Forum > Newbie Forum

plaatjes blijven niet gelijk lopen....

(69 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
24-10-2005 16:06

DannyK78 schreef:

Deze CD is geen uitzondering, het lijkt dus echt of bijna elke producent een plaat maakt in "hele bpm's".
Mee eens, maar er bestaat ook nog iets dergelijks als muziek maken dmv gitaar/drums/zang en dergelijke. Hier kom je wat sneller achter de komma terecht.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
24-10-2005 19:14
Als het al het hele nummer door gelijk loopt, misschien dat er één keer een klein verschil in zit, maar als je die dan gelijk wilt laten lopen met een ander nummer, springt er ineens die beat uit die net niet gelijk loopt. Het gemiddelde publiek zal dit echt niet horen, maar echt goed is het niet. Stel dat wij een instrumentaal nummer hebben (zeldzaam, wij draaien voornamelijk Hardstyle), dan is het meestal ongeveer gelijk zetten, en dan meer start-stop "mixen", of het gewoon de Denon op laten knappen met de Next-Track-Reverse!!!laugh :D Fantastisch met noodgevallen!!!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1370
24-10-2005 23:49

DannyK78 schreef:

Kon zo op exact 2 nummers na uit gaan van de BPM waarde van de CDJ1000. En dan heb ik het over mixen van een dikke minuut die beattechnisch gewoon strak lopen.
Het is gewoon dikke onzin. Er zit een heel stuk tussen de bpm waarden. Hij geeft alleen hele getallen weer. Dus of een nummer nou in hele bpm's wordt geproduced of niet. Zodra je gaat pitchen is het toeval wanneer ze precies gelijk lopen. Zeker als je praat over een hele minuut.
De afrondingsverschillen tussen beide zorgen gewoon voor een verschil, wat jij niet ziet met die hele bpm's.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-10-2005 10:48

Reemski schreef:

Het is gewoon dikke onzin. Er zit een heel stuk tussen de bpm waarden. Hij geeft alleen hele getallen weer. Dus of een nummer nou in hele bpm's wordt geproduced of niet. Zodra je gaat pitchen is het toeval wanneer ze precies gelijk lopen. Zeker als je praat over een hele minuut.
De afrondingsverschillen tussen beide zorgen gewoon voor een verschil, wat jij niet ziet met die hele bpm's.
Dikke onzin is een beste beschldiging, maar daar zal ik niet op ingaan, kom eens langs zou ik zeggen dan doe ik het je voor, en die hele minuut verander ik dan rustig waar je bijstaat in 2 hele minuten.

Het pitchgebried van 128 BPM bij een plaat van 128 BPM om 0 waarde zit bij de CDJ1000 ALTIJD tussen de -0,35% en +0,35%. En bij een plaat can 127 BPM op 0% zit het 128 BPM bereik ALTIJD tussen +0,40 en +1,15%.

Welnu, we nemen een plaat met waarde 128 bij pitch = 0 en we nemen een plaat met waarde 127 bij pitch = 0. Nu kan ik dus de eerste op pitch = -0,35% zetten en de tweede op pitch = +,040 % en ziedaar, ze lopen gewoon gelijk, even synchroniseren, en vervolgens heb je er geen werk meer aan. Oftewel we mixen de platen op een pitch waar de display net verpringt van 127 naar 128. Niet 10 seconden, gewoon meerdere minuten. Dit is geen uitzondering nogmaals, dit heb ik bij zeer veel nummers.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
25-10-2005 11:14
En wat nou als het ene nummer 127,6 BPM (=128 BPM op de meters) is en de andere 127,4 BPM (=127 BPM op de meters) is?

En wat nou als het ene nummer 128,4 BPM (=128 BPM op de meters) is en de andere 126,6 BPM (=127 BPM op de meters) is?

In beide gevallen zeggen je meters hetzelfde ECHTER zul je in geval 2 absoluut andere pitchwaarden krijgen dan in geval 1.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-10-2005 12:30
Dré, please, lees even de hele topic met name mijn eerdere posts.

Ik heb het hier dus over het feit dat wat ik zeg voor veel tracks geldt, niet alle tracks en ik merk daarbij op als conclusie dat blijkbaar veel platen op een heel aantal BPM's worden opgenomen.

Kennelijk komt 127,00 vaker (veel vaker) voor dan 126,6. Ik heb wat ik beschrijf ook alleen met elektronische muziek, niet met muziek met gitaren en drums.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
25-10-2005 12:36
Hoi Danny,

Ik heb een database met daarin duizenden liedjes waarvan de BPM op electronische manier bepaald is (dmv. de cubic carrot software). Het aantal nummers dat daarbij precies ronde BPM's is kan ik bijna op 1 hand tellen. Ik moet dus zeggen dat mijn muziekcollectie (die erg breed is en daardoor ook de meest gangbare clubmuziek bevat) het niet met je stelling eens is.

Ik kom WEL regelmatig dezelfde BPM waarden tegen maar die zijn dan niet mooi rond (maar een of andere vage waarde die wellicht te maken heeft met instellingen op sequencers, drummachines o.i.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1370
25-10-2005 13:14

DannyK78 schreef:

Welnu, we nemen een plaat met waarde 128 bij pitch = 0 en we nemen een plaat met waarde 127 bij pitch = 0. Nu kan ik dus de eerste op pitch = -0,35% zetten en de tweede op pitch = +,040 % en ziedaar, ze lopen gewoon gelijk, even synchroniseren, en vervolgens heb je er geen werk meer aan. Oftewel we mixen de platen op een pitch waar de display net verpringt van 127 naar 128. Niet 10 seconden, gewoon meerdere minuten. Dit is geen uitzondering nogmaals, dit heb ik bij zeer veel nummers.
ALS je nummers mixt waarbij de bpms EXACT rond zijn, en je zo berekenend gaat mixen geef ik je gelijk. Maar ik denk dat het nog steeds meer te maken heeft met toeval (wellicht ook in de nummers of compilatiecd's die je pakt).

Feit is, de CDJ1000 bpm-meter is enorm exact, en heeft gelukkig een realistische significantie. Hij zit er ook nog wel eens naast - zij het voor kortere periode. Maar daar waar de beat duidelijk is, werkt het perfect. Maar zoals Victor al zei, toverstof zit er echt niet in.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-10-2005 13:28
In dit topic meldde ik eerder al dat ik ik handmatig van 7800 + nummers de BPM heb bepaald en hierbij komen ronde waarden ook zelden voor.

Toch constateer ik iets wat gewoon daadwerkelijk gebeurt als ik aan het mixen ben. Als ik van speler 1 de BPM waarde op 128 heb staan en ik schuif de fader totdat deze overgaat in 127 BPM en dan weer terug tot net "onderin" de 128 waarde en ik doe hetzelfde met speler 2 dan heb ik in meer dan 60% van de tracks een beattechnisch perfecte mix te pakken. Nogmaals: voor meerdere minuten achtereen. We hebben het hiet niet over hoe de mix klinkt en, want natuurlijk clashen refreinen en breaks en melodieen als je alleen maar op de beat let.

Ik ging er voor het gemak vanuit dat we hier ok te maken hebben met ronde BPM waardes, maar dat doet er eigenlijk niet toe, wat ik met zekerheid constateer dat er wel sprake is van een standaardwarde, rond of niet.

En ja, in de andere 40% van de gevallen werkt het dus niet exact (maar nog wel bij benadering) en moet ik zelf de pitchfader op de juiste stand zetten dmv het gehoor gerbuiken.

Mijn reden om het eerste verhaal te posten is om reacties van andere CDJ 800 of 1000 gebruikers te verkrijgen. Vandaar ook mijn verwijzing naar Sylvia. Ik ben nog steeds benieuwd naar haar visie hierop. Ik ga er (weer voor het gemak) vanuit dat wat geldt mbt beatcounters voor mijn CDJ 1000 ook voor een CDJ 800 geldt.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Dj bramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2005
Laatste: 23-11-2005
Berichten: 5
25-10-2005 15:20
Jongens de toppic loopt nu alleen nog maar via die beat counters. Vergeet die dingen gewoon. Wil je dj zijn dan moet je gewoon het goevoel hebben en niet met die indicators werken. STOP Daarmee. Stel: "je kan alleen maar met die dingen draaien". je hebt het gevoel dat je perect draait. Krijg je een klus ergens weet ik veel waar. Hellup de cd spelers hebben geen beat indicatie. Dan heb je wel een probleem. Dj zijn heeft met muziek zijn te maken, en muziek is gevoel.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)