Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Stekelvarke
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Stekelvarke (Pagina: 14 van 20)
Topic: Soundcraft MH3 (10-2-2007 12:52:00)Dat hangt van tafel tot tafel af. Bij de ene tafel zijn alle faders vrij te configureren, bij een andere is dit helemaal niet het geval.
Er wordt hier gesproken over submasters, maar wanneer er gesproken wordt over faders die vrij geconfigureerd kunnen worden spreek je volgens mij over playback faders?Topic: Wat is een submaster? (25-1-2007 17:07:00)
Over die matrix functie(in het algemeen, dus niet specifiek voor de MH3) heb ik een mooie powerpoint voorstelling gevonden van A&H.
Topic: LED Par??? (8-2-2007 10:30:00)Een goedkopere LED par heeft zeker minder opbrengst als een gewone 300w MFL Par.
De Showtec LED par 56 heeft evenveel LED's als de 64, dus ik veronderstel dat er ook niet veel verschil is in lichtopbrengst.
Toch vind ik de LED parren zeker een mooie aanvulling.
Topic: Levens duur Spica 250 van 5 star-systems (28-1-2007 19:55:00)De Showtec LED par 56 heeft evenveel LED's als de 64, dus ik veronderstel dat er ook niet veel verschil is in lichtopbrengst.
Toch vind ik de LED parren zeker een mooie aanvulling.
Ikzelf heb geen grote gebruikservaringen met de spica250's (slechts 1x gebruikt, zonder problemen).
Al weet ik wel dat er problemen zouden zijn met de koeling en met de kabelbundel van de ballast naar de head, deze zou tekort zijn en daardoor zijn kabel doorsnijden. Ook hoor ik van storingen tussen de stuurkring en vermogenkring in de head.
Ook herstellingen aan de head zouden moeilijk te doen zijn. Ook zou 5star systems failliet zijn, dus eventueel uitbreiden met nieuwe heads is niet meer mogelijk.
Wel heeft een Spica 250 meer lichtobrengst dan een Movitec SL250. Toch zou ik opteren voor iets anders dan de spica 250's bv Movitec, GLP, futurelight, eventueel Martin of Robe.
Topic: Wat is een submaster? (25-1-2007 17:18:00)Al weet ik wel dat er problemen zouden zijn met de koeling en met de kabelbundel van de ballast naar de head, deze zou tekort zijn en daardoor zijn kabel doorsnijden. Ook hoor ik van storingen tussen de stuurkring en vermogenkring in de head.
Ook herstellingen aan de head zouden moeilijk te doen zijn. Ook zou 5star systems failliet zijn, dus eventueel uitbreiden met nieuwe heads is niet meer mogelijk.
Wel heeft een Spica 250 meer lichtobrengst dan een Movitec SL250. Toch zou ik opteren voor iets anders dan de spica 250's bv Movitec, GLP, futurelight, eventueel Martin of Robe.
Tsja benamingen, als je maar weet voor wat ze dienen..
Topic: Wat is een submaster? (25-1-2007 17:13:00)JeroenVDV schreef:
Je hebt het op die tafel niet over een soort fader. Fader is fader en je kunt er alles mee doen.Er wordt hier gesproken over submasters, maar wanneer er gesproken wordt over faders die vrij geconfigureerd kunnen worden spreek je volgens mij over playback faders?
maar hebben we het dan nog over submasters? Of over playback masteres(faders)?
Topic: Martin Roboscan 812 (21-1-2007 22:43:00)Nuja erge veel functies heeft de 812 niet, kleuren ,gobo, pan/tilt en een sluiter op kleur en gobowiel(spijtig genoeg).
Dus vergelijkbaar met een winner enz. Wel is de 812 nog een zeer robuste scan.
Dus voor €600 met kisten heb je een goede koop gedaan.
Topic: licht op carnavalswagen (lichtstoet) (19-1-2007 17:43:00)Dus vergelijkbaar met een winner enz. Wel is de 812 nog een zeer robuste scan.
Dus voor €600 met kisten heb je een goede koop gedaan.
Uiteraard want niets is perfect.
Topic: licht op carnavalswagen (lichtstoet) (19-1-2007 17:38:00)Inderdaad, je zal ook rekening moeten houden met de wikkelverhouding van de transformator. (Bij een 230/6V transfo zal dit iets van een 1/38 zijn). Dus zal de primaire stroom zal 38 keer kleiner zijn als de secundaire stroom dus iets van een 13mA bij een 30W lamp.
Topic: KRACHTSTROOM (16-1-2007 19:46:00)Misschien is er toch wat info nodig over krachtstroom.
Om te beginnen zijn er een aantal spanningsnetten in België en Nederland.
Het meest voorkomende net is een 400V/230V net. Dit wil zeggen dat ik tussen 2 fases (bv L1 en L2) 400V meet en tussen een fase en een nulgeleider(bv L1 en N) 230v meet.
Hier vind je een voorstelling van een 400V/230v net met 3 fases en een nulgeleider
Maar in sommige delen van het land is er een 230V/130V net. Dit wil dus zeggen dat ik tussen 2 fases (bv L1 en L2) 230V meet en tussen een fase en een nulgeleider(bv L1 en N) 130v meet.
Wat dus wil zeggen als ik een lamp van 230V wil aansluiten op een net van 400V/230V, dat ik deze lamp dan moet aansluiten tussen een fase/lijndraad (L1,L2 of L3) en de nulgeleider aangezien er tussen een fase en een nulgeleider een potentiaal verschil van 230V staat.
Sluit ik deze lamp aan tussen twee fases zal deze lamp stuk gaan, aangezien de lamp slechts gemaakt is voor 230V en tussen twee fases staat een potentiaal verschil van 400V.
Heb ik echter een net van 230V/130V zal ik de lamp (die gemaakt is voor 230V) moeten aansluiten tussen twee fases (L1, L2 of L3) aangezien er bij dit net een potentiaal verschil van 230V tussen de twee fases staat. Als ik nu de lamp aansluit tussen een fase en de nulgeleider zal de lamp NIET stuk gaan. Dit omdat de lamp 230V aankan en er slechts 130V over de lamp staat. De lamp gaat natuurlijk wel minder fel branden.
Nu waarom meet ik 400V tussen 2 fasen.
Dit heeft inderdaad te maken door de faseverschuiving van 120°.
De verhouding tussen de spanning tussen twee fases en de spanning tussen fase en nul is vierkantswortel 3 .
Dit is verder niet zo belangrijk, mocht je hier meer over willen weten kan je natuurlijk steeds een mailtje sturen.
Waarom kom ik soms 4 polige CEE connectoren tegen? Deze connectoren hebben geen nulgeleider, WEL een aarding!! (dus L1,L2,L3 en Pe)
Voorral bij drie fasige motoren wordt er geen gebruik gemaakt van een nulgeleider, omdat motoren steeds een gelijke belasting hebben over de drie fasen. Ze trekken dus evenveel stroom door L1,L2 en L3 hierdoor loopt er geen stroom door de nulgeleider en kan deze dus worden weggelaten (= goedkoper).
Nu in onze tak van de sport is er zelden een gelijke belasting over de drie fasen dus zal er een stroom door de nulgeleider lopen en kan deze dus ook niet worden weggelaten.
Wel is het belangrijk om het net zo gelijk mogelijk te bellasten over de drie fasen. Dit om de stroom door de nulgeleider zo veel mogelijk te beperken en om spanningsdalen te voorkomen.
Dan nog iets over de stromen
De stromen hebben opzich niets met het gebeuren van de spanningen te maken.
(nuja spanning en stroom hebben natuurlijk wel een verband want R=U/I)
de stroomwaarden die worden opgegeven zijn de maximum stromen die je kan trekken per fase. Deze stroomwaarde hebben alles te maken met de beperkingen van de geleiders(kabels) en de gebruikte installatie automaten.
Overigens meet je stroom nog altijd door iets en spanning over iets.
Dus je hebt geen
je hebt wel 230v tussen fase en nul. En 16A door een fase.
Tot slot, de meest voorkomende stroom beperkingen zijn 16A, 32A, 63A, 125A, en hogere stroomsterkten op powerlock connectoren (of camlock).
Om te beginnen zijn er een aantal spanningsnetten in België en Nederland.
Het meest voorkomende net is een 400V/230V net. Dit wil zeggen dat ik tussen 2 fases (bv L1 en L2) 400V meet en tussen een fase en een nulgeleider(bv L1 en N) 230v meet.
Hier vind je een voorstelling van een 400V/230v net met 3 fases en een nulgeleider
Maar in sommige delen van het land is er een 230V/130V net. Dit wil dus zeggen dat ik tussen 2 fases (bv L1 en L2) 230V meet en tussen een fase en een nulgeleider(bv L1 en N) 130v meet.
Wat dus wil zeggen als ik een lamp van 230V wil aansluiten op een net van 400V/230V, dat ik deze lamp dan moet aansluiten tussen een fase/lijndraad (L1,L2 of L3) en de nulgeleider aangezien er tussen een fase en een nulgeleider een potentiaal verschil van 230V staat.
Sluit ik deze lamp aan tussen twee fases zal deze lamp stuk gaan, aangezien de lamp slechts gemaakt is voor 230V en tussen twee fases staat een potentiaal verschil van 400V.
Heb ik echter een net van 230V/130V zal ik de lamp (die gemaakt is voor 230V) moeten aansluiten tussen twee fases (L1, L2 of L3) aangezien er bij dit net een potentiaal verschil van 230V tussen de twee fases staat. Als ik nu de lamp aansluit tussen een fase en de nulgeleider zal de lamp NIET stuk gaan. Dit omdat de lamp 230V aankan en er slechts 130V over de lamp staat. De lamp gaat natuurlijk wel minder fel branden.
Nu waarom meet ik 400V tussen 2 fasen.
Dit heeft inderdaad te maken door de faseverschuiving van 120°.
De verhouding tussen de spanning tussen twee fases en de spanning tussen fase en nul is vierkantswortel 3 .
Dit is verder niet zo belangrijk, mocht je hier meer over willen weten kan je natuurlijk steeds een mailtje sturen.
Waarom kom ik soms 4 polige CEE connectoren tegen? Deze connectoren hebben geen nulgeleider, WEL een aarding!! (dus L1,L2,L3 en Pe)
Voorral bij drie fasige motoren wordt er geen gebruik gemaakt van een nulgeleider, omdat motoren steeds een gelijke belasting hebben over de drie fasen. Ze trekken dus evenveel stroom door L1,L2 en L3 hierdoor loopt er geen stroom door de nulgeleider en kan deze dus worden weggelaten (= goedkoper).
Nu in onze tak van de sport is er zelden een gelijke belasting over de drie fasen dus zal er een stroom door de nulgeleider lopen en kan deze dus ook niet worden weggelaten.
Wel is het belangrijk om het net zo gelijk mogelijk te bellasten over de drie fasen. Dit om de stroom door de nulgeleider zo veel mogelijk te beperken en om spanningsdalen te voorkomen.
Dan nog iets over de stromen
De stromen hebben opzich niets met het gebeuren van de spanningen te maken.
(nuja spanning en stroom hebben natuurlijk wel een verband want R=U/I)
de stroomwaarden die worden opgegeven zijn de maximum stromen die je kan trekken per fase. Deze stroomwaarde hebben alles te maken met de beperkingen van de geleiders(kabels) en de gebruikte installatie automaten.
Overigens meet je stroom nog altijd door iets en spanning over iets.
Dus je hebt geen
vanniekerk schreef:
3x 16 ampere 230v tussen de fases en de nulje hebt wel 230v tussen fase en nul. En 16A door een fase.
Tot slot, de meest voorkomende stroom beperkingen zijn 16A, 32A, 63A, 125A, en hogere stroomsterkten op powerlock connectoren (of camlock).