant
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-10-2006 22:50

Danielw schreef:

Hmm dank..
Ik zie vaak het woord 'in principe'...
Dit impliceert dat het van meerdere factoren afhangt
Dat woord zal je bij belastingadviseurs héél vaak tegenkomen. In het belastingrecht zijn er maar weinig dingen altijd en onvoorwaardelijk geldig en is dus bijna alles "in principe"!
Want ik heb een hele waslijst aan vragen moeten beantwoorden bij de VAR en de Belastingdienst meldt me ook dat het 'totaabeeld' bepalend is voor de uitkomst van de VAR.( omvang/wel of geen gezagsverhouding/Omzethoogte/ Zelfstandighheid)
Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre alleen DIt punt, aantal opdrachtgevers, relevant genoeg is voor herziening van de VAR?
Alle andere antwoorden op de vragen zijn bepalend genoeg immers voor geen beoordeling als Loondienst
Sommige van de vragen zijn belangrijker dan andere. Het aantal opdrachtgevers is één van de belangrijkste, samen met het lopen van debiteurenrisico en het je mogen laten vervangen door iemand anders. Is het er maar één opdrachtgever dan is er (ik durf bijna niet meer "in principe" te zeggen) bijna altijd sprake van een dienstbetrekking. De andere vragen zijn dan niet meer belangrijk. Die spelen alleen een rol als er meerdere opdrachtgevers zijn maar er toch nog twijfel is of er sprake is van winst, werkzaamheid of loon.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)