Forum > Muziek

labels afplakken?

(70 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
8-2-2004 23:07

DSalembier schreef:

Maar Reind, waarom zouden bootlegs niet het dance-milieu bestaan shocked 8O? Ik heb er hier (letterlijk) honderden liggen... en een bootleg is dus inderdaad een "remix" van verschillende nummers die men samen smijt om zo een nieuw nummer te krijgen. In het commerciele milieu is dit de laatste zes maanden de enige manier om een beetje de saaiheid van de releases te omzeilen. Toch is dit principe doodsimpel, als je kijkt naar wat ik gedaan heb een paar dagen geleden (zie een andere thread op dit forum), dan is dat in elkaar geflanst op een uurtje (of maximum twee) en kan ik binnen het half uur de final-mastering erdoor krijgen en eventueel nog een beetje editting om MLK wat meer op ritme te laten praten laugh :D. Ik wil maar zeggen: het is een goedkope manier om snel wat "vernieuwing" te hebben.
Een whitelabel dus :)

Een bootleg is een whitelabel in de dance wereld alleen noemen wij dj's het weer anders. Het komt op hetzelfde neer in princiepe.
Alleen het hele bootleg idee heeft inderdaad te maken met opnames tijdens try outs van bands e.d. Daar komt het vandaan. Whitelabel of Bootleg -> Ze zijn beide gejat zonder toestemming van de auteursrechtelijke eigenaar.
Waarom heten wij dj's en geen plaatjesdraaiers, Das toch ook hetzelfde wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
8-2-2004 23:11
Ik vind whitelabels echt niet bijzonder ofzo, koop ze echt behoorlijk vaak en koop ook veel promo's en krijg ze ook weleens. Vaak is dan een tijdje later het plaatje gewoon in de officiele release te koop en heb je hem dan ietsjes eerder. Het is af- en toe wel grappig als collega dj's vragen welke plaat het is, of het publiek en dat je dan "is nog niet te koop" moet zeggen, maar die lol is er dan weer snel af als hij wel makkelijk te krijgen is even later.

De muziek op de plaat wordt er toch echt niet beter van als ik hem op white label heb of niet dan? Toen ik net begon met draaien vond ik het wel interessant maar nu toch echt niet meer. Ik stik letterlijk van de whitelabels en promo's, lekker boeie, weet zeker dan minstens 3 kwart van die muziek later in een officiele release verkocht is.
En dat vind ik niet erg, want dat is alleen maar een bevestiging dat de platenjongens juist die plaatjes goed genoeg vinden voor de iets grotere massa, wat dus voor mij weer bevestigd dat ik goeie muziek draai als ze weten dat het gaat verkopen razz :p laugh :D
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 13458
9-2-2004 13:52

DJ-Ipkiss schreef:

we laten de buma het antwoord geven niet?
Dat lijkt me een strak plan. En anders kan iemand wellicht de mening van een platenmaaschappij vragen? Wellicht heeft iemand ergens een telefoonnummer van Digidance o.i.d. liggen? Telefoontje is snel gemaakt.
Edit Mod: Dré: Topic opgeschoond
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-2-2004 14:48
Ach legaal of niet er zit een veel groter nadeel aan -> De meeste whitelabels zijn bagger gesneden en gaan niet zo heel lang mee op de draaitafel want ze slijten als gekken. (lakkertjes dus )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Colin232Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 47
9-2-2004 14:53

Reind schreef:

Ach legaal of niet er zit een veel groter nadeel aan -> De meeste whitelabels zijn bagger gesneden en gaan niet zo heel lang mee op de draaitafel want ze slijten als gekken. (lakkertjes dus )
Ik heb genoeg whitelabels maar er zitten geen lakkertjes bij sad :(
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-2-2004 15:48
Dan heb je ook geen echte :P (geintje)

Ik barst juist van de lakkertjes. Exemplaren waar er maar 100 van zijn gemaakt e.d. Het beste wat je met die dingen kunt doen is zo snel mogelijk digitaliseren en dan alleen nog maar van cd draaien want na 30 keer draaien is er niet veel meer van het geluid over op zo'n plaat.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Colin232Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 47
9-2-2004 15:49

Reind schreef:

Dan heb je ook geen echte :P (geintje)

Ik barst juist van de lakkertjes. Exemplaren waar er maar 100 van zijn gemaakt e.d. Het beste wat je met die dingen kunt doen is zo snel mogelijk digitaliseren en dan alleen nog maar van cd draaien want na 30 keer draaien is er niet veel meer van het geluid over op zo'n plaat.
Mijn whitelabels zijn ook allemaal topplaten. Dus die digitaliseer ik zo en zo.
Ik draai ze wel af en toe. Alleen op speciale gelegenheden.

maar die gelakte zijn idd van slechte kwaliteit. Ik heb er 1 tussen zitten.
De geluidskwaliteit wordt steeds slechter van dat ding.
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
10-2-2004 12:41
Onze vrienden van de Buma komen met het volgende verhaal:
[citaat van de Buma/stemra :-) schreef:

Beste heer Skotarczak,

Ook White Labels worden officieel geperst bij een door Buma/Stemra
aangesloten perserij. Over White Labels behoren auteursrechten te worden
afgedragen.
Het is legaal als deze gedraaid worden.

White labels waar geen auteursrechten over zijn afgedragen zijn illegaal
als ze ten gehore worden gebracht.

Vriendelijke groet,

Margriet Kouwenberg
Afdeling Relatiebeheer

Conclusie.
White labels zijn dus NIET illegaal mits er auteursrechten over betaalt zijn.(dus de discotheek betaalt de buma netjes per maand).
Als ik het goed gesnapt heb?
Anders mits er auteurs rechten over betaalt zijn. Bootlegs zijn dan degene die geen auteursrechten hebben betaalt?!?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-2-2004 14:00

DJ-Ipkiss schreef:

Conclusie.
White labels zijn dus NIET illegaal mits er auteursrechten over betaalt zijn.(dus de discotheek betaalt de buma netjes per maand).
Als ik het goed gesnapt heb?
Anders mits er auteurs rechten over betaalt zijn. Bootlegs zijn dan degene die geen auteursrechten hebben betaalt?!?
Ik denk dat je hier: "dus de discotheek betaalt de buma netjes per maand" de fout ingaat. De rechten die een lokatie betaalt, dat gaat over iets heel anders en heeft niets te maken met het legaal of illegaal PERSEN van een stuk vinyl. Ik zou Buma eens vragen hoe je onderscheid kunt maken tussen een legale en illegale persing, want wordt mij niet duidelijk.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
10-2-2004 14:33
Uit een illegale persing ontstaat een bootleg(bijvoorbeeld omdat er een sample in zit die niet gecleared is)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)